CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 22:47)

Jag tänkte på Monsant namnmässigt (tack!) men konceptmässigt inte på GMO utan på företag som utan att lagt ner (nästan) några egna resurser patenterar, eller försöker patentera, sån't som redan finns. Blev helt förbluffad, och hoppas att det inte är sant, när jag läste att någon försökte ta patent på jasminris.
Samma som jag tänkte på.
Kolla vad som hänt med mycke av den mexikanska majsen.
Jag vet att det finns dokumentärer om det.
Men jag tror dom är långt ifrån ensamma om detta fenomen.
Jag vet att det har förekommit experiment med sill(eller liknande fisk) gener på potatis här i sverige av något företag, men vet inte mer än så om det.
CITAT (Jan Lindgren @ 15-02-2010, 22:12)

Hej!
Att växtförädlare får en avgift av dem som utnyttjar sorten är en förutsättning för att vi ska ha någon växtförädling. De flesta sädesslag vi odlar i Sverige är sortskyddade, detsamma gäller fruktträd och många bärbuskar. Ingen är tvungen att köpa sortskyddade plantor. Jag har 160 olika äppelsorter och större delen är sorter som är över trettio år gamla. Dessa sorter får jag föröka. Nyare sorter är alltså förbjudna. Det tar mycket lång tid och kostar mycket pengar att få fram en ny äppelsort så jag tycker att det är rimligt att förädlaren tjänar en lite slant på varje äppelträd som görs. Det är inte tillåtet att lägga beslag på en gammal sort och begära avgifter på denna. Både patent och sortskydd är tidsbegränsade. Mellan 20 och 30 år. Vill något land undvika problem med sortskydd så kan de förädla växter i egen regi. Sverige har valt att kräva licenspengar från grödor som statliga institutioner tagit fram.
Det är värre med text och musik som är skyddade i sjuttio år efter tonsättarens eller författarens död.
MVH
Jan Lindgren
För att fatta mig kort:
Förädlare är bra.
Galna proffesorer med napoleonkomplex är inte bra.