Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Parkslide, Någon som lyckats utrota den?
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 01-11-2009, 17:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Det har skrivits en hel del om parkslide och hur jobbig den är med sina rotskott. Jag tycker parkslide är fin om den växer på ställen där den kan bre ut sig (risiga hörn i en naturträdgård, t ex) men vi har en som växer vid entrén/verandan och där längtar jag efter att ha en fjärilsbuske i stället.

Parksliden har stått där många år och rotskott poppar upp flera meter ifrån den numera. Men nu vill jag ha bort den. Jag har tänkt gräva upp rötterna så mycket som möjligt och låta gropen stå öppen under vintern för att kyla och minusgrader skall få resterna att ge upp. Till våren kommer jag att lägga en fiberduk i hålet för att hålla undan eventuella överlevare och sen på med jord för att slutligen få dit en fjärilsbuske.

Vad tror ni om det? Är det någon här som lyckats få bort en parkslide?

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          KURT
          Inlägg 01-11-2009, 19:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Kylan kommer nog inte ha någon effekt alls! Gräv och sålla jorden är nog det effektivaste.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 02-11-2009, 17:25
          Länk hit: #3

Medlem

Grävningen är klar nu sweatingbullets.gif Någon sållning av jorden behövdes inte, dels därför att rötterna syntes väldigt tydligt och dels för att jorden var urlakad och hivades iväg. Ingen återanvändning alltså. Men Kurt, jag tror ändå på detta att låta rötterna frysa riktigt rejält under vintern. Kanske meningslöst.

Frågar igen: Är det någon som lyckats få bort en parkslide?

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 02-11-2009, 21:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Hm, jag tror dessvärre att du ökat chanserna för parksliden att sprida sig till nästa år. Nåt jag lärt mig är att parksliden tar igen, och utökar territorie efter att man härjat i, eller i närheten av den. Dessutom, så blommar parksliden sent på året, september-oktober och har den som du har blommat, då har den också fröat av sig.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 03-11-2009, 19:37
          Länk hit: #5

Medlem

Oj Cilla du tror att den hämnas rolleyes.gif Hm. Kan tänka mig att nya skott kommer att skjuta fart nästa sommar. Men då skall jag vara framme med gräsklipparn alt spaden. Skam den som ger sig.

Den har stått på sin plats länge o vi har haft stugan flera år men vi har inte märkt att den frösått sig, inte hos oss iaf. Kanske skall fråga grannen naughty.gif

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-11-2009, 20:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 03-11-2009, 19:37) *
          Oj Cilla du tror att den hämnas rolleyes.gif Hm. Kan tänka mig att nya skott kommer att skjuta fart nästa sommar. Men då skall jag vara framme med gräsklipparn alt spaden. Skam den som ger sig.

Den har stått på sin plats länge o vi har haft stugan flera år men vi har inte märkt att den frösått sig, inte hos oss iaf. Kanske skall fråga grannen naughty.gif

Det är väl först när det har grävts som man märker att något sår sig och tro mig, parksliden är suverän på att sprida sig. Så var beredd med spade, gräsklippare, hacka, och grävmaskin (jo faktiskt så säger en del grävare att det enda sättet att bli av med den är att gräva upp, läs tömma platsen på jord, för att fylla på med ny). Men jag tror på dig tummenupp.gif Komplettera gärna med bilder och mer information nästa år.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-11-2009, 20:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lycka till Gunvor! Jag följer din kamp mot sliden med spänning....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 03-11-2009, 20:32
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 03-11-2009, 20:26) *
          Lycka till Gunvor! Jag följer din kamp mot sliden med spänning....
          Vem är Gunvor coolgleam.gif
          Kram på dig Aqva smiley_small_hug.gif
          Lovar att höra av mig hur det går med kampen!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-11-2009, 20:34
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 03-11-2009, 20:32) *
          Vem är Gunvor coolgleam.gif
          Kram på dig Aqva smiley_small_hug.gif
          Lovar att höra av mig hur det går med kampen!

F´låt - Gunvor heter min mamma - ibland blir det lite galet - inte illa ment... kompiskram.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 03-11-2009, 20:58
          Länk hit: #10

Medlem

Gunvor hette min mamma också. Kram på dig smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          octachoron
          Inlägg 03-11-2009, 23:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

CITAT (CillaM @ 02-11-2009, 21:32) *
          Dessutom, så blommar parksliden sent på året, september-oktober och har den som du har blommat, då har den också fröat av sig.

Enligt vad jag läst så består parkslide (Fallopia japonica) i Europa av en (kvinnlig) klon så dess förökning är vegetativ, inte med frö. En liten tröst om inte någon infört det manliga könet också??

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-11-2009, 01:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du kan flytta nu , men det är försent så du kan vänta till vårvinter klppa och flytta på en gång.
          H:Bassam

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 04-11-2009, 18:47
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (octachoron @ 03-11-2009, 23:29) *
          Enligt vad jag läst så består parkslide (Fallopia japonica) i Europa av en (kvinnlig) klon så dess förökning är vegetativ, inte med frö. En liten tröst om inte någon infört det manliga könet också??

Aha det är en kvinnlig en som jag grävt upp. Tant Parkslide, Bye bye whistling.gif

Jag skall höra av mig till våren och berätta hur det går. Några bilder nu blir det inte - tog inga när jag var uppe i stugan senast. Dessutom tycker jag inte att det är kul med ett foto på en grop.

Bassam: Jag vill ha bort den. Vill inte ha parkslide alls. Dessutom vissnar hela parksliden ner på hösten.

--------------------

Citera
          russin
          Inlägg 06-11-2009, 11:12
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 25 791

Jag blev tvungen att googla och visst är det den bambun som jag min idiot tog ett skott av för två år sedan och satte i min lilla gräsmatta. Det fick jag ångra ranting.gif

Jag hade ingen aning om att den spred sig så mycket - jag tyckte bara den va vacker och såg ut att växa fort slap.gif Dock spred den sig lika mycket i gräsmattan, som den växte på höjden. Ja ja, men lär sig av sina misstag och under sensommaren så har jag lagt min själ i utrotning och tyvärr varit tvungen ta till elaka utrotningsmetoder som Roundup. Har grävt massor (varför står det överallt att den har grunda rötter - stämmer inte alls) penslat med outspädd Roundupp mm. Det verkar som om jag fått bort det mesta, men det kommer säkert sticka upp massor nya skott till våren längre ifrån. För det verkar vara en slug jäkel som skjuter upp skott mycket längre ifrån än där man försökt utrota den.

Nåja, vi får se till våren hur det blir. Jag hade ju tänkt plantera ett träd där istället, så jag får lite gräsmatta kvar - men det kanske blir ännu en sommar med projekt utrotning whistling.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-11-2009, 11:21
          Länk hit: #15

Medlem

Jätteslide är väl ändå värre...

--------------------

zon 1

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 06-11-2009, 16:49
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 06-11-2009, 11:21) *
          Jätteslide är väl ändå värre...
          Tja, det var ju också en tröst blink.gif

Men du russin, nu är vi två som skall kämpa till sommaren. Min parkslide har stått isolerat med stora stenar runt om men ändå lyckats krångla fram skott till gräsmattan. Dom skotten anar jag kommer att skjuta fart när moderplantan är borta.

Men där moderplantan har stått SKALL jag ha en fjärilsbuske. Sådetså tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-11-2009, 01:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag kan säga om du tar bort rötter bra , men du ska gräva mera än halv meter plus du ska plöja flera gångar under höst tiden.
          H: Bassam

Citera
          russin
          Inlägg 08-11-2009, 19:42
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 25 791

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 06-11-2009, 16:49) *
          Tja, det var ju också en tröst blink.gif

Men du russin, nu är vi två som skall kämpa till sommaren. Min parkslide har stått isolerat med stora stenar runt om men ändå lyckats krångla fram skott till gräsmattan. Dom skotten anar jag kommer att skjuta fart när moderplantan är borta.

Men där moderplantan har stått SKALL jag ha en fjärilsbuske. Sådetså tummenupp.gif

och jag ha ska ett träd där så småningom cool.gif Fast jag vet inte om jag ska plantera en stor änglatrumpet där en sommar först - bara för att prova smile.gif

Jag grävde ju upp ett enormt hål där min bambu stått och hålet fick vara öppet under flera månader (fint med hål i gräsmattan...). De små ynkliga skott som vågade visa sig hällde/penslade helt sonika outspädd Roundup på - och dom krympte ihop rätt snabbt. Fast jag misstänker den jäkeln smider planer till våren och dyker upp lite längre bort mad.gif

Redigerat av russin: 08-11-2009, 19:44

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 09-11-2009, 20:46
          Länk hit: #19

Medlem

russin, du är numera ordförande i föreningen Utrota Parkslide (UP) tummenupp.gif Jag anmäler mig som sekreterare. Skall föra protokoll över alla skott.

Om dom inte blir för många, förstås angry.gif

--------------------

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 09-01-2010, 10:16
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag har lyckat med att utrota parksliden tummenupp.gif

Min parkslide hade växt på samma plats i mer än 10 år och den trivdes jätte bra,
          den växte ut i gräsmattan och den växte in under terassen och hittade upp genom
          betongblockena. Varje år försökte vi hejda dess spridning, men insåg att det var
          mer eller mindre omöjligt. Så nu skulle den bort. devil.gif

På våren grävde jag bort de stora vedartade rötterna och en hel del rottrådar,
          därefter planterade jag idegranar. Men det lyckades inte alls, överallt såg jag
          skott av parksliden som dök upp, det var fullt av små rötter i jorden. fear.gif

Följande vår flyttades idegranarna till potatislandet och grävmaskinen kom och
          grävde upp all jord och också en del av gräsmattan. Jorden sållades och lades
          tillbaks och ny gräsmatta såddes. Men trots att jorden hade sållats fanns ändå
          små rottrådar kvar och nya små skott skjöt upp under hela sommaren. Och om
          jag inte missminner mig så plockade jag även följande sommar bort små skott,
          fastän i mindre mängd. 000.gif

Det här är många år sedan, så nu vet jag att den är borta. Och jag kommer aldrig
          att plantera den igen, trots att jag tyckte om dess grönska.

--------------------
          zon 3-4

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon