CITAT (KRT @ 18-11-2009, 12:13)

Vidarebefodar en fråga från min pappa som är mycket intresserad av palmer, och även lite "svårare" men vanligare växer (som t.ex. Oliv, lagerträd, citrus, kamelia, bouganvilla). Han har aldrig lyckats få en palm att överleva, och undrar vad detta kan bero på. Enligt zonkartan över Sverige är det zon 1, men jag skulle snarare gissa på att med närhet till havet och microklimatet i trädgården är det gränsen mellan zon 0 och 1. Finns det något sätt att mha indikatoväxter (eller annan metod) ta reda på om det är typisk zon 1 eller på gränsen till 0??? Nu funderar han på att köpa en STOR palm, men vill inte lägga många tusen på något som man från början kan säga ändå inte kan fungera....
Jag hittade en underbar länk i en annan tråd och där talades om just indikatorväxter, och speciellt Ficus carica nämndes. I trädgården finns två fikon på friland. Det ena är ett bornholmsfikon och det trivs ypperligt och får massor med frukt. Inte så konstigt egentligen, eftersom det ska vara härdigt. Men det andra plantan är resultatet av ett julfikon för säkert 25 år sedan. Det är inte helt härdigt, vissa kalla vintrar har det frusigt ner, och det har inte blivit något träd av det - men det är en stor och vidlyftig buske på ca 2,5 m. Det klipps dock ner ganska rejält vartannat år eftersom det annars skulle ta över rabatten. Att detta fikon överlever, skulle det kunna tyda på att en större palm (de blir, om jag förstått saken rätt, härdigare med tiden?) skulle trivas? Övriga medelhavsväxter står ute stora delar av året och i ett uterum med värmefläkt under nov-mars, och trivs ypperligt. Kamelian hade massor med knoppar, och det brukar komma flera citroner varje år. Oliven har han ännu inte fått att blomma och ge frukt - men den är inte så gammal ännu....
Trädgården vätter åt söder, är placerad vid öresundskusten och är nästan helt inbyggd (dvs huskroppar på tre sidor) vilket gör den relativt vindskyddad, finns f.ö. också mycket stenläggning i trädgården.
Så alla experter och zonknäckare - finns förutsättningarna för att odla palmer på friland, utan att behöva bygga in den i ett växthus , eller är det bara att glömma. Odla i kruka är ett alternativ, men större palmer blir så jäkla tunga och höga att det inte känns som ett hållbart alternativ i längden????
mitt svar i den andra tråden svarar nog mycket på dina frågor , men kan skriva här också
palmen vet du hur du ska göra, om du läser mitt andra inlägg.
för palmer är det svårt att hitta indikatorväxt då
1 - palmer har en stam med tillväxtpunkten strax under kronan. tillväxtpunkten är utsatt för väder och vind och dom har oftast en tillväxt punkt enbart.
2 - dom är känsliga för regn/väta
3 - dåligt härdiga och vaknar tidigt på året.
tar vi exemplet fikonet
1 - har dom flera tillväxtpunkter och grenar. skulle dom frysa ner så kan dom skjuta nya skott från rotstammen och från grenar.
2 - dom har en kroppstyp som gör att regn inte samlas därför är dom inte känsliga för regn eller väta. en palm ''samlar'' upp vatten i sin krona.
3 - fikon kräver högtemperatur på våren för att vakna, därför är den okänslig för kalla frostnätter under våren. fikons härdigeht beror på namnsort en del dör vid -10c medans andra klarar -20c utan problem.
skulle däremot fikonet INTE kan växa alls på friland så kan man inte ha palm utan skydd på vintern. blir däremot fikon väldigt stora och vackra så vet man att man har ett bra klimat och att palmen säkert klarar sig utan skydd oftast varje vinter. dock så kan fikon frysa ner varje vinter och ändå blir stora på en sommar medan en plan om den ''fryser'' ner dör.
det är ju svårt att säga vad du har för zon, då olika växter kräver olika klimat och tål olika. och sedan har man olika zoner i området/trädgården (microklimat) exempel vis utanför malmö på slätten måste man skydda ett olivträd kanske varje vinter men i centrala malmö klara den sig i kruka varje vinter utan en skråma efter vintern. bor ni dock nära havet så är du nog närmre zon 0 än 1. men sedan har du ju regnmägnd och vinden som är andra problem.