Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som använder tång som jordförbättring?, - komposterad eller på annat vis?
          EKLO
          Inlägg 12-11-2009, 11:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag odlar nära havet på västkusten, och har så här års gott om tång på stränderna efter höststormarna. Jag har tidigare år brukat lägga tången direkt på landen, som en del av vintertäckningen (efter att saltet regnat bort en del) - men jag vet inte om det är bästa sättet att ta tillvara?

En tångruska runt varje potatis är en tradition där jag håller till, när man lägger potatis på våren alltså.

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig om hur ni brukar göra, om vad som funkar bäst för er? Brukar ni finfördela tången t ex (ett jäkla jobb, gräsklipparen jag har är inte lämplig för detta, och häcksaxar e d tar för lång tid, jag har ledsnat på det).

Redigerat av EKLO: 12-11-2009, 11:16

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          skogstroll
          Inlägg 12-11-2009, 11:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

om jag snubblar över tång så lägger jag det i komposten! Fast inte så mycket, det är väl rätt salt?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Solstorm
          Inlägg 12-11-2009, 11:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har ingen egen erfarenhet av att odla i tång, men det lär vara bra till sparris.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 12-11-2009, 13:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag tar ibland med mig lite tång hem och lägger i komposten. Låter den då torka först och sliter lätt sönder den i mindre bitar. Tycker det är alldeles utmärkt och får då in ytterligare ett ämne i komposten förutom köksavfall och ogräs - och löv nu på hösten. På ön lägger jag tång runt potatisen som du redan vet EKLO. Det blev inte så kanonbra iår men jag tog nog för lite tång, ska bättra mig nästa år.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          EKLO
          Inlägg 12-11-2009, 22:28
          Länk hit: #5

Medlem

Hm. Jag tänker mig rejäla mängder tång - eller i alla fall skulle jag kunna hämta det, och det är när det blir mycket som det blir lite tjatigt att sönderdela den. Det var därför jag funderade. Men det är kanske - som du Eva skriver - enklare när den är lite torrare.

När det gäller potatisodling i ren tång - som jag testade i år nere på stranden i en tjock gammal tångbank högt upp på stranden: Det funkade i alla fall, det vill säga potäterna växte (fast det visade sig vara lite för lite ljus där mina stod). Men sen: En storm tidigt i oktober höjde vattenståndet så enormt att alltsammans drogs ut till havs innan jag hann skörda! Snopet. Men så lärde jag mig en del, och ska testa igen nästa år. Minimalt med jobb, får man säga!

Redigerat av EKLO: 12-11-2009, 22:28

Citera
          Senorita
          Inlägg 12-11-2009, 23:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 22 384

Hej!

Här i den blekingska skärgården är det också en gammal sedvänja att man använder tång som jordförbättring, särskilt till potatis.

Vattnet i Östersjön är ju inte så salt som på Västkusten, så jag bekymrar mig inte över salthalten. Dessutom har det regnat mycket på sista tiden.
          Jag tänker hämta ett par skottkärror tång ("kove" kallar vi det här!) nere vid min strand och lägga i min kompost, kanske också täcka mina pallkragar med över vintern.

M v h

Eva

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 13-11-2009, 08:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

EKLO, jag samlar upp tången under hösten och låter den ligga och "laka ur sig" till jag sätter potatisen på våren. Inbillar mig att en del salt försvunnit då. Nästa år blir det ett tjockare lager tång till potatisen så då blir det nog riktigt bra. För övrigt tror jag att tången är en ypperlig jordförbättrare - gammalt och väl beprövat.
          Synd att stormen och vattnet tog dina potatisar, du får ha dem lite längre upp nästa år. Jag har mina en bit upp på berget så det klarar sig från vattnet.

Redigerat av Eva i Höga: 13-11-2009, 08:34

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          EKLO
          Inlägg 13-11-2009, 10:18
          Länk hit: #8

Medlem

Nej, salthalten oroar jag mig inte alls för, eftersom det regnar på tången så mkt innan den läggs på landen. Det är mer det där med sönderdelning eller inte jag funderar över. Hur lång tid tar det egentligen för tången att bli jord, om den är "hel"?

För min del handlar det om en blandning av sågtång och det vi kallar "sjögräs", men som väl eg. heter bandtång (gröna långa smala platta "strån" som sköljs upp i tjocka "valkar" efter blåsten, och som ganska snabbt blir brun och multnar - längre tid tar det ju med bruntång som sågtång och knöltång).

Påminner mig: Förra året (alltså förrförra sommaren) la jag ett tjockt lager bruntång som täckning på potatislandet, eftersom jag hade för lite jord. I våras var den nog helt nedbruten (landet hade också haft halmtäcke under vintern), och då hade jag inte sönderdelat den alls, men tången var rätt gammal, dvs hade legat ett bra tag på stränderna och blivit regnad på.

Citera
          KRT
          Inlägg 13-11-2009, 10:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Enklaste sättet att sönderdela tång borde vara att låta den torka så den blir spröd och sedan krossa den på något sätt....

Fundering - undrar om alla tång fungerar lika bra? Kanske hade varit ett bra sätt att jordförbättra, kan alltid hämta lite hos föräldarna och testa *funderar vidare*

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 13-11-2009, 10:53
          Länk hit: #10

Gäster

Jag använder all blåstång jag kommer över. Bra att lägga ner en ruska i planteringsgropen för en buske eller ett träd, bra att marktäcka med. Och om man orkar låta den torka är den lätt att krasa sönder i flarn, då har man ett torrt pulver att spara som man kan blanda i jorden på samma sätt som benmjöl t.ex. Om man vill att tången ska förmultna snabbt är det däremot en fördel om den inte torkat först.
          Bifogad fil  080425t_ng.jpg ( 313.93k ) Antal nedladdningar: 126

Redigerat av Anders Roslagen: 13-11-2009, 10:54

Citera
          EKLO
          Inlägg 13-11-2009, 10:53
          Länk hit: #11

Medlem

För övrigt: I trädgårdsböcker jag läser verkar det som om saltet i tång är mer okej för vissa grönsaker än för andra. Det har väl att göra med var arten ursprungligen vuxit - t ex sparris, rödbeta och mangold är visst ursprungligen gamla strandväxter och mår därför väl av tång.

Potatis står aldrig nämnd i de där sammanfattningarna. Eg. tror jag att tången används till potatisodlingarna vid kusterna helt enkelt pga av bristen på odlingsjord i skärgården. Nåt måste man ju ta till. Och förr var det ju mest kål och potatis man odlade om man inte var bonde - dvs det har nog inte att göra med att tången skulle vara speciellt lämplig för just potatis, mer en fråga om brist på jord till det man behövde odla.

Eller vad tror ni? Om man betänker att potatis ska ha mkt lågt ph för att bli riktigt bra, kan man ju sannolikt säga att just tång eg. inte är så bra, för jag tror tången drar åt högt ph.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 13-11-2009, 11:09
          Länk hit: #12

Gäster

Visst är det olika med alla växter vilka mängder de mår bra av. Potatisen får lätt skorv om det blir mycket tång, men växer bra och blir god. Det är oftast lätta sandjordar där man av tradition har odlat i tång, kanske skulle det bli för mycket av det goda om man använder tång i lerjord. Själv har jag lätt jord.

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-11-2009, 03:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är bättre om man använder inte tång på grund att de har mycket salt som många växter tycker inte om , jag känner många marken i Asien som de har mycket salt från havet eller annan men nu finns inte någon växt som lever i dom , på grund att att rötter kan inte suga vatten från marken , för att vatten går från låg salt till hög salt , så växter blir låg salttat men marken hög saltat så växter ska dö på grunt att sina vatten går till marken och växter ska fattas vatten och näring.

H;Bassam

Citera
          officinalis
          Inlägg 14-11-2009, 14:20
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Vi har inte så överdrivet salt vatten i Östersjön och stockholms skärgård. Tror inte att salthalterna går att jämföra med många av de vatten du pratar om i Asien Bassam.
          Om jag hade haft möjligheten hade jag satsat på att tångkompost.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-11-2009, 16:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Mandelmann använde ju tång både som kompost och direkt på sparris vill jag minnas. HAde det varit så att det blev saltläcka från tången, hade han garanterat inte använt tången öppet i ett TV-program! Tvärtom var han MYCKET possitiv till användandet av tången som buffrande gödningsreserv!

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 15-11-2009, 14:49
          Länk hit: #16

Gäster

Salthalten kan man behöva hålla koll på om man använder mycket tång. Vissa växter tål den riktigt bra, andra är känsligare. Att avråda från tång generellt vore dumt. Jag håller koll på effekterna och vattnar en del växter med havsvatten dessutom. Vid östersjökusten är salthalten så låg att många sötvattensväxter växer där. Och många av våra kulturväxter kommer från strandängar vid hav, i de fallen behöver man inte tveka alls.

Citera
          albin helgesson
          Inlägg 18-11-2009, 20:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 20 887

Jag själv använder blåstång, hämtade två bil lass med tång .
          Brukar lägga det direkt på jorden blandar okså gärna en massa
          löv med mera kol, Fungerar suveränt. samtidigt som det gör så
          att det inte blir tjäle så maskarna kan arbeta hela vintern .

/ Albin

Citera
          Bassam
          Inlägg 19-11-2009, 01:13
          Länk hit: #18

Medlem

Hej
          Det ska blir mycket salt på marken , det kommer inte på en gång , det kommer under flera år och det som händer med dåliga miljö , människor tänker bara på några år framme, men man ser vilka dåliga miljö vi har nu.
          H: Bassam

Citera
          officinalis
          Inlägg 19-11-2009, 10:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Bassam @ 19-11-2009, 01:13) *
          Hej
          Det ska blir mycket salt på marken , det kommer inte på en gång , det kommer under flera år och det som händer med dåliga miljö , människor tänker bara på några år framme, men man ser vilka dåliga miljö vi har nu.
          H: Bassam

Kan du ge några referenser till hur salt från tång påverkat marklivet?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 19-11-2009, 23:39
          Länk hit: #20

Medlem

HEJ

om de är tångar eller alger kommer från salt vatten och vi blandar de i marken så under tiden ska bryta i jorden och ger mycket salt fram tiden om man försäta gödsla med dem ska salt blir mera och mera och vatten och näring kan inte sug från rötter så växter kan inte leva på den här marken framtiden.

H:BASSAM

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 05:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon