Talgbollar kan man göra av att smälta cocosfett med havre o frön, gärna med lite brödsmulor i. Jag gör i engångsmuggar sen när dom stelnat lägger jag dom i spiralerna som är till för talgbollar. Hänger också girlanger av jordnötter med skal o russin i fågelbusken, o gärna lite äpplen till koltrasten, både fint o nyttigt.
När jag jobbade på förskolan så gjorde vi en mesklocka av ovanstående blandning. En lerkruka av lämplig storlek ställs över en kaffekopp så hålet kommer fritt, man kör i en pinne i hålet uppifrån gärna med nån liten utstående kvist som kommer över krukkanten upptill. Under krukan ser man till att pinnen kommer genom hålet, tätar om det böhövs, borrar genom pinnen och sätter i ett snöre, så den kan hänga upp o ner. Häll sedan i blandningen lite avsvalnad, låt stelna ordentligt och häng krukan i ett träd. Vi matade fåglarna under vintern och hade ett matschema över dagisgårdsfåglarnas älsklingsmat som jag återger.
Grönfink och Domherre - hampfrön, solrosfrön, havre, vildfågelfrön
Gråsparv - färskt bröd, hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, nötter
Koltrast - russin, äppelskrutt, kokt potatis
Talgoxe - hampfrön, solrosfrön, vildfågelblandning, kokosfett, talg, mild ost, nötter
Duvor, kråkor, skator och måsar äter allt som bjuds.
Nästan alla fåglar gillar kokosnöt, häng upp halverad
Farligt för fåglarna är möglig, kryddad o salt mat.
--------------------
|