De gånger jag kommit närmast är när jag har hittat färska pommeranser på affären, senast förra veckan. Denna gång blev den inte perfekt men tricket jag kör är att skala av det yttersta av det väl skrubbade och sköjda skalet från vilken citrus det nu är (minst hälften bör vara apelsiner, men jag är lite känslig för det bittra och kan egentligen inte äta grapefrukt alls). Skala av det vita från citrusen och om det är hårda hinnor "filéa", annars bara skära i lagoma bitar. Väg fruktköttet för att ha koll på hur mycket socker som behövs. Koka skalet (senast hade jag i sockret samtidigt, men jag tror inte det var bra så i vatten är bättre. Då kan man också kolla så att man har rätt mängd vätska i proportion till frukt och socker). När skalet är mjukt kokar man fruktköttet och sockret till en fast marmelad. Beroende på proportionerna bittert/sött reser sig håret mer eller mindre. Och som sagt, jag tror på att det är pommeranserna snarare än wiskey som gör den engelska tonen (därmed inget illa sagt om wiskey). Jag har också testat att pressa frukten och helt skippa fruktköttet, men då blev det svårt att dosera pektinet.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|