Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur dyr klocka?, I föhållande till er inkomst?
          AndersKbg
          Inlägg 26-01-2010, 07:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Apropå Mååånas väska och debatten runt den så funderar jag lite om den svenska avundsjukan.
          Jag kan säga med en gång att jag gillar klockor. Jag äger nog en 10-12 stycken i olika prisklasser.
          Det behöver inte vara dyra grejer men det ska vara snyggt.

De dyraste motsvarar min månadslön netto.
          Nu undrar jag:

Hur dyr klocka/väska/smycke kan man köpa för att det ska vara rimligt och utan att det sticker i ögonen på folk?

Citera
          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anma
          Inlägg 26-01-2010, 07:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Oj, det är nog upp till betraktaren vad som sticker i ögonen. Själv skulle jag inte lägga en massa pengar på väska eller klocka, använder inte ens klocka. Vad det gäller smycken skulle jag kunna tänka mig att ha en dyr, men i första hand snygg vigselring. Nu råkade vi vara tokfattiga när vi gifte oss för 15 år sedan, så min vigselring kostade 1250:-, men den har 7 minimala diamanter. Jag är i för sig nöjd med den och skulle aldrig byta ut den.
          Andra får ha vad de vill,det som sticker i ögonen på mig är dålig smak ( i mitt tycke) mer än dyra märken.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2010, 07:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har spanat in en Rado för 15 000, men är alldeles för ekonomisk för att verkligen inhandla den. Däremot funderar jag på att köpa en åt hustrun nästa gång hon fyller jämt. Sen 15 år tillbaks har jag en jättebra och välfungerande Certina som jag gav 1 500 för.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-01-2010, 07:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag använder oftast en Tissot guldklocka. Tror den kostade runt 5000, men den är inte köpt. På boetten står det: Telia AB, 25 år och mitt namn biggrin.gif Fick den för 13 år sen och den har gått som en klocka. Har visserligen fått byta batteri några gånger men sånt ingår.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gladepetter
          Inlägg 26-01-2010, 08:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Svårt med rimligheten. En annan har gjort klassresan och vet att dyra klockor mm sticker i ögonen när man träffar gamla vänner som stampar på samma fläck. Som i filmen Bröllopsfotografen, rika pratar inte om pengar de gör de som inte har pengar...lite slarvigt sagt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2010, 08:07
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

En del köper dyra prylar enbart för att gå runt och glassa med dom, andra köper för att dom verkligen gillar prylen
          och har inget behov av att "skryta" med den. Det senare tycker jag är helt OK men det första gillar jag inte.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 26-01-2010, 08:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Klocka? Det funkar ju med den som finns i mobilen.

Jag känner inte att jag behöver visa något med vare sig klocka eller något annat. Jag tycker att det är bättre att vara diskret, i alla fall i de kretsar jag rör mig.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          lorentz
          Inlägg 26-01-2010, 08:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Klockor är jag inte särskilt intresserad av men jag kan tänka mig att går och köpa ett större träd för en nettolön.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 26-01-2010, 08:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Min senaste klocka köpte jag för 99 kr o den funkar och är snygg men det syns självklart att det inte är en dyrgrip. Köper alltid billiga klockor och håller de ett par år är jag nöjd. Däremot kan jag lägga pengar på smycken och kläder, kanske mer än vad jag egentligen har råd med, men det ger mig en tillfredsställelse.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Meriona
          Inlägg 26-01-2010, 08:39
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Husihelvete @ 26-01-2010, 08:16) *
          Klocka? Det funkar ju med den som finns i mobilen.

Jag känner inte att jag behöver visa något med vare sig klocka eller något annat. Jag tycker att det är bättre att vara diskret, i alla fall i de kretsar jag rör mig.

Ja nån klocka använder man väl inte längre? Inte jag iallafall och om jag SKULLE behöva använda klocka så funkar min 20 år gamla batterilösa klocka som jag köpte via Greenpeace alldeles utmärkt fortfarande.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 26-01-2010, 08:41
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag tror det beror på, vilket sällskapskrets man har och av det blir man märkes fixerad... omgivningen påverkar!
          Själv köper jag inget bara för det har ett visst märke, men mina barn vill gärna ha märkes grejer, t.o.m kalsongerna ska ha ett visst märke (dom ska ju sticka fram där bak giggle.gif ).

För mig har en dyr klocka inget värde! den som köper en dyr klocka får "skylla sig själv" h*n kunde ju ha köpt något roligare för pengarna wink.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 26-01-2010, 08:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2010, 07:55) *
          Jag använder oftast en Tissot guldklocka. Tror den kostade runt 5000, men den är inte köpt. På boetten står det: Telia AB, 25 år och mitt namn biggrin.gif Fick den för 13 år sen och den har gått som en klocka. Har visserligen fått byta batteri några gånger men sånt ingår.

Har också en gåvoklocka, fast på min står det ASEA 100 år 1983 och den är av märket Certina, har nu gått perfekt i 27 år , (har bytt batterier några gånger förstås), dessutom är den jättesnygg.

Betr. frågan hur dyra prylar man kan ha utan att det sticker i ögonen på andra kan jag säga att det struntar jag fullkomligt i, vill jag ha något och har råd då köper jag det. Mina egna ihoparbetade pengar spenderar jag precis som jag vill!
          Gita
          Kan väl tillägga att jag tycker att man skall unna sig medan man har sig! Tagelskjorta, säck och aska är inget för mig och jag blir ganska störd på dem som tycker att de är bättre människor på något sätt om de unnar sig så lite som möjligt. Tycker inte den ena livsstilen är sämre än den andra, ett personligt val bara.

Redigerat av Gita: 26-01-2010, 09:00

Citera
          Anma
          Inlägg 26-01-2010, 09:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

I det här landet tycker jag att förfäran över saker och ting ofta förväxlas med avundsjuka. Som när en av mina bekanta köpte en massa statusprylar till sitt kök, espressobryggare, värstingspis, med mera med mera och la över 200.000.- på sin köksrenovering, då var jag avundsjuk när jag tyckte att det är slöseri med pengar enligt dem. Medan jag tyckte att det bara var slöseri i största allmänhet, i synnerhet när de knappt använder sitt kök. De pengarna kunde de använt till sådant de verkligen nyttjar istället, som en värsting stereoanläggning och hembiosystem. Det hade jag tyckt var ett bättre köp hos dem.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-01-2010, 09:18
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (AndersKbg @ 26-01-2010, 07:25) *
          De dyraste motsvarar min månadslön netto.
          Nu undrar jag:
          Hur dyr klocka/väska/smycke kan man köpa för att det ska vara rimligt och utan att det sticker i ögonen på folk?

fast visst är det väl så att om det sticker i ögonen på folk så är det deras problem? för visst har man väl problem om man öht bryr sig i vad andra människors kläder, klockor, väskor, bilar mm kostar?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2010, 09:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 08:07) *
          En del köper dyra prylar enbart för att gå runt och glassa med dom, andra köper för att dom verkligen gillar prylen
          och har inget behov av att "skryta" med den. Det senare tycker jag är helt OK men det första gillar jag inte.

Jo, det är en viktig skillnad.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          blomkronan
          Inlägg 26-01-2010, 09:33
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Anma @ 26-01-2010, 09:15) *
          I det här landet tycker jag att förfäran över saker och ting ofta förväxlas med avundsjuka. Som när en av mina bekanta köpte en massa statusprylar till sitt kök, espressobryggare, värstingspis, med mera med mera och la över 200.000.- på sin köksrenovering, då var jag avundsjuk när jag tyckte att det är slöseri med pengar enligt dem. Medan jag tyckte att det bara var slöseri i största allmänhet, i synnerhet när de knappt använder sitt kök. De pengarna kunde de använt till sådant de verkligen nyttjar istället, som en värsting stereoanläggning och hembiosystem. Det hade jag tyckt var ett bättre köp hos dem.

Jag håller med dig... varje dag träffar jag på folk som ska ha "det häftigaste" och dom säger att dom inte kommer att använda det????? Det är ju sjukt att visa måste lägga pengarna på grejer dom inte vill ha, för att bli accepterande!!! Någon tillfredsställelse måste dom ju få... men jag tror dom flesta "ångrar" sig sen... när tillfredställningen är över!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-01-2010, 09:54
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag fick min klocka efter lång och trogen tjänst i 25 år, hur länge hade du jobbat Gita? rolleyes.gif Några använder klockan i mobilen, skulle aldrig funka för mig. För det mesta ligger mobilen avstängd i en ficka på jackan även när jag hängt upp den nånstans, eller så ligger den påslagen i fickan. Eller så ligger mobilen på ett bord nånstans. Det är nästan lite med mobilen som med en fin klocka, man vill verka oumbärlig och måste kunna bli nådd när som helst. Fast mest är det oviktiga samtal. Är det inte rätt?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bee
          Inlägg 26-01-2010, 10:16
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Armbandsur fick jag vänja mig av mig för mååånga år sen när jag fick nickelallergi. Numera tänker jag knappt på det. Men visst, ibland ser man en vacker klocka i ett skyltfönster som kan väcka habegäret.

Jag förstår absolut att någon skulle tycka det är värt månadslönen för att köpa en åtråvärd klocka. Fast då får man ha sparat innan så man klarar den månaden...

Andras avundsjuka får man strunta i, alternativt låta bli att tala om vad man betalat.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          ninnisky
          Inlägg 26-01-2010, 10:29
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Gita @ 26-01-2010, 08:45) *
          Betr. frågan hur dyra prylar man kan ha utan att det sticker i ögonen på andra kan jag säga att det struntar jag fullkomligt i, vill jag ha något och har råd då köper jag det. Mina egna ihoparbetade pengar spenderar jag precis som jag vill!
          Gita
          Kan väl tillägga att jag tycker att man skall unna sig medan man har sig! Tagelskjorta, säck och aska är inget för mig och jag blir ganska störd på dem som tycker att de är bättre människor på något sätt om de unnar sig så lite som möjligt. Tycker inte den ena livsstilen är sämre än den andra, ett personligt val bara.

tummenupp.gif så är min syn på saken också!
          Själv har jag en Breitling sedan många år och det sticker inte ut speciellt mycket. Sällan någon har kommenterat. Den bara fungerar såå bra.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Gita
          Inlägg 26-01-2010, 10:47
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 08:07) *

Hur avgör du vem som verkligen vill ha prylen och ven som "bara vill skryta"?
          Gita

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 23:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon