Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anders zon 1 : Pterostyrax, hur har det gått?, också varning för fröerna
          KarinSKARA
          Inlägg 15-10-2009, 07:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

När jag letade efter lite info om denna underbara buske med KLÅDFRAMKALLANDE fröer, stötte jag på en gammal tråd härifrån Odla
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=17340

Tydligen är några inblandade fortfarande aktiva så nu undrar jag hur det har gått med småplantorna.
          Hoppas Anders zon 1 ser detta för jag är så nyfiken hur de små plantorna utvecklat sig och lite om höjden osv. på dem nu efter 5 år.
          Jag har väll erkänt att *nyfiken i en strut* är mitt mellannamn coolgleam.gif
          Bifogad fil  1Pterostyrax_hispida_Ep_lettr_d_m_rkt_n_rbild_blomma__1_.JPG ( 73.86k ) Antal nedladdningar: 38

Blommorna är jättesöta men som jag skrev ovan
          AKTA EJ FÖR FRÖERNA
          De har några fiberhår på sig, som åtminstonde jag fick en fruktansvärd klåda av.
          Lika farligt som det gula isoleringsmarerialet man lägger i husens väggar.

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Anders zon 1
          Inlägg 15-10-2009, 22:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Min Pterostyrax är 2-3 m hög nu och blommade för första gången i år. Fint och snabbväxande träd! smile.gif Både bladen, blommorna och frukterna är dekorativa. Blommar dessutom rätt sent när de flesta andra träd och buskar blommat över. Enda nackdelen som jag upptäckt är att det behövs en hel del envishet för att tukta det så att det blir ett träd snarare än en flerstammig buske. Några irriterande hår på fröna har inte jag märkt av.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 01:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon