Det där problemet känner jag igen. Vi planterade ett bigarråträd för de goda bärens skull,
placerade trädet skyddat på södersidan av huset, lite osäkert med härdigheten här. Trädet
tog aldrig illa av sig av vintern men sen hur fult det blev på försommaren. Fullt med löss,
provad med såpa vatten, kanske att det hjälpte men i såfall endast tillfälligt. Dessutom
blödde trädet vid grenarna, jag kommer inte ihåg vad det heter men det är ett tecken på
att trädet inte mår bra.
Jag gick och retade mig på det här trädet, vars topp ett år dog. Och därefter kom två toppar.
Varje år krullade bladen ihop sig av löss angrepp och senare utåt sommaren såg bladen halvvissna
ut, troligen led de av torka.
Aldrig fick vi smaka ett bär, de få som eventuellt kom tog fåglarna. Nej, i flere år retade jag
mig på detta träd som aldrig trivdes. Var i valet och kvalet vad jag skulle göra, tills jag till
sist bestämde mig för att ta bort det.
Så här stort var trädet sista sommaren, fotot visar ett vackrare träd än vad verkligheten var.
Bigarr_.jpg ( 228.11k )
Antal nedladdningar: 114Jag har ytterligare ett bigarråträd och det är inte heller så vackert, men det kommer att få vara kvar.
Det står inte på en lika framträdande plats. Men samma gäller här, har inte fått smaka mer är 3 bär,
detta år blommar det mer än vanligt. Och visar upp fler kart än någonsin.
Inte heller detta träd mår bra, det syns på att även här blöder varje gren.