CITAT (Thé @ 01-10-2009, 08:50)

Jag tror inte att marken fryser särskilt snabbt om det bara är tillfällig frost. Blir det kallt på riktigt är det väl en annan sak.
Så här lärde jag mig i fjol:
Man kan plantera rosor så länge det går att gräva. Rötterna ska helst inte utsättas för frost uppe i luften, de ska förvaras i vatten tills man stoppar dem i jorden. När de står i jorden och är nergrävda gör det inget om det blir frost på natten sedan.
Jag har även sett Annas berömda bilder på hur hon planterar rosor med marken täckt av snö, så jag vet inte hur noga det är med att skydda rötterna mot frost. Men de hinner ju inte frysa om man har dem i vatten på något ställe där det är plusgrader och sedan bara tar ut dem och skottar igen gropen.
Så länge rosorna förvaras i kyl har de väl i och för sig inget vatten, så egentligen vet jag inte hur noga det är med att man ska vattna dem innan man planterar?
Väldigt bra sammanfattat!
Angående vattnet så tycker jag att det flyter på bra om man har plantorna i en spann med vatten (eller flera om de är många) Plantan som står i tur att planteras flyttas över i i en egen spann opch vattnet i spannen hälls i planteringsgropen. Eftersom jag är vattningshysteriker så blir det en omgång till sen med slangen, men det är antagligen en överloppsgärning.