|
Är det nånting som du INTE äter?, ...som vuxen borde man väl äta allt, eller? |
|
|
|
12-02-2010, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Jag måste ju förstås erkänna att jag numera ska räknas till de vuxnas skara! ....men vissa saker äter jag INTE! -Paltbröd-Svartsoppa-Tunga-Brysselkål-Tomater, färskaNär det gäller tomaterna så tränar jag numera på att försöka få i mig en liten bit då & då.....det går hyfsat ibland och inte alls ibland *brrr* Det gäller alltså färska tomater enbart. Jag använder gärna tomater i matlagning och när de är "tillredda" går det utmärkt att äta dem! Paltbröd äter jag absolut inte efter en traumatisk upplevelse i 4-årsåldern då jag blev bjuden denna rätt hemma hos en granne ffg. Det dröjde lääääänge innan nån vuxen såg att jag hade stora problem att få i mig den växande tuggan. Inte förrän tårarna rann blev jag sedd och befriad från den kvävande, äckliga tuggan!Svartsoppa (=blodsoppa) är vidrigt!!! Blodpudding är helt OK!Tunga.....blääää!!!! Att se en ko/oxtunga på nära håll främjar inte aptiten *ryyyys*Brysselkål är besk och kan förstöra en hel måltid - usch!I övrigt äter jag nog nästan allt! Har ni några matnojjor?
--------------------
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
12-02-2010, 18:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag äter helst inte hare, lever och njure - svårt med konsistensen gäller även couscous
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:23
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Inlagd sill, ärtsoppa och bruna bönor är sådant som bara växer i munnen och går INTE att svälja brrrr!!
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Äter inte kött från får, ko, gris, åsna, häst och liknande. Äter fågel(kyckling, kalkon), fisk och räkor. Driker mjölk, äter ost-men äter inte smör.
Grönsaker äter jag allt. Frukt äter jag alla sorter förutom j...a jordgubbar.
Drycker allt förutom te(the/tea).
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Sill, dopp i grytan, inälvsmat (förutom lever som är mums), pölsa, palt, svartsoppa. Finns säkert fler saker som jag inte äter men mer saker kom jag inte på just nu.
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:28
|

Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 6 614

|
Jag vet inte. Jag kan inte komma på något. Jag äter allt det klassiska ratet; surströmming, lever, gröt, lutfisk, pölsa, njure (wokad lammnjure är supergott), blodpudding (med rårörda lingon).
Möjligtvis kan jag tveka lite med lufttorkad skinka. Är den lite skämd är detta extremt obehagligt att äta.
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 5 153
Medlem nr: 18 530

|
Oliver  jag klarar dem inte. Provar lite då och då bara för att inse att jag fortfarande inte tycker om dem. Får också panik om någon lagt grönmögelost, ädelost samt getost i maten. Risgrynsgröt och havregrynsgröt är ingen ide att bjuda mig på, jag kommer vänligt men bestämt säga nej tack. Kapris Lingonsylt
--------------------
------------------------------------ "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig" (Mae West) peter pan.gif blaratta.gif
|
|
|
|
Meriona
|
12-02-2010, 18:33
|
Gäster

|
Jag har två olika avdelningar för det jag inte äter. Det jag inte äter överhuvudtaget och det jag inte äter om jag inte är nödd och tvungen av hyfs. Det jag inte äter alls är inälvs/blodmat och som du själv sa tunga och såna delar av djur som kanske kan ingå i korv, men annars nej tack. Sill och annan oberedd mat (inläggning och gravning är inte tillräckligt tillagat tycker jag) Murklor (älskar dem men äter inte nu mera) Mat jag inte gärna äter för att jag inte tycker det är gott: Bruna bönor Kålsoppa Ärtsoppa Strömming Men såklart äter jag det om det är vad som bjuds hos min värd. Säkert kommer jag på nåt mer efterhand..... Det FINNS faktiskt äcklig mat!  Första tillägget till kategori ett: Sniglar Första tillägget till kategori två: Rödbetor. Inte gott.  Musslor av alla de slag. Fy fabian.
Redigerat av Meriona: 12-02-2010, 18:39
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 18:31)  Det finns MASSOR av saker som jag inte äter. Även bortsett från att jag är vegetarian alltså. Så det blir inte mycket kvar. Det äckligaste som finns är kokos. Jag ska nog föreställa vuxen men förstår inte vitsen med att tvinga sig att äta något äckligt, jag skulle nog spy om jag försökte. Uppfattningen att kokos är det äckligaste som finns delar du med min make! Han kan inte känna lukten utan att kväljas.... Frågan om ni äter allt avsåg INTE principiella avståndstaganden som beror på att man är vegan eller vegetarian. Jag respekterar fullt ut att man isåfall valt bort vissa grejor. Jag tänkte mera på sånt som äcklar en att äta.....lite barnsligt, men ändå.....
--------------------
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag äter inte blodpudding. Har aldrig gjort. Tycker att det doftar gott när den steks och den smakar bra, men jag kan för mitt liv inte svälja den. Samma gäller för fiskbullar. Kan inte svälja dem. Kräktes i skolan när de försökte tvinga mig att svälja. Hemma slapp jag både blodpudding och fiskbullar. Snälla föräldrar. Pressylta och ostron tycker jag inte om. Har väldigt svårt för selleri. Tigerräkor älskar jag, men äter dem inte av miljöhänsyn. I övrigt är jag nog allätare och prövar gärna nya rätter och smaker. Är tack och lov inte intolerant eller allergisk mot några födoämnen. Föredrar fisk framför kött.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
12-02-2010, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Nr 1 på min lista över vad jag inte äter är tomater....blev tvingad att äta en tomat per dag hos min dagmamma som liten...fixar inte tomater i färskt tillstånd... Nr 2 är tunga...funkar inte ....har man varit med och flått en tunga så äter man inte tunga Nr 3 koriander..... Nr 4 ingefära...får huvudvärk allt annat ätes gärna och ofta!!!!
|
|
|
|
|
12-02-2010, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 18:38)  Frågan om ni äter allt avsåg INTE principiella avståndstaganden som beror på att man är vegan eller vegetarian. Jag respekterar fullt ut att man isåfall valt bort vissa grejor. Jag tänkte mera på sånt som äcklar en att äta.....lite barnsligt, men ändå.....  Nej det förstod jag också, men det är lite för mycket att räkna upp allt...  Smör eller margarin på mackan. Svamp. Tillagad kål (pga lukten). Blåmögelost. Avokado. Osv. osv. När jag åt kött tyckte jag att musslor, räkor, inälvor, sniglar, rått kött/otillagad fisk och mycket annat var äckligt och det är såklart fortfarande äckligt. Numera tycker jag att det mesta köttet är äckligt, skulle inte kunna få mig till att smaka det även om jag bestämde mig för att sluta vara vegetarian. Sen finns det ju som Meriona skrev sådant man kan få ner utan alltför mycket kväljningar. Gillar t.ex. inte brokkoli alls men blir ofta bjuden på det. Svamp och brokkoli är tydligen det första folk tänker på när de hör ordet vegetarian. Är inte särskilt förtjust i tomater, men odlar själv ändå och kan lägga tunna skivor på mackan ibland bara för att det är så nyttigt. Får man en färdigbredd macka kan man diskret skrapa av det mesta smöret, resten är okej. Sen gillar jag inte konstiga kombinationer. Lakrits är gott, men saltlakrits?!! Då är det ju inte godis längre. Salta mandlar  Ska ju vara sockerkanderade i så fall. Ananas på pizzan - passar inte alls, fast jag älskar ananas och pizza var för sig.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
12-02-2010, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Det här var kul att läsa.
Jag (vi) konsumerar omkring 65 kg älgkött samt några kg rådjur och lite skogsfågel samt en och annan jösse. Vi äter gärna fisk. I första hand självfångad. Jag har inget emot skaldjur och musslor. Däremot är det stopp med sniglar efter en sats som inte ens stövaren accepterade. Hon spottade och fräste och gick ut ur rummet. Grönsaker är OK och gillar härliga "söta" brysselkål. (Men då förkokta, smörfrästa med finhackad gul lök). Griskött köper vi för att få omväxling. Ensidig kost är inte bra.
Däremot är jag väldigt negativ till kyckling i de flesta former.
Inmat är gott och nyttigt. Lever, blodpudding, pölsa, tunga, hjärta mm. Kalvbräss och testiklar är dock nobben.
Föredrar potatis men överlever ris, chinoa, basmatris och couscous om det inte blirför ofta. Ang pasta föredrar jag hederliga makaroner i form av "klister och trähjul".
Grönsaker äter vi massor när vi odlar annars köper vi lite sporadiskt.
|
|
|
|
Meriona
|
12-02-2010, 19:08
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 19:01)  Sen gillar jag inte konstiga kombinationer. Lakrits är gott, men saltlakrits?!! Då är det ju inte godis längre. Salta mandlar  Ska ju vara sockerkanderade i så fall. Ananas på pizzan - passar inte alls, fast jag älskar ananas och pizza var för sig. Bra, nu gjorde du så att jag kom på mer äckligt.  Sockrade popcorn som de serverar i Frankrike - hur kan man ens komma på idén? DET var riktigt snuskigt!
|
|
|
|
Hej igen
|
12-02-2010, 19:11
|
Gäster

|
inälvsmat blodmat tunga fläskkarre fläsklägg grisfötter hare kanin fågel förutom kyckling skaldjur fiskbullar couscous aubergine squash oliver rätter med kokosmjölk mögelost förutom vitmögel all korv förutom Jokkmokks Allt detta skulle jag inte kunna ta i mun ... får kräkkänsla bara jag tänker på att ha sånt på tallriken Finns säkert ännu fler, men det här är vad jag kom på just nu
|
|
|
|
|
12-02-2010, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
En del listor är väldigt långa. Kanske de hade varit lite kortare om mat hade varit en bristvara.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Hej igen
|
12-02-2010, 19:20
|
Gäster

|
Min lista hade definitivt varit kortare om det varit brist på mat. Listan på vad jag äter är ganska kort ... men variationerna många.
|
|
|
|
|
12-02-2010, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Detta var lite svårt. Jag betraktade mig nästan som en allätare - men vid närmare eftertanke, nee det är jag inte eftersom jag inte äter:
Musslor Ostron Bläckfisk Sniglar Blodpudding Svartsoppa Tunga Kalvbräss Kanin och aldrig mer grodlår (men det tillhör ju inte vardagsmaten)
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
Meriona
|
12-02-2010, 19:23
|
Gäster

|
Det kan också bero på hur man vuxit upp. Min f.d. man växte upp i ett ganska fattigt hem och tvingades äta viss mat väldigt ofta, det gick bara inte att få i honom just den maten under vår tid ihop, det var mentalt stopp.
Jag svarade på Hej Igens inlägg såklart.
Redigerat av Meriona: 12-02-2010, 19:24
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|