Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är en rimlig matkostnad, per person?
          Christa
          Inlägg 13-02-2010, 12:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Hur mycket pengar är normalt att lägga på mat per månad? Alltså för en vuxen person.

Vi köper allt ekologiskt och det blir ganska dyrt. Samtidigt så köper vi inget annat än rena råvaror så det kanske jämnar ut sig. Vi köper inga drycker heller.

Min sambo står ju för mat och husrum eftersom jag för närvarande saknar inkomst och det skulle vara intressant att veta hur dyr jag är i drift relativt ett normalt matkonto.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 13-02-2010, 13:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

KV - tabeller...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          zissi
          Inlägg 13-02-2010, 13:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Intressant!
          Har som du Christa funderat på matkostnaderna per månad ibland, men inte orkat fullfölja tanken.
          Jag beräknas i år äta för 1540:-/månad, gubben min för 1950:-/månad enligt konsumentverket.
          Jag köper också ekologiskt i den mån det finns men lagar all mat från grunden och bakar det mjuka matbrödet själv. Jag måste säga att jag har ingen aning om vad vi köper mat för per månad g.gif

Redigerat av zissi: 13-02-2010, 13:22

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-02-2010, 14:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi är tre vuxna i hushållet så jag var tvungen att göra en uppskattning vad vi hade för kostnader. Jag beräknar att vårt hushåll förbrukar ca 11 500:- i månaden exklusive telefon och hygienartiklar. Då har jag inte räknat några kapitalkostnade på huset och ev. större reparationer är inte inräknade. Vi äter relativt billigt men bra. Mycket kött men billiga bitar. Idag blir det ärtsoppa med rejält med skinka. Som vanligt fanns det billig djupfryst skinka efter julen. Vi lagar all maten själva men jag tycker inte att det är värt besväret att baka när vi inte äter så mycket bröd. När vi hade tonårsbarn var jag tvungen att baka ofta och mycket. ( Gossarna åt 16 limpor i veckan. )
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-02-2010, 16:06
          Länk hit: #5

Gäster

Jag har inte orkat bryta ner kvittona från Ica och Konsum i mat resp annat. Men 1000 kr i veckan handlar jag nog för minst till mig och sonen (15-åringar äter som hästar), gissningsvis kan väl 3/4 av det vara mat. För godis och läsk är väl inte mat, eller är det? Det beror ju alldeles på hur man lever. Jobbar man heltid och är aktiv med annat så hinner man inte leta extrapriser och göra långkok som man kanske kan göra om man är hemma. Definitivt inte baka, det orkar jag inte. Jag diskar halvt ihjäl mig som jag gör redan. Men att ha matlåda med sig till lunchen, det sparar ju en hel del.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-02-2010, 16:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gå ännu snabbare och de gånger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif
          Jag har levt på mycket mindre än det oxå förr i tiden men konstigt nog blir jag aldrig undernärd ^^
          Hade jag haft mer pengar och ork så hade jag nog gjort en hel del riktig mat, 1,6 kilo falukorv kostar 40 spänn på lidl så man kanske skulle göra ugnsbakad och korvstroganoff för det var flera år sen jag gjorde nåt sånt biggrin.gif
          Men det återstår att se, det e rätt tomt i kyl och frys nu men får pengar på torsdag biggrin.gif Så då blir det massa ägg oxå, gott på mackan och så kan man ju göra pannkakor ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-02-2010, 17:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

För massa år sedan var jag ensamstående med ett barn. Det mesta av pengarna gick till att bo för eftersom det var viktigt för oss att bo på landet (Nu är huset tack och lov betalt, det är mitt, inte bankens längre). Vi levde extremt fattigt. Jag kunde inte fatta var pengarna tog vägen eftersom jag tyckte att jag snålade så mycket på allt. Under en period av tre månader så sparade jag vartenda kvitto från minsta parkeringsbiljett och förde in allt på olika konton för att se vart pengarna tog vägen. Det jag upptäckte var att hygienartiklarna kostade långt mer än jag hade förväntat mig. Shampo tvättmedel tamponger någon ansiktskräm ibland rengöringsmedel mm kostade betydligt mycket mer än jag förväntat mig. Jag tycker inte att jag upplever det som någon dyr post, för varje sak köper man ju ändå ganska sällan, men om man slår ihop det så blir det mycket pengar. Fast det handlar ju inte om matpengar förstås, det är nog mer så att jag tänker in det bara för att jag brukar köpa det samtidigt.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-02-2010, 17:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har skrivit upp allt jag handlat sedan augusti och jag ligger på runt 700-800kr/månad, jag lagar från grunden, bakar eget bröd, inga halvfabrikat etc. Jag försöker använda upp allt så i stort sett inget slängs för att det blivit gammalt ex. märker jag att mjölken kommer gå ut innan jag använt upp den så fryser jag in den, den gör jag pannkaka på längre fram + jag har koll på vad som finns i frysen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-02-2010, 18:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-02-2010, 17:52) *
          jag har koll på vad som finns i frysen.

Det har INTE jag. blush.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 13-02-2010, 18:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi ligger nog i överkant trots allt. Har inte hundraprocentig koll eftersom allt vi handlar på ICA och COOP kommer på samma räkning. Vi förbrukar en hel del färdigkokta bönor och kikärter och det skulle vi ju kunna koka själva. Köper också massor av rättvisemärkta bananer men vi ger inget annat bistånd. Att betala så mycket för varorna så att folka i fattiga länder kan leva på sin lön tycker vi är bättre än att bara skänka pengar.

Ekologisk odlade apelsiner köper vi ganska mycket. Skulle nog tro att vi har ett matkonto på 2000 kr per person ungefär.

Vi köper alltid färsk kycklingfile eftersom det inte finns någon fryst som inte är saltad. Det irriterar mig att det inte gör det. Den färska är ju ändå inte ekologisk.

Köpte dock en jättestor kyckling från Bosarp för ett tag sedan och kokade den. Först blev den massa portioner av kycklingen och sedan använde jag buljongen att koka soppa på.

Synd att man inte kan köpa höna.

Att klara matkontot på under 1000 kr per månad verkar ju vara en bedrift. Ost, yoghurt och andra mjölkprodukter plockar ju till ganska mycket.

Citera
          katah
          Inlägg 13-02-2010, 20:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Vi är 5 , två vuxna och 3 tonårskillar.
          Jag tror att vi snittar på 8000 kr / månad.
          Men vi köper 90% ekologisk och äter enligt LCHF.
          Grönsaker kommer från trädgården minst ett halv år ,delvis hela året med lite komplitteringar från butiken .
          Köttet köper vi direkt från eko-bonden och ägg från " äggtanten".

Fett eko-ost är omöjligt att hitta, lika så fet yogurt och keso.
          Korv köper vi sällan, där försöker vi hitta bra varianter, med minimalt med tillsatser.

Citera
          guby
          Inlägg 13-02-2010, 20:35
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 27 128

Hej, jag köper också allt ekologiskt. Jag skulle tycka att det vore intressant att jâmföra priser med er beträffande mat i Sverige.Jag bor i Frankrike. JAg vet ej vad "Konsumentverket" har för matkostnadspris per må,ad, men jag ger ej här några exempel på mat köpt i ekologisk affär.
          Potatis, 18 kr kilot. Lök 23 kronor kilot. Apelsiner 18 kr kilot. En sallad 15 kr. En liter råmjölk (ej uppkot, direkt från kon) 18 kr. "Vanlig" krav mjölk 10.50 litern. 250 gram smör 19 kronor. 4 yogurt (ett paket) 9.90. Kravost (hårdost, 110 kr kilot. Mhjöl (finns allt fan 12 kronor kilpt till 25 kronor kilot. Vill någon ha ytteligar information är det bara att ni höra v er.
          Hälsningar
          Gunilla

CITAT (Meriona @ 13-02-2010, 16:06) *
          Jag har inte orkat bryta ner kvittona från Ica och Konsum i mat resp annat. Men 1000 kr i veckan handlar jag nog för minst till mig och sonen (15-åringar äter som hästar), gissningsvis kan väl 3/4 av det vara mat. För godis och läsk är väl inte mat, eller är det? Det beror ju alldeles p hur man lever. Jobbar man heltid och är aktiv med annat så hinner man inte leta extrapriser och göra långkok som man kanske kan göra om man är hemma. Definitivt inte baka, det orkar jag inte. Jag diskar halvt ihjäl mig som jag gör redan. Men att ha matlåda med sig till lunchen, det sparar ju en hel del.

Citera
          guby
          Inlägg 13-02-2010, 20:44
          Länk hit: #13

Medlem

Hej, jag undrar om du skulle ha ngt emot att beskriva hur du lever (så billigt). Jag menar du har säkert en del "recept". Tex. äter du mycket potatis och pasta, men vad Äter du till detta, Kött eller äter du mer grönsaker till detta. Äter du frukt, var dag, och jag antar att du ej äter mycket godis? Skulle vara väldigt intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter.
          Hälsninger
          Gunilla
          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-02-2010, 17:52) *
          Jag har skrivit upp allt jag handlat sedan augusti och jag ligger på runt 700-800kr/månad, jag lagar från grunden, bakar eget bröd, inga halvfabrikat etc. Jag försöker använda upp allt så i stort sett inget slängs för att det blivit gammalt ex. märker jag att mjölken kommer gå ut innan jag använt upp den så fryser jag in den, den gör jag pannkaka på längre fram + jag har koll på vad som finns i frysen.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-02-2010, 20:58
          Länk hit: #14

Medlem

Jag kan bara svara för mej själv men till potatis/pasta/ris så blir det oftast kött till, inte så gott utan....
          Har ni testat spaghetti med fiskpinnar, det e faktiskt gott eller med pommes biggrin.gif
          Blir nästan som fish an chips biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          guby
          Inlägg 13-02-2010, 21:28
          Länk hit: #15

Medlem

Jag måste säga att jag beundrar dig för din uthållighet. Blir du aldrig sugen pa ngt annat, eller sötsaker, och i sådant fall, vadgör du gå? or du kan ju inte tillåata dig att köpa det du vill eller hur?
          Gunilla
          Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gnger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif
          Jag har levt på mycket mindre än det oxå förr i tiden men konstigt nog blir jag aldrig undernärd ^^
          Hade jag haft mer pengar och ork så hade jag nog gjort en hel del riktig mat, 1,6 kilo falukorv kostar 40 spänn på lidl så man kanske skulle göra ugnsbakad och korvstroganoff för det var flera år sen jag gjorde nåt sånt biggrin.gif
          Men det återstår att se, det e rätt tomt i kyl och frys nu men får pengar på torsdag biggrin.gif Så då blir det massa ägg oxå, gott på mackan och så kan man ju göra pannkakor ^^
          [/quote]

Citera
          Motti
          Inlägg 13-02-2010, 21:33
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi är två personer och gör åt 5000 i månaden ungefär på mat,men vi har ofta gäster vänner barn och barnbarn på besök så gott som varje helg och ibland mitt i veckan,mat är viktigt för oss och jag lagar det mesta från grunden ,vi köper nästan aldrig halvfabrikat kanske någon gång på sommaren men det är sällsynt här.Men som sakt vi lägger en hel del på maten här och unnar oss god mat.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-02-2010, 21:45
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (guby @ 13-02-2010, 21:28) *
          Jag måste säga att jag beundrar dig för din uthållighet. Blir du aldrig sugen pa ngt annat, eller sötsaker, och i sådant fall, vadgör du gå? or du kan ju inte tillåata dig att köpa det du vill eller hur?
          Gunilla
          Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gnger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif

Hehe nej läsk och sötsaker har inte fallit i min smak de senaste minst 10 åren, Jag är vad vid att äta snålt och leva snålt så jag vet vad jag behöver priotera ^^
          Man får bara hål i tänderna av sötsaker ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 13-02-2010, 21:56
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

500 i matkostnader !hur gör du då ?vi äter också husmanskost här!man äter ju inte ensam alltid man har ju vänner som man bjuder på mat och fester det kan man inte klara på 500 kr i månaden.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-02-2010, 22:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag har lyckats leva på 4-500kr/ månad. Det som är dyrt tycker jag är kött och bröd! Fast bröd mest är mjöl och luft så får man nästan inte en limpa för under 20kr. Bakar man själv och avstår kött en dag/ vecka så sparar man.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-02-2010, 22:04
          Länk hit: #20

Medlem

Jadu jag får potatis av min pappa så där tjänar man säkert 200 i månaden sen äter jag typ bara 2ggr om typ middag och kvällsmat, så det blir mycket pasta och potatismos med köttbullar och falukorv som man hittar för 40 spänn för 1,6 kilot men nu i veckan tar de 30 spänn för det biggrin.gif

Och lite bröd och ost ibland med kanske lite andra tillbehör om man har råd ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 05:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon