Jag läste artikeln noga eftersom jag tycker det är ett ytterst intressant fall!!! Nu är ju omständigheterna väldigt speciella i detta fallet, en nyligen hjärttransplanterad person är en mycket skör varelse. En organtransplantation är bland det tuffaste man kan utsätta kroppen för, och om man är hjärttransplanterad är det helt oåterkalleligt. En njurtransplanterad kan ju ofta gå tillbaka till dialys (iaf under en period) men det går ju inte med hjärtat. Jag förstår varför han ansågs vara i riskgruppen och borde vaccineras, men eftersom man vet att avstötingar kan inträffa snabbt och kort tid efter en transplantation så borde man nog tänkt efter mer än en gång. Hade han varit transplanterad sedan ett år, eller fem år hade det kanske varit en annan sak. Då hade man haft koll på hur hans kropp reagerade på et nya hjärtat, om det fanns tendenser till avstötning etc.
Nu är ju inte detta fall tillämpligt på den stora massan, jag är iofs osäker på hur många som transplanteras i Sverige årligen, kan det vara 20-30st kanske, Magdis vet säkert

, men det är fruktansvärt få. Och det finns inte många sjukdomstillstånd då kroppen immunförsvar är SÅ toalt uppåt väggarna (man slår ju ner alla tillstymmelser till reaktioner för att hindra avstötningar). Så egentligen borde man vara väldigt försiktig att vaccinera dessa personer, på samma sätta som man tillråder försiktighet vid vissa autoimmuna tillstånd.
Tycker det är fruktansvärt tråkigt för mannen som dog, jag förstår hur långe han och hans familj väntat och hoppats på att han ska få ett hjärta (många dör innan de hinner transplanteras), hur man svingar mellan hopp och förtvivlan och äntligen händer ett mirakel - han får ett hjärta och en ny chans och så inträffar detta

.
Mtp bakgrunden till historien, vill jag uppmana ALLA att ta ställning om donation, och fyll i kort alt registrera er i donationsregistret. Alldels för många människor dör varje år för att det inte finns organ!!!!
Min åsikt i frågan är klar - Kan jag hjälpa 5-10 personer till ett nytt liv, är det väl den finaste sista gåva man kan ge!!!
CITAT (Miro @ 26-11-2009, 11:04)

Alla vet ju att tex mässlingsvaccin kan ge hjärnhinneinflammation. Och hur många reagerar normalt sett illa på vanligt influensavaccin?
Vet du varför mässlingsvaccin i mycket sällsynta fall kan ge hjärnhinneinflammation? För att mässling gör det... Och i betydligt fler fall

Hur många som reagerar på vanligt influensavaccin kan man se i fass - där är biverkningar och hur ofta de uppträder listade. Precis som för vilken medicin som helst.... www.fass.se