CITAT (Anki V @ 07-01-2010, 12:20)

Ooops……men nog tror jag att man behöver avhärda lite även om plantorna stått i växthus.
Mycket av strålningen filtreras bort genom glasrutan. Jämför om du försöker sola dig genom ett fönster.
Jag ställer alltid mina plantor i skugga och lä i början för även vinden kan skada drivhusplantor när de är ovana.
/Anki
Det beror på om man skall sätta ut dem utanför växthuset eller inte, jag tänkte att hon skulle ha dem där inne av någon anledning. Om de skall planteras utanför måste man ju vänja dem vid kylan åtminstone, solljuset är de ju uppvuxna i från början, men det beror kanske till stor del på vad man har för typ av växthus också? Om UV-ljuset filtreras bort eller inte menar jag.
Jag brukar ha en fläkt som blåser på mina plantor inomhus för att de skall tåla att stå blåsigt när jag väl sätter ut dem. Det blåser som tokigt här på balkongen var och varannan dag så att krukor och allting välter

Så ja, om de skall från växthuset till utsidan krävs det nog att man avhärdar också även om jag inte tror att solljuset ett så stort problem där. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra
Redigerat av Nauti: 07-01-2010, 12:27