Idegranar tål väldigt mycket, så du kan säkerligen lyckas med en flytt! Till skillnad från de flesta barrväxter kan du nämligen skära tillbaka delar av idegranen, och därför behövs kanske inte heller en enorm mankraft för att flytta din planta.
Så här skulle jag ha gjort: I maj hade jag klippt tillbaka plantan ganska hårt, gjort en grund för hur jag vill att busken ska se ut i framtiden. Jag hade också försökt rotbeskära. Gräv ut intill busken så att du lätt kan skära av rötterna en 20-30 cm från mittpunkten. Använd spaden för att skära av rötterna, eller en sekatör. Om möjligt fyll det utgävda med sand/grus. Sand och annat luftigt material hjälper till att bilda fler finrötter, och för en lyckad förflyttning vill man ha många finrötter. hjälp till med lite bevattning om det är torra följande månader.
Själva flytten hade jag gjort i september. Då har plantan haft hela sommaren på sig att bilda nya skott och rötter. I september är det blötare i både luft och marken, och man behöver inte hjälpa till med en massa extra bevattning. Men vattna direkt vid omplanteringen.
|