|
Christina i Taxinge~
12-02-2010, 18:13
Jag måste ju förstås erkänna att jag numera ska räknas till de vuxnas skara! ....men vissa saker äter jag INTE! -Paltbröd-Svartsoppa-Tunga-Brysselkål-Tomater, färskaNär det gäller tomaterna så tränar jag numera på att försöka få i mig en liten bit då & då.....det går hyfsat ibland och inte alls ibland *brrr* Det gäller alltså färska tomater enbart. Jag använder gärna tomater i matlagning och när de är "tillredda" går det utmärkt att äta dem! Paltbröd äter jag absolut inte efter en traumatisk upplevelse i 4-årsåldern då jag blev bjuden denna rätt hemma hos en granne ffg. Det dröjde lääääänge innan nån vuxen såg att jag hade stora problem att få i mig den växande tuggan. Inte förrän tårarna rann blev jag sedd och befriad från den kvävande, äckliga tuggan!Svartsoppa (=blodsoppa) är vidrigt!!! Blodpudding är helt OK!Tunga.....blääää!!!! Att se en ko/oxtunga på nära håll främjar inte aptiten *ryyyys*Brysselkål är besk och kan förstöra en hel måltid - usch!I övrigt äter jag nog nästan allt! Har ni några matnojjor?
Aqvakul
12-02-2010, 18:16
Jag äter helst inte hare, lever och njure - svårt med konsistensen gäller även couscous
hattstugan
12-02-2010, 18:23
Inlagd sill, ärtsoppa och bruna bönor är sådant som bara växer i munnen och går INTE att svälja brrrr!!
vitavargen
12-02-2010, 18:24
Äter inte kött från får, ko, gris, åsna, häst och liknande. Äter fågel(kyckling, kalkon), fisk och räkor. Driker mjölk, äter ost-men äter inte smör.
Grönsaker äter jag allt. Frukt äter jag alla sorter förutom j...a jordgubbar.
Drycker allt förutom te(the/tea).
Monica M zon 4
12-02-2010, 18:25
Sill, dopp i grytan, inälvsmat (förutom lever som är mums), pölsa, palt, svartsoppa. Finns säkert fler saker som jag inte äter men mer saker kom jag inte på just nu.
eugenia
12-02-2010, 18:28
Jag vet inte. Jag kan inte komma på något. Jag äter allt det klassiska ratet; surströmming, lever, gröt, lutfisk, pölsa, njure (wokad lammnjure är supergott), blodpudding (med rårörda lingon).
Möjligtvis kan jag tveka lite med lufttorkad skinka. Är den lite skämd är detta extremt obehagligt att äta.
sommarhumla
12-02-2010, 18:29
Oliver  jag klarar dem inte. Provar lite då och då bara för att inse att jag fortfarande inte tycker om dem. Får också panik om någon lagt grönmögelost, ädelost samt getost i maten. Risgrynsgröt och havregrynsgröt är ingen ide att bjuda mig på, jag kommer vänligt men bestämt säga nej tack. Kapris Lingonsylt
Myosotis
12-02-2010, 18:31
Det finns MASSOR av saker som jag inte äter. Även bortsett från att jag är vegetarian alltså. Så det blir inte mycket kvar. Det äckligaste som finns är kokos. Jag ska nog föreställa vuxen men förstår inte vitsen med att tvinga sig att äta något äckligt, jag skulle nog spy om jag försökte.
Meriona
12-02-2010, 18:33
Jag har två olika avdelningar för det jag inte äter. Det jag inte äter överhuvudtaget och det jag inte äter om jag inte är nödd och tvungen av hyfs. Det jag inte äter alls är inälvs/blodmat och som du själv sa tunga och såna delar av djur som kanske kan ingå i korv, men annars nej tack. Sill och annan oberedd mat (inläggning och gravning är inte tillräckligt tillagat tycker jag) Murklor (älskar dem men äter inte nu mera) Mat jag inte gärna äter för att jag inte tycker det är gott: Bruna bönor Kålsoppa Ärtsoppa Strömming Men såklart äter jag det om det är vad som bjuds hos min värd. Säkert kommer jag på nåt mer efterhand..... Det FINNS faktiskt äcklig mat!  Första tillägget till kategori ett: Sniglar Första tillägget till kategori två: Rödbetor. Inte gott.  Musslor av alla de slag. Fy fabian.
Christina i Taxinge~
12-02-2010, 18:38
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 18:31)  Det finns MASSOR av saker som jag inte äter. Även bortsett från att jag är vegetarian alltså. Så det blir inte mycket kvar. Det äckligaste som finns är kokos. Jag ska nog föreställa vuxen men förstår inte vitsen med att tvinga sig att äta något äckligt, jag skulle nog spy om jag försökte. Uppfattningen att kokos är det äckligaste som finns delar du med min make! Han kan inte känna lukten utan att kväljas.... Frågan om ni äter allt avsåg INTE principiella avståndstaganden som beror på att man är vegan eller vegetarian. Jag respekterar fullt ut att man isåfall valt bort vissa grejor. Jag tänkte mera på sånt som äcklar en att äta.....lite barnsligt, men ändå.....
Red Top
12-02-2010, 18:42
Jag äter inte blodpudding. Har aldrig gjort. Tycker att det doftar gott när den steks och den smakar bra, men jag kan för mitt liv inte svälja den. Samma gäller för fiskbullar. Kan inte svälja dem. Kräktes i skolan när de försökte tvinga mig att svälja. Hemma slapp jag både blodpudding och fiskbullar. Snälla föräldrar. Pressylta och ostron tycker jag inte om. Har väldigt svårt för selleri. Tigerräkor älskar jag, men äter dem inte av miljöhänsyn. I övrigt är jag nog allätare och prövar gärna nya rätter och smaker. Är tack och lov inte intolerant eller allergisk mot några födoämnen. Föredrar fisk framför kött.
Nr 1 på min lista över vad jag inte äter är tomater....blev tvingad att äta en tomat per dag hos min dagmamma som liten...fixar inte tomater i färskt tillstånd... Nr 2 är tunga...funkar inte ....har man varit med och flått en tunga så äter man inte tunga Nr 3 koriander..... Nr 4 ingefära...får huvudvärk allt annat ätes gärna och ofta!!!!
Myosotis
12-02-2010, 19:01
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 18:38)  Frågan om ni äter allt avsåg INTE principiella avståndstaganden som beror på att man är vegan eller vegetarian. Jag respekterar fullt ut att man isåfall valt bort vissa grejor. Jag tänkte mera på sånt som äcklar en att äta.....lite barnsligt, men ändå.....  Nej det förstod jag också, men det är lite för mycket att räkna upp allt...  Smör eller margarin på mackan. Svamp. Tillagad kål (pga lukten). Blåmögelost. Avokado. Osv. osv. När jag åt kött tyckte jag att musslor, räkor, inälvor, sniglar, rått kött/otillagad fisk och mycket annat var äckligt och det är såklart fortfarande äckligt. Numera tycker jag att det mesta köttet är äckligt, skulle inte kunna få mig till att smaka det även om jag bestämde mig för att sluta vara vegetarian. Sen finns det ju som Meriona skrev sådant man kan få ner utan alltför mycket kväljningar. Gillar t.ex. inte brokkoli alls men blir ofta bjuden på det. Svamp och brokkoli är tydligen det första folk tänker på när de hör ordet vegetarian. Är inte särskilt förtjust i tomater, men odlar själv ändå och kan lägga tunna skivor på mackan ibland bara för att det är så nyttigt. Får man en färdigbredd macka kan man diskret skrapa av det mesta smöret, resten är okej. Sen gillar jag inte konstiga kombinationer. Lakrits är gott, men saltlakrits?!! Då är det ju inte godis längre. Salta mandlar  Ska ju vara sockerkanderade i så fall. Ananas på pizzan - passar inte alls, fast jag älskar ananas och pizza var för sig.
Överbölingen
12-02-2010, 19:01
Det här var kul att läsa.
Jag (vi) konsumerar omkring 65 kg älgkött samt några kg rådjur och lite skogsfågel samt en och annan jösse. Vi äter gärna fisk. I första hand självfångad. Jag har inget emot skaldjur och musslor. Däremot är det stopp med sniglar efter en sats som inte ens stövaren accepterade. Hon spottade och fräste och gick ut ur rummet. Grönsaker är OK och gillar härliga "söta" brysselkål. (Men då förkokta, smörfrästa med finhackad gul lök). Griskött köper vi för att få omväxling. Ensidig kost är inte bra.
Däremot är jag väldigt negativ till kyckling i de flesta former.
Inmat är gott och nyttigt. Lever, blodpudding, pölsa, tunga, hjärta mm. Kalvbräss och testiklar är dock nobben.
Föredrar potatis men överlever ris, chinoa, basmatris och couscous om det inte blirför ofta. Ang pasta föredrar jag hederliga makaroner i form av "klister och trähjul".
Grönsaker äter vi massor när vi odlar annars köper vi lite sporadiskt.
Meriona
12-02-2010, 19:08
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 19:01)  Sen gillar jag inte konstiga kombinationer. Lakrits är gott, men saltlakrits?!! Då är det ju inte godis längre. Salta mandlar  Ska ju vara sockerkanderade i så fall. Ananas på pizzan - passar inte alls, fast jag älskar ananas och pizza var för sig. Bra, nu gjorde du så att jag kom på mer äckligt.  Sockrade popcorn som de serverar i Frankrike - hur kan man ens komma på idén? DET var riktigt snuskigt!
Hej igen
12-02-2010, 19:11
inälvsmat blodmat tunga fläskkarre fläsklägg grisfötter hare kanin fågel förutom kyckling skaldjur fiskbullar couscous aubergine squash oliver rätter med kokosmjölk mögelost förutom vitmögel all korv förutom Jokkmokks Allt detta skulle jag inte kunna ta i mun ... får kräkkänsla bara jag tänker på att ha sånt på tallriken Finns säkert ännu fler, men det här är vad jag kom på just nu
Aqvakul
12-02-2010, 19:13
En del listor är väldigt långa. Kanske de hade varit lite kortare om mat hade varit en bristvara.
Hej igen
12-02-2010, 19:20
Min lista hade definitivt varit kortare om det varit brist på mat. Listan på vad jag äter är ganska kort ... men variationerna många.
ninnisky
12-02-2010, 19:22
Detta var lite svårt. Jag betraktade mig nästan som en allätare - men vid närmare eftertanke, nee det är jag inte eftersom jag inte äter:
Musslor Ostron Bläckfisk Sniglar Blodpudding Svartsoppa Tunga Kalvbräss Kanin och aldrig mer grodlår (men det tillhör ju inte vardagsmaten)
Meriona
12-02-2010, 19:23
Det kan också bero på hur man vuxit upp. Min f.d. man växte upp i ett ganska fattigt hem och tvingades äta viss mat väldigt ofta, det gick bara inte att få i honom just den maten under vår tid ihop, det var mentalt stopp.
Jag svarade på Hej Igens inlägg såklart.
Äter nog det mesta av "normal" mat. Men makrill, pepparkakor och degiga bullar vill jag inte ha. Troligen finns mängder av rätter från utlandet med konstiga indegrienser som jag skulle rata. Eller äta levande mat som ju förkommer i asien. Där går gränsen.
Hej igen
12-02-2010, 19:39
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 19:23)  Det kan också bero på hur man vuxit upp. Min f.d. man växte upp i ett ganska fattigt hem och tvingades äta viss mat väldigt ofta, det gick bara inte att få i honom just den maten under vår tid ihop, det var mentalt stopp.
Jag svarade på Hej Igens inlägg såklart. Jag har vuxit upp på bondgård ... åt nog det mesta, även om jag vid tioårs ålder ville bli vegetarian ... detta efter att jag fick se när slaktaren gjorde sitt jobb. Har också ätit det mesta i vuxen ålder ... men senaste ca 25 -30 åren har menyn krympt... äcklas av sååå mycket i matväg ... håller mig borta från köket när make och barn lagar och äter vissa rätter.
Christina i Taxinge~
12-02-2010, 20:13
CITAT (Hej igen @ 12-02-2010, 19:39)  Har också ätit det mesta i vuxen ålder ... men senaste ca 25 -30 åren har menyn krympt... äcklas av sååå mycket i matväg ... håller mig borta från köket när make och barn lagar och äter vissa rätter. Men kära, söta! Det låter jättejobbigt! Nästan som en fobi.... Jag blir ledsen av att tänka på hur mycket du missar!
Hej igen
12-02-2010, 20:15
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 20:13)  Men kära, söta! Det låter jättejobbigt! Nästan som en fobi.... Jag blir ledsen av att tänka på hur mycket du missar! Nej, inte alls nån fobi. Tycker faktiskt inte att jag missar något eftersom jag äter sååå god mat varje dag.
Myosotis
12-02-2010, 20:21
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 19:08)  Bra, nu gjorde du så att jag kom på mer äckligt.  Sockrade popcorn som de serverar i Frankrike - hur kan man ens komma på idén? DET var riktigt snuskigt! Det äter man i Tyskland också. Det är ju gott. CITAT (Aqvakul @ 12-02-2010, 19:13)  En del listor är väldigt långa. Kanske de hade varit lite kortare om mat hade varit en bristvara. Visst är det så. Jag önskar att jag kunde äta allt. Om det blev hungersnöd nu skulle det bli väldigt mycket äckelkänslor, det önskvärda är ju att man lär sig äta allt från att man är liten. Men hur ska föräldrarna åstadkomma det? Ska de tvinga barnet? Svälta ut det? Eftersom vi lever i det överflödssamhälle vi nu en gång lever i får man kanske accepterar att många har äckelproblem med mat. Det är inte speciellt kul eller något man väljer.
Christa
12-02-2010, 20:39
Ketchup har jag försökt äta många gånger men usch! Majonäs tycker jag är vidrigt. Senap har någon gång funkat på julskinkemacka men är inte något jag äter varje år.
Vad är det för fel på mig Jag tror jag gillar allt  mer eller mindre......det mesta mer Förresten bläckfiskringarna var väl så där....
Meriona
12-02-2010, 21:43
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 20:21)  Det äter man i Tyskland också. Det är ju gott. Det är sjukt! Man sockrar inte popcorn, man saltar! Jag gick tillbaka till popcornståndet och klagade och sa att de gjort fel, vad hände? De såg ut som levande frågetecken, såklart är det socker, vadå salt?  Rätt ner i soptunnan.  Jaja sockra popcorn! Inte normalt!
Gossen Ruda
12-02-2010, 21:44
Svår fråga. Jag äter det mesta, en del med större aptit än annat. Jag undviker en del mat men skulle det knipa kan jag nog äta det mesta, bara det betraktas som ätbart. Funderar på om jag skulle ätit vad de som överlevde flygkraschen i Anderna åt? Kanske. Undret i Anderna
CITAT (gnon49 @ 12-02-2010, 19:33)  Äter nog det mesta av "normal" mat. Men makrill, pepparkakor och degiga bullar vill jag inte ha. Troligen finns mängder av rätter från utlandet med konstiga indegrienser som jag skulle rata. Eller äta levande mat som ju förkommer i asien. Där går gränsen. Vad är det de äter levande i asien....? Aldrig stött på det i Filippinerna i a f .....
Meriona
12-02-2010, 21:46
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2010, 21:44)  Svår fråga. Jag äter det mesta, en del med större aptit än annat. Jag undviker en del mat men skulle det knipa kan jag nog äta det mesta, bara det betraktas som ätbart. Funderar på om jag skulle ätit vad de som överlevde flygkraschen i Anderna åt? Kanske. Undret i AndernaMen nu var det ju inte det som TS frågade om.... utan mer normalt förekommande mat som du inte äter...
Myosotis
12-02-2010, 21:50
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 21:43)  ...De såg ut som levande frågetecken, såklart är det socker, vadå salt?... Jaså finns det bara sockrat där? Det blir ju äckligt om man förväntar sig salt och så smakar det sött. I Tyskland finns både och, så man väljer själv.
Jag smakar på allt och är inte rädd för att testa något,jag är väl allätare som man säger jag älskar att testa nya saker nya smaker och nya konsistenser såser skaldjur ja rubbet! Fast mask och sådant står inte på min meny men gärna sniglar bläckfisk osv.
Meriona
12-02-2010, 21:54
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 21:50)  Jaså finns det bara sockrat där? Det blir ju äckligt om man förväntar sig salt och så smakar det sött. I Tyskland finns både och, så man väljer själv. Valfrihet är bra, men senap då kan man välja söt senap i Tyskland?  NÄÄÄ! Och tack och lov för det , finns det nåt äckligare än vanlig standard-slotts?  Det ska vara stark senap annars kan det kvitta, helst skånsk.
Piccante
12-02-2010, 21:56
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 21:54)  Valfrihet är bra, men senap då kan man välja söt senap i Tyskland?  NÄÄÄ! Och tack och lov för det , finns det nåt äckligare än vanlig standard-slotts?  Det ska vara stark senap annars kan det kvitta, helst skånsk.  Håller med. Söt senap får en sliskig märklig smak. Stark senap är godast, gärna grovmalen.
Gossen Ruda
12-02-2010, 21:59
Beträffande senap så råkade jag ta fel tub i affären sist och istället för Grov Skånsk blev det Fransk. Sötsliskig. Ok, inte vad jag ville ha men den går ner. Men som sagt, jag äter det mesta men jag har ett krav, tillagad eller åtminstone dödförklarad. Så levande ostron skippar jag men kokta blåmusslor är ok. Utan skal.
Allt som är det minsta lilla beskt Apelsinskal i bullar Apelsinmarmelad (Älskar apelsiner annars) Endivesallad Kaffe +kokta ägg, de går bara inte ner. (Första gången jag träffade min blivande svärmor bjöd hon på frukost: KAffe med mackor med apelsinmarmelad, och dessutom ett grönkokt ägg.) Annars äter jag nog det mesta, fast det finns ju mat jag aldrig lagar hemma, men måste äta upp med god min om jag blir bjuden...(Bruna bönor, blodpudding, salt sill med löksås...)
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2010, 22:09
Jag tror jag äter allt men jag har ju inte försökt trycka ner levande larver, testiklar, komage och dyl. än. Jag är nog ganska öppen för nya smakupplevelser men det är så jag blivit uppfostrad.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-02-2010, 22:09)  Jag är nog ganska öppen för nya smakupplevelser men det är så jag blivit uppfostrad. Samma här och på semestrar älskar jag att prova ny mat
Det är något som jag skulle villa testa komage eller "Haggisch"komage är vanligt i norra Italien min man har ätit det och tyckte det var gott.Tekstiklar a la får kanske inte känns så tilltalande
Anki på Öland
12-02-2010, 23:05
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 18:13)  ...................Det gäller alltså färska tomater enbart. Jag använder gärna tomater i matlagning och när de är "tillredda" går det utmärkt att äta dem!  [/b][/color] Så bra eftersom tillagade tomater är såååååå mycket nyttigare än råa!! Själv äter jag nog allt som ställs fram utom vanliga gammaldags kokta grönsaker. Fast jag kan väl inte påstå att jag tycker allt smakar gott...... Anki
Jag älskar Tomater i alla dess former krossade färska mixade soltorkade!Lever är jättegott leverkorv leverplättar pölsa leverpastej stekt kalvlever mm.vet att många har svårt för lever men det är ju sååå gott!
Blomstertanten
12-02-2010, 23:21
Säger bara en sak : Havregrynsgröt Kan inte ens se eller känna lukten utan att må illa och får nästan panikkänslor Så havregrynsgröt skulle aldrig komma innanför mina väggar !  Ännu mindre i min mage !!
anne-li i olofstorp
12-02-2010, 23:29
Som någon skrev: Jag äter allt!!! men sen tänker jag till och kommer på att vissa konsistenser är ett problem för mig, kokt äggvita, ostron, fiskbullar på burk, mm annars åker allt ner! Smaker som tidigare varit problem har jag satt mig över,,,, äter som sagt var "allt" men aladob,sylta, fett på kött, och ÄGGVITOR som är kokta eller dåligt stekta klarar jag inte!
Men anne-li i olofstorp !fiskbullar som är så gott :)och Ostron mmm!Och kalvsylta med rödbetor mmm.Aladob är ju enligt min smak supergott.Måste säga att jag älskar mångfalden i svensk mat  För att inte nämna inkokta grisfötter i gele en kulinarisk upplevelse
anne-li i olofstorp
12-02-2010, 23:46
CITAT (Motti @ 12-02-2010, 23:36)  Men anne-li i olofstorp !fiskbullar som är så gott :)och Ostron mmm!Och kalvsylta med rödbetor mmm.Aladob är ju enligt min smak supergott.Måste säga att jag älskar mångfalden i svensk mat  För att inte nämna inkokta grisfötter i gele en kulinarisk upplevelse   Konsistensen! Att ta något i munnen som är som en snorloska!!! GÅR INTE!!!!! Smaken är ok men inte att det är som gelé!!!!!!!  (fast gelé äter jag gärna!!!)
Tror att vår rädsla för viss mat hör ihop med vad vi var "tvungna"att äta som barn!i mitt hem var vi aldrig tvingade att äta vissa saker,tror jag var 13 år innan jag upptäckte hur himmla gott Kåldolmar va  när jag väl upptäkt hur gott de var så var det svårt att stoppa mig :)och efter det upptäckte jag hur gott Kålpudding var!
anne-li i olofstorp
13-02-2010, 00:02
Kåldolmar  kålpudding  Mums!!!!
Mmmmm!och dillstuvat kött eller pepparotskött med kokt mjölig potatis.Raggmunk med stekt fläsk ,eller stekt fläsk med löksås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|