Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> mumsig marmelad
          PX-21
          Inlägg 09-10-2009, 16:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 427
          Medlem nr: 26 451

Köpte 2 burkar så god "hemmagjord-marmelad ...suck! dom tog slut fortare än kvickt på goda kex ...i alla fall gjord på morot och krusbär...Så jag vill egentligen fråga hur man gör marmelad...?

Mvh

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-10-2009, 16:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Oj det finns massor av olika recept men oftast är det syltsocker + frukt/bär + vatten som man kokar och häller på burkar (man kan göra marmeladprov medans man kokar för att se om det är lagom tjockt, är det för rinnigt kan man behöva koka längre). Ofta står mängden syltsocker till bären/frukterna på förpackningen med syltsocker. Vissa frukter som knappt har pektin i sig ex. blåbär kan man behöva extra pektin till för att det ska bli tjockt, syltsockret innehåller ju pektin men vill man ha en tjockare variant av marmelad behövs mera pektin, det går att köpa i matbutiken ex. certo. Man kan förbättra hållbarheten genom att tillsätta atamon till marmeladen + man ska ha rena burkar + det är bra om man sköljer dem med atamon.

Frukter med mycket pektin i sig kan man ofta bara ha vanligt socker till det blir tjockt ändå pga pektinet.

Själv ska jag testa koka kvittenmarmelad under helgen, jag hittade äkta kvitten idag i Haninge centrum (det är inte samma som den där vanliga rosenkvitten vi odlar i sverige).

Har gjort morot och citronmarmelad en gång och det blev gott och det var innan an kunde köpa syltsocker på ICA och efter vad jag minns så blev den ganska tjock även om jag bara hade vanligt socker och inte tillsatte pektin, moroten gör den ju tjockare i konsistensen. Man hittar ganska många recept på morotsmarmelad ifall man söker på nätet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          PX-21
          Inlägg 09-10-2009, 17:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 427
          Medlem nr: 26 451

Tackar det verkar inte svårt...Då skall man börja marmelada hädanefter...
          Enda marmeladen jag smakat innan var den tråkiga köpeapelsinmarmeladen från affären...så burkarna morot/ krusbär köptes av välvilja först...Men nu vart man frälst.. tummenupp.gif

Mvh

Citera
          bayrare
          Inlägg 09-10-2009, 18:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 17 377

Morot-krusbär är det som brukar kallas falsk hjortronsylt.
          Till marmelad finns även marmeladsocker, som jag antar innnehåller extra mycket pektin. Har inte provat det själv då jag inte äter så mycket marmelad.
          Anita

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-10-2009, 13:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Denna marmelad gjorde jag idag.

Kvittenmarmelad

Ingredienser
          1 kg kvitten
          300-400 g socker
          1 dl vatten (el. saften från 1 citron)
          1 tsk Atamon

Skala frukterna och ta bort kärnhuset. Skär frukterna i mindre bitar och lägg i en kastrull. Ha på citronsaften eller vattnet och koka på svag värme under lock tills frukten är halvmjuk, rör med jämna mellanrum och börjar det se torrt ut späd med lite vatten.

Tillsätt sockret och koka 10-15 minuter tills frukten är helt mjuk. Vill du ha mindre bitar, mosa med en slev eller en potatisstöt.

Blanda ner 1 tsk Atamon och häll marmeladen på rena burkar och förslut.

Och såhär ser äkta kvitten ut (frukterna vägde ca 450g styck)

Bifogad fil  kvitten2.jpg ( 238.26k ) Antal nedladdningar: 73

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon