Hej!
Visst är det fint med julrosor! Så underbart med en blomma som trivs när det är kallt. Jag har köpt tre som står olika. En bor i mitt icke uppvärmda växthus, en utomhus vid entrén och en i ett fönster inomhus.
Den inomhus klarade jag inte riktigt. Den har torkat till och har inga blommor (till skillnad från den vid entrén som klarade av en köldknäpp på -10 grader och fick ett helt gäng nya knoppar så fort temperaturen höjdes till ett par plusgrader).
I början av veckan tyckte jag så synd om blomman inomhus att jag ställde ut den. Jag misstänkte att den nog skulle må bäst av att vänjas lite långsamt, men var för lat den här gången. Nu var det nog någon plusgrader i princip hela första dygnet, men sedan har det varit minusgrader nattetid. Och den ser faktiskt riktigt fin ut. Tuffa små blommor.
Det svåra måste vara att härda lite lagom - med tanke på att temeraturskillnaden är så stor mellan inne och ute. Det vore nog inte så tokigt att ställa julrosen i ett fönster i ett garage eller i ett uthus där det är svalt, men inte minusgrader.
Bild:
JulrosVänligen
//Linda
Redigerat av Lilla hjärtat: 12-12-2009, 20:24