Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Idag kläddes julgranen
          Hej igen
          Inlägg 09-12-2009, 22:37
          Länk hit: #1

Gäster

Make med hjälp av barnbarn klädde granen så fint ... nu känner man att snart är det jul. wub.gif yahoo.gif

Jul jul strålande jul

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alba
          Inlägg 10-12-2009, 09:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Ja när julgranen är klädd då börjar man känna att julen är nära.
          Jag hoppas bara att vi får snö till jul. Den snö som kom är snart borta.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-12-2009, 10:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-fear-.gif Julgranen kläs på julafton!!! Inte en dag tidigare, det skulle förstöra hela julen. crying.gif Julaftonskväll är ju hela grejen, då ska granen vara nyklädd. Möjligen kan man hugga den dagen innan, men för det mesta hugger vi den på julaftons förmiddag.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2009, 10:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fel, fel!! Julgranen kläs när man tycker att den ska kläs om man nu har någon alls. Traditioner ser inte lika ut i alla familjer!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          lovwal
          Inlägg 10-12-2009, 10:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

när jag bodde hemma klädde vi alltid granen kvällen innan julafton. sen jag träffade sambon har vi köpt gran så tidigt som det tillåts för att maximera julstämningen. blush.gif jag kan inte rå för det, granar doftar så gott och pynt är fint. wub.gif under julhelgen är vi hemma hos familjerna (vartannat år hos min, vartannat hos hans), och då håller vi på gamla traditioner.

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-12-2009, 10:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Alla gör som de vill, men för mig känns det konstigt att klä granen redan nu. Nu är det advent och julen inträffar på julafton. För mig känns det bra att klä granen på lillejulaftons kväll. Mendet har hänt att den klätts på julafton eller några dagar tidigare, då det funnits särskilda skäl till det.

Vi har haft trådar om detta varje år, sen jag började här. Samma personer som börjar fira jul till Lucia vill också ofta kasta ut julen till nyår. Det är en märklig förskjutning av traditionerna.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Alba
          Inlägg 10-12-2009, 11:47
          Länk hit: #7

Medlem

Vi klär julgranen när det passar i tid. Förmodligen blir det i helgen. Sen kan man bara njuta av julefriden.
          Jag tycker att det är nu när det är som mörkast man behöver allt det fina som hör julen till.

Citera
          netaave
          Inlägg 10-12-2009, 12:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi klär den också dan före julafton, det är ju då julen börjar men jag förstår dom som kanske reser bort över jul att man vill göra det innan. Annars tycker jag att var sak har sin tid, advent först, sen Lucia och julen när den kommer.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 10-12-2009, 13:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Granen kläds gärna nu så man hinner njuta av den plus de vackra julklapparna under innan julafton. Dagen innan och på själva julafton hinner man knappt sitta och kolla på det, då är det matbestyr som gäller! Efter julafton är den vacker, men då är den ju egentligen lite överspelad..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-12-2009, 13:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (lovwal @ 10-12-2009, 10:40) *
          när jag bodde hemma klädde vi alltid granen kvällen innan julafton

samma här... kvällen innan. Nu har vi bara utomhusgran jag tycker det är så trist att den står å torkar in inomhus

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-12-2009, 13:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Wilmer @ 10-12-2009, 13:39) *
          ...på själva julafton hinner man knappt sitta och kolla på det, då är det matbestyr som gäller!...

Det där med julmat är ju klart överreklamerat. Om man inte äter något alls eller bara något enkelt och lätt så har man massor av tid att sitta under granen och mysa. Det är nästan enda gången på året (tyvärr) man tar sig så mycket tid med varandra. Ingen tv, inga telefonsamtal, inga elektriska ljus. Självklart får alla göra som de vill, men det låter ändå väldigt udda i mina öron att avstå från detta stämningsfulla för att man inte kan vänta till julafton. Julklapparna står hos oss under granen, dvs. ingen har sett dem före julaftons kväll.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2009, 14:00
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Myosotis @ 10-12-2009, 13:49) *
          Det där med julmat är ju klart överreklamerat. Om man inte äter något alls eller bara något enkelt och lätt så har man massor av tid att sitta under granen och mysa. Det är nästan enda gången på året (tyvärr) man tar sig så mycket tid med varandra. Ingen tv, inga telefonsamtal, inga elektriska ljus. Självklart får alla göra som de vill, men det låter ändå väldigt udda i mina öron att avstå från detta stämningsfulla för att man inte kan vänta till julafton. Julklapparna står hos oss under granen, dvs. ingen har sett dem före julaftons kväll.

Var ska man sitta om man varken har gran eller julklappar? Och tack och lov för TV och telefon. Menar du att allt är udda om det inte är som du brukar ha det?

--------------------

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 10-12-2009, 15:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Jösses... Redan gran...

"julen kommer tidigt i år" som alla mammons tempel skriver i sin reklam varje år.

Men man skulle kanske klä nån av granarna på tomten för ljusets skull? Men alla får ha sin julhelg som dom vill/tycker är bäst (tycker jag). Försöker själv alltid försvinna utomlands under julhelgerna då jag hatar stressen som trots allt, alltid finns under detta spektakel.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 10-12-2009, 17:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Vi har ingen gran men därefmot lite utomhus som vi pyntar med slingor m.m.
          Våra barnbarn 2 som är stora de bryr sig inte och mina bonusbarnbarn kommer inte så det är bara onödigt jobb.
          Adventsstakar är ett måste hos oss.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Carl
          Inlägg 10-12-2009, 17:18
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Klätt granen! nu! Helt fel! Granen kläs den 23:e Dec! Borde stiftas en lag om detta! Har ni redan påsk ägg på borden? Kanske smyg klätt midsommar stången?? Ätit semlor???
          Kanske smyg ätit surströmming eller tom kräftor?? Traditioner skall hällas punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! no.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 10-12-2009, 17:19
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Här klär vi granen, då när det är elva nätter före jul ... alltså till Lucia. Går och myser bland alla tomtarna och allt når sin kulmen på julafton ... när han den riktige santa.gif kommer och alla måste tindra med ögonen laugh.gif Hur andra gör tycker jag är trevligt att veta men jag skulle aldrig i livet lägga några värderingar på deras traditioner no.gif

Till nyår är julen slut för min del ... då börjar det bli ljusare och man kan försiktigt pilla ner några frön ... bara för att man så gärna vill smile.gif Inte stor schans att det blir nå't men det gör ingenting.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-12-2009, 17:42
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Otålighet tycks vara en av nutidens sjukor. Varför vänta på julen, när jag kan börja redan nu? rolleyes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2009, 17:55
          Länk hit: #18

Medlem

Man kanske helt enkelt har olika traditioner. Varför ha synpunkter på hur andra gör när man kan göra som man själv vill? Fattar inte att folk alltid ska vara så negativa.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 10-12-2009, 18:04
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Carl @ 10-12-2009, 17:18) *
          Klätt granen! nu! Helt fel! Granen kläs den 23:e Dec! Borde stiftas en lag om detta! Har ni redan påsk ägg på borden? Kanske smyg klätt midsommar stången?? Ätit semlor???
          Kanske smyg ätit surströmming eller tom kräftor?? Traditioner skall hällas punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! no.gif

Nästan så. Vi var bjudna till goda vänner en juldag......på surströmming.

Fortsätt du så med ditt firande så gör jag som jag vill. flirting.gif

CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 17:42) *
          Otålighet tycks vara en av nutidens sjukor. Varför vänta på julen, när jag kan börja redan nu? rolleyes.gif

Jaaa......då får man ju njuta av den så mycket längre.

CITAT (PeterDeleter @ 10-12-2009, 15:13) *
          Jösses... Redan gran...

"julen kommer tidigt i år" som alla mammons tempel skriver i sin reklam varje år.

Men man skulle kanske klä nån av granarna på tomten för ljusets skull? Men alla får ha sin julhelg som dom vill/tycker är bäst (tycker jag). Försöker själv alltid försvinna utomlands under julhelgerna då jag hatar stressen som trots allt, alltid finns under detta spektakel.

Stress.....nää inte här. Det är ju som man själv gör det.

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-12-2009, 20:53
          Länk hit: #20

Gäster

Jag gör inte samma varje år ens, ibland känner jag för att "jula" tidigt, och ibland hinner jag inte eller har inte lust, då blir det precis dan före. Men oftast är jag nog ute i god tid. Vi köper inte julklappar längre (nästan), så det spar lite tid och energi. Och julmat lagar jag inte heller, så vi har all tid i världen till att mysa och umgås. Fast TV vill jag inte vara utan, jag vill gärna se Karl-Bertil Jonssons jul. wub.gif I år firar vi familje-julafton på lördag den 12:e.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon