Christa
Hur mycket pengar är normalt att lägga på mat per månad? Alltså för en vuxen person.

Vi köper allt ekologiskt och det blir ganska dyrt. Samtidigt så köper vi inget annat än rena råvaror så det kanske jämnar ut sig. Vi köper inga drycker heller.

Min sambo står ju för mat och husrum eftersom jag för närvarande saknar inkomst och det skulle vara intressant att veta hur dyr jag är i drift relativt ett normalt matkonto.
Aqvakul
KV - tabeller...
zissi
Intressant!
Har som du Christa funderat på matkostnaderna per månad ibland, men inte orkat fullfölja tanken.
Jag beräknas i år äta för 1540:-/månad, gubben min för 1950:-/månad enligt konsumentverket.
Jag köper också ekologiskt i den mån det finns men lagar all mat från grunden och bakar det mjuka matbrödet själv. Jag måste säga att jag har ingen aning om vad vi köper mat för per månad g.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vi är tre vuxna i hushållet så jag var tvungen att göra en uppskattning vad vi hade för kostnader. Jag beräknar att vårt hushåll förbrukar ca 11 500:- i månaden exklusive telefon och hygienartiklar. Då har jag inte räknat några kapitalkostnade på huset och ev. större reparationer är inte inräknade. Vi äter relativt billigt men bra. Mycket kött men billiga bitar. Idag blir det ärtsoppa med rejält med skinka. Som vanligt fanns det billig djupfryst skinka efter julen. Vi lagar all maten själva men jag tycker inte att det är värt besväret att baka när vi inte äter så mycket bröd. När vi hade tonårsbarn var jag tvungen att baka ofta och mycket. ( Gossarna åt 16 limpor i veckan. )
MVH
Jan Lindgren
Meriona
Jag har inte orkat bryta ner kvittona från Ica och Konsum i mat resp annat. Men 1000 kr i veckan handlar jag nog för minst till mig och sonen (15-åringar äter som hästar), gissningsvis kan väl 3/4 av det vara mat. För godis och läsk är väl inte mat, eller är det? Det beror ju alldeles på hur man lever. Jobbar man heltid och är aktiv med annat så hinner man inte leta extrapriser och göra långkok som man kanske kan göra om man är hemma. Definitivt inte baka, det orkar jag inte. Jag diskar halvt ihjäl mig som jag gör redan. Men att ha matlåda med sig till lunchen, det sparar ju en hel del.
skånepåg
Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gå ännu snabbare och de gånger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif
Jag har levt på mycket mindre än det oxå förr i tiden men konstigt nog blir jag aldrig undernärd ^^
Hade jag haft mer pengar och ork så hade jag nog gjort en hel del riktig mat, 1,6 kilo falukorv kostar 40 spänn på lidl så man kanske skulle göra ugnsbakad och korvstroganoff för det var flera år sen jag gjorde nåt sånt biggrin.gif
Men det återstår att se, det e rätt tomt i kyl och frys nu men får pengar på torsdag biggrin.gif Så då blir det massa ägg oxå, gott på mackan och så kan man ju göra pannkakor ^^
Solstorm
För massa år sedan var jag ensamstående med ett barn. Det mesta av pengarna gick till att bo för eftersom det var viktigt för oss att bo på landet (Nu är huset tack och lov betalt, det är mitt, inte bankens längre). Vi levde extremt fattigt. Jag kunde inte fatta var pengarna tog vägen eftersom jag tyckte att jag snålade så mycket på allt. Under en period av tre månader så sparade jag vartenda kvitto från minsta parkeringsbiljett och förde in allt på olika konton för att se vart pengarna tog vägen. Det jag upptäckte var att hygienartiklarna kostade långt mer än jag hade förväntat mig. Shampo tvättmedel tamponger någon ansiktskräm ibland rengöringsmedel mm kostade betydligt mycket mer än jag förväntat mig. Jag tycker inte att jag upplever det som någon dyr post, för varje sak köper man ju ändå ganska sällan, men om man slår ihop det så blir det mycket pengar. Fast det handlar ju inte om matpengar förstås, det är nog mer så att jag tänker in det bara för att jag brukar köpa det samtidigt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har skrivit upp allt jag handlat sedan augusti och jag ligger på runt 700-800kr/månad, jag lagar från grunden, bakar eget bröd, inga halvfabrikat etc. Jag försöker använda upp allt så i stort sett inget slängs för att det blivit gammalt ex. märker jag att mjölken kommer gå ut innan jag använt upp den så fryser jag in den, den gör jag pannkaka på längre fram + jag har koll på vad som finns i frysen.
Solstorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-02-2010, 17:52) *
jag har koll på vad som finns i frysen.

Det har INTE jag. blush.gif
Christa
Vi ligger nog i överkant trots allt. Har inte hundraprocentig koll eftersom allt vi handlar på ICA och COOP kommer på samma räkning. Vi förbrukar en hel del färdigkokta bönor och kikärter och det skulle vi ju kunna koka själva. Köper också massor av rättvisemärkta bananer men vi ger inget annat bistånd. Att betala så mycket för varorna så att folka i fattiga länder kan leva på sin lön tycker vi är bättre än att bara skänka pengar.

Ekologisk odlade apelsiner köper vi ganska mycket. Skulle nog tro att vi har ett matkonto på 2000 kr per person ungefär.

Vi köper alltid färsk kycklingfile eftersom det inte finns någon fryst som inte är saltad. Det irriterar mig att det inte gör det. Den färska är ju ändå inte ekologisk.

Köpte dock en jättestor kyckling från Bosarp för ett tag sedan och kokade den. Först blev den massa portioner av kycklingen och sedan använde jag buljongen att koka soppa på.

Synd att man inte kan köpa höna.

Att klara matkontot på under 1000 kr per månad verkar ju vara en bedrift. Ost, yoghurt och andra mjölkprodukter plockar ju till ganska mycket.
katah
Vi är 5 , två vuxna och 3 tonårskillar.
Jag tror att vi snittar på 8000 kr / månad.
Men vi köper 90% ekologisk och äter enligt LCHF.
Grönsaker kommer från trädgården minst ett halv år ,delvis hela året med lite komplitteringar från butiken .
Köttet köper vi direkt från eko-bonden och ägg från " äggtanten".

Fett eko-ost är omöjligt att hitta, lika så fet yogurt och keso.
Korv köper vi sällan, där försöker vi hitta bra varianter, med minimalt med tillsatser.
guby
Hej, jag köper också allt ekologiskt. Jag skulle tycka att det vore intressant att jâmföra priser med er beträffande mat i Sverige.Jag bor i Frankrike. JAg vet ej vad "Konsumentverket" har för matkostnadspris per må,ad, men jag ger ej här några exempel på mat köpt i ekologisk affär.
Potatis, 18 kr kilot. Lök 23 kronor kilot. Apelsiner 18 kr kilot. En sallad 15 kr. En liter råmjölk (ej uppkot, direkt från kon) 18 kr. "Vanlig" krav mjölk 10.50 litern. 250 gram smör 19 kronor. 4 yogurt (ett paket) 9.90. Kravost (hårdost, 110 kr kilot. Mhjöl (finns allt fan 12 kronor kilpt till 25 kronor kilot. Vill någon ha ytteligar information är det bara att ni höra v er.
Hälsningar
Gunilla

CITAT (Meriona @ 13-02-2010, 16:06) *
Jag har inte orkat bryta ner kvittona från Ica och Konsum i mat resp annat. Men 1000 kr i veckan handlar jag nog för minst till mig och sonen (15-åringar äter som hästar), gissningsvis kan väl 3/4 av det vara mat. För godis och läsk är väl inte mat, eller är det? Det beror ju alldeles p hur man lever. Jobbar man heltid och är aktiv med annat så hinner man inte leta extrapriser och göra långkok som man kanske kan göra om man är hemma. Definitivt inte baka, det orkar jag inte. Jag diskar halvt ihjäl mig som jag gör redan. Men att ha matlåda med sig till lunchen, det sparar ju en hel del.

guby
Hej, jag undrar om du skulle ha ngt emot att beskriva hur du lever (så billigt). Jag menar du har säkert en del "recept". Tex. äter du mycket potatis och pasta, men vad Äter du till detta, Kött eller äter du mer grönsaker till detta. Äter du frukt, var dag, och jag antar att du ej äter mycket godis? Skulle vara väldigt intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter.
Hälsninger
Gunilla
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-02-2010, 17:52) *
Jag har skrivit upp allt jag handlat sedan augusti och jag ligger på runt 700-800kr/månad, jag lagar från grunden, bakar eget bröd, inga halvfabrikat etc. Jag försöker använda upp allt så i stort sett inget slängs för att det blivit gammalt ex. märker jag att mjölken kommer gå ut innan jag använt upp den så fryser jag in den, den gör jag pannkaka på längre fram + jag har koll på vad som finns i frysen.

skånepåg
Jag kan bara svara för mej själv men till potatis/pasta/ris så blir det oftast kött till, inte så gott utan....
Har ni testat spaghetti med fiskpinnar, det e faktiskt gott eller med pommes biggrin.gif
Blir nästan som fish an chips biggrin.gif
guby
Jag måste säga att jag beundrar dig för din uthållighet. Blir du aldrig sugen pa ngt annat, eller sötsaker, och i sådant fall, vadgör du gå? or du kan ju inte tillåata dig att köpa det du vill eller hur?
Gunilla
Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gnger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif
Jag har levt på mycket mindre än det oxå förr i tiden men konstigt nog blir jag aldrig undernärd ^^
Hade jag haft mer pengar och ork så hade jag nog gjort en hel del riktig mat, 1,6 kilo falukorv kostar 40 spänn på lidl så man kanske skulle göra ugnsbakad och korvstroganoff för det var flera år sen jag gjorde nåt sånt biggrin.gif
Men det återstår att se, det e rätt tomt i kyl och frys nu men får pengar på torsdag biggrin.gif Så då blir det massa ägg oxå, gott på mackan och så kan man ju göra pannkakor ^^
[/quote]
Motti
Vi är två personer och gör åt 5000 i månaden ungefär på mat,men vi har ofta gäster vänner barn och barnbarn på besök så gott som varje helg och ibland mitt i veckan,mat är viktigt för oss och jag lagar det mesta från grunden ,vi köper nästan aldrig halvfabrikat kanske någon gång på sommaren men det är sällsynt här.Men som sakt vi lägger en hel del på maten här och unnar oss god mat.
skånepåg
CITAT (guby @ 13-02-2010, 21:28) *
Jag måste säga att jag beundrar dig för din uthållighet. Blir du aldrig sugen pa ngt annat, eller sötsaker, och i sådant fall, vadgör du gå? or du kan ju inte tillåata dig att köpa det du vill eller hur?
Gunilla
Hehe oj vad mycket ni äter för biggrin.gif Jag äter kanske för runt 500 i månaden ibland kanske lite mer, jag gör mycket potatismos med falukorv eller köttbullar (Lingonsylt till köttbullarna såklart) och potatisen får jag flera kilo av pappsen ^^ Annars när jag inte orkar koka potatis så blir det spaghetti med falukorv eller köttbullar eller fiskpinnar eller bröd med ost om det ska gnger jag orkar till affären så brukar jag köpa tomater och paprika till mackorna oxå biggrin.gif

Hehe nej läsk och sötsaker har inte fallit i min smak de senaste minst 10 åren, Jag är vad vid att äta snålt och leva snålt så jag vet vad jag behöver priotera ^^
Man får bara hål i tänderna av sötsaker ^^
Motti
500 i matkostnader !hur gör du då ?vi äter också husmanskost här!man äter ju inte ensam alltid man har ju vänner som man bjuder på mat och fester det kan man inte klara på 500 kr i månaden.
Piccante
Jag har lyckats leva på 4-500kr/ månad. Det som är dyrt tycker jag är kött och bröd! Fast bröd mest är mjöl och luft så får man nästan inte en limpa för under 20kr. Bakar man själv och avstår kött en dag/ vecka så sparar man.
skånepåg
Jadu jag får potatis av min pappa så där tjänar man säkert 200 i månaden sen äter jag typ bara 2ggr om typ middag och kvällsmat, så det blir mycket pasta och potatismos med köttbullar och falukorv som man hittar för 40 spänn för 1,6 kilot men nu i veckan tar de 30 spänn för det biggrin.gif

Och lite bröd och ost ibland med kanske lite andra tillbehör om man har råd ^^
Motti
Du får ursäkta mig Skånepåg men det låter jäkligt torftigt,man behöver mer än potatis och korv för att hålla kroppen i balans och för att orka med arbete osv.
skånepåg
CITAT (Motti @ 13-02-2010, 22:07) *
Du får ursäkta mig Skånepåg men det låter jäkligt torftigt,man behöver mer än potatis och korv för att hålla kroppen i balans och för att orka med arbete osv.

Hehe jo det stämmer säkert, men jag är sjukpensionerad så rör mej bara mellan datorn och soffan ^^
Men även som en fattig student förr itiden fick man klara sej på runt 500 spänn i månaden ^^
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror att just det faktum att jag inte anser att man måste äta kött eller fisk varje dag håller mina kostnader nere det finns en massa goda vegetariska rätter med linser/bönor grönsaker och liknande. +Jag kollar efter bra priser på bra råvaror ex. när de säljer lax till ett bra pris köper jag och fryser in portionsbitar. Billig falukorv och liknande brukar jag inte köpa men det har hänt att jag köpt billig blodpudding ibland men annars köper jag inte så mycket billigt ifall jag misstänker att råvarorna nog inte var de bästa precis. Jag tycker själv att jag äter bättre än de flesta andra jag gör egen riktigt god müsli med dinkelflingor, osvavlade aprikoser, nötter, kryddor och en massa annat gott som jag äter till frukost. Troligtvis kostar den mer per kg än köpevarianterna men den smakar inte damm som butikernas + jag slipper de sockrade frukterna och russina som jag inte vill ha. Jag äter inte en massa konstiga tllsater vill jag ha kakor och dyl. kan jag baka dem själv +chips och sånt har vi aldrig ätit hemma hos mig så jag har inget behov av det. +Jag föredrar att dricka hembubblat vatten för det mesta.

Kyckling köper jag sällan jag säger som en av damerna i Big fat ladies -En skiva wellpapp smakar mer än kycklingarna i matbutiken. Möjligtvis att det kan funka i en gryta el. dyl. där såsen kan ge smak.
Motti
Jo då !vi har varit där med !men 500 kr i månaden det går jag inte på,jag är väldigt ekonomisk och som sakt lagar all mat själv och bakar gör jag med.Korv är då ingen billigt mat i dag då är nog köttfärs ett billigare allternativ och har mycket större bred,man kan göra det mesta på köttfärs faktiskt.I kilo köttfärs för 39 kr ,attans tror att koven ligger högre i kilopris faktiskt.Du måste ju se till att äta grönsaker också rolleyes.gif
ängsvädd
Jag har inte orkar räkna ut vad det kostar per månad, men definitivt mer än 500:- iaf. Jag handlar i den närmaste affären som har stort sortiment av KRAV-märkta produkter och det är Konsum. Det blir dyrare att köpa KRAV-märkt. Kött har jag slutat köpa, möjligtvis att jag skulle kunna köpa renkött om det finns. Jag köper fisk och räkor, mjölkprodukter, flingor, nötter, sparsamt med bröd, massor med frukt o grönt. Om jag orkar ska jag börja spara alla kvitton o räkna ut månadskostnaden.
Motti
500 kr går det åt i veckan här och mer där till !men som sakt vi har en del vänner barn osv som också äter här och vi har gäster i stort set varje helg här .
Hej igen
Vi ... 2 vuxna lägger nog ca 4.500 - 5000 kr på mat/mån.
Lagar allt från grunden ... inga halvfabrikat ... allt bröd bakas hemma.
Kött/köttfärs/korv/fisk i någon form äter vi 14 ggr/vecka.

Ang kostnad korv/köttfärs ... korven betalar vi ca 100kr/kg ... färsen oftast 69 -89 kr/kg.

Ekologiskt el kravmärkt köper vi aldrig ... är inte beredd att betala hutlösa priser som de har nu.
Kött och korv köps så gott som alltid närproducerat.
Grönsaker blir mest frysta vintertid, förutom sallat, tomater o gurka ...
älskar körsbärstomater ... äter dem som godis ... kostar i regel ca 17kr/250 gram ...
men är ändå billigare än lösgodis. och nyttigare. smile.gif

Edit: glömde fisk
Motti
Kan ju tillägga att vi äter en hel del vilt som vi har i frysen,älg vildsvin rådjur och en hare då och då, fisk också oftast Gös.Vi köper aldrig färdigmat, nja det kan bli en docktor Ötkers Pizza någon gång ,kanske en gång i månaden.Fram för svensk husmanskost !och grytor.I morgon kommer barna och barnbarna då blir det Älgstek i gärngryta :)potatis och sallad
gnon49
Jag lägger ungefär 3000:- på mat, hygien,städ och bensin i månaden. Som sjukpensionär kör jag inte så mycket bil så 2000:- är nog vad alla inköp på Ica kostar. Och för det äter jag gott tycker jag. Och extrapriser är jag svag för. Och god glass. Mums.
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 13-02-2010, 22:04) *
Jadu jag får potatis av min pappa så där tjänar man säkert 200 i månaden sen äter jag typ bara 2ggr om typ middag och kvällsmat, så det blir mycket pasta och potatismos med köttbullar och falukorv som man hittar för 40 spänn för 1,6 kilot men nu i veckan tar de 30 spänn för det biggrin.gif

Och lite bröd och ost ibland med kanske lite andra tillbehör om man har råd ^^

Jag ställer mig lite frågande till din mathållning. Äter du ingen frukost t.ex. och aldrig frukt och grönsaker? Om du käkar potatis för 200 i månaden så måste du ju i stort sett leva på potatis.
hattstugan

Har nog en matkostnad på ca 800 kr i månaden!! Köper inte kött eller fläsk!! Inte heller frukt pga priset!!
Är enmanshushåll!!
Motti
det finns ett ordspråk som lyder :"man får rätta mun efter matsäck" men det är ju ganska flytande,beror ju på vad man tycker om att äta och om man tycker det är viktigt och om hur mycket man har råd med,det är upp tuill var och en ju.Men Skånepåg!det är vansinigt gott med potatis bravo.gif
skånepåg
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2010, 23:36) *
Jag ställer mig lite frågande till din mathållning. Äter du ingen frukost t.ex. och aldrig frukt och grönsaker? Om du käkar potatis för 200 i månaden så måste du ju i stort sett leva på potatis.

Nja när det blir nyttigt e mest med mackor med olika grönsaker annars rätt basisk måltid, äter sällan frukost så det bli middag och kvällsmat annars ^^
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hur man skulle kunna klara sig på 500 kr. i matkostnader en hel månad förstår jag inte.

Vi äter mycket grönsaker och sambon även mycket frukt. Bara det kostar mera. Sedan vill han gärna ha kött eller något med köttfärs men även fisk äter vi mycket.

Fisk köper vi också när det är extrapris och fryser in, även kött. Vi äter även ofta en blandad sallad till middagen.

Söta dricker köper vi inte, kanske någon gång cola. Godis försöker vi att undvika.

Elisabeth
Nauti
Vi kom ner på 300kr i veckan när vi veckohandlade, så 1200 i månaden på två personer. Det tyckte jag var väldigt billigt med tanke på att vi båda gillar mat smile.gif Nu orkar vi inte veckohandla och med ett mycket större utbud av veganska produkter så ligger förmodligen kostnaderna litet högre. En rimlig matkostnad beror ju helt på inkomsten och hur viktig maten är för en själv. Vissa äter bara för att bli mätta och bryr sig inte mer än så medan andra värderar en god måltid ganska högt.

Hemsk tråd det här på ett sätt sad.gif I ena tråden konsumerar alla så medvetet och inser sambandet mellan kvalitet på djurhållning och pris, då är det bara ekologiskt och KRAV-märkt som gäller. När en sådan här tråd kommer upp då köper tydligen(ibland samma personer) de billigaste alternativen.
Piccante
CITAT (Nauti @ 14-02-2010, 12:27) *
Vi kom ner på 300kr i veckan när vi veckohandlade, så 1200 i månaden på två personer. Det tyckte jag var väldigt billigt med tanke på att vi båda gillar mat smile.gif Nu orkar vi inte veckohandla och med ett mycket större utbud av veganska produkter så ligger förmodligen kostnaderna litet högre. En rimlig matkostnad beror ju helt på inkomsten och hur viktig maten är för en själv. Vissa äter bara för att bli mätta och bryr sig inte mer än så medan andra värderar en god måltid ganska högt.

Hemsk tråd det här på ett sätt sad.gif I ena tråden konsumerar alla så medvetet och inser sambandet mellan kvalitet på djurhållning och pris, då är det bara ekologiskt och KRAV-märkt som gäller. När en sådan här tråd kommer upp då köper tydligen(ibland samma personer) de billigaste alternativen.

Billigt måste inte vara = hemskt! Det beror väldigt mycket på vilka produkter man ser på. Jag håller med om att billigt kött och charkprodukter kommer från djur som fötts upp under sämre förhållanden. En glad gris som får böka ute och glada höns som får sprätta omkring kostar mer. Dels gör de åt mer energi när de rö sig mer och "kostar" mer foder dels kan man inte ha lika många djur/ ytenhet när de är frigående. Men när det gäller annan man kan billigt faktiskt vara hyfsat bra ibland.

Jag har tröttnat på alla onödiga och märkliga tillsatser i allt och har hittat juice för 12kr/l som INTE innehöll sötningsmedel eller aromämnen samtidigt som dyrare juice kan innehålla det. Har även hittat pastasås, buljongtärning, mjukost mm som är både billig och fri från tillsatser. Ibland är billig mat helt enkelt okonstlad för att allt syntetiskt är fördyrande.
Meriona
Parentes: Jag har tillochmed hittat bacon som faktiskt är rökt och inte bara innehåller rökarom. Det är E301 som jag kunde vara utan (rödhetstabilistatorn) men iallafall.

Förlåt TS, det var bara en parentes. Det var inte dyrare heller...

Jag köper en del dyr mat (svenskt/krav/ekologiskt osv) och en del billig mat, men jag köper inte mat som jag inte tycker håller måttet. Hellre dyr spaghetti som är god än billig som faller i småbitar.

diva&hero
Jag behöver bara visa mig i affären för att göra av med en femhundring.. wacko.gif
Storhandlar en gång i mån för ca 2000, sen veckohandlar jag för 5-600 kr. Minst.
Vi är två i hushållet + vovvarna såklart. Så några grisöron och ben är ju såklart med i beräkningarna, men deras mat har jag inte räknat med här. biggrin.gif
merlin68
Tyckte den här tråden var så spännande så tänker återuppliva den tongue.gif Vi gör av med 3500 kr i månaden på mat och där ingår förutom mat för 5 i princip vuxna individer (tre ungdomar 17, 18 och 20 år som äter som hästar) + våra vänner och kompisar samt pojk- och flickvänner till ungdomarna. . Hund och kattmat ingår såklart samt hygienartiklar och tvättmedel och liknande hushållsartiklar. Jag odlar dock mycket grönsaker och frukt själv, saftar och syltar osv. vilket tar mycket tid och ork för att klara budgeten. Jag veckohandlar med kompletterar oftast med mer mjölk för den har en otäck benägenhet att ta slut väldigt fort g.gif .
ingrid fuxwall
Tycker inte att maten behöver vara så dyr men är inte uppdaterad på hur mycket jag gör av med, dyrast är nog ost och smör
mamamaggan
Vi är tre vuxna i hushållet , mina man + jag + vår vuxne son som är vegetarian. Vet exakt vad vi gör av med till mat, i snitt 4.500:- per månad.

Då är även tvättmedel , toapapper, diskmedel, hygienartiklar osv medräknat. Vi lagar i stort sett den mesta maten från grunden . Den mesta "färdigmaten" vi köper är till sonen som köper fryst vegetarisk mat och den är inte billig.

Kött /köttvaror köper vi i regel från en affär där man får rena varor . Vi vet vem som föder upp djuren , korven innehåller inga onödiga tillsatser osv.

Grönsaker och ägg köper vi av torghandlaren , äggen kommer från en lokal producent som låter sina hönor gå fritt .
smuleborg
Vi lagar i princip all mat själva. Och odlar lite grann. Matkostnaden sjunker under odlingssäsong. Jag vet uppriktigt sagt inte vad kostnaden är i kronor och ören. Vi "storhandlar" kött hos vår KRAV-bonde.

Vi fryser in endel för vintern; bönor, persilja och vad det nu är.

Vi har ett stort förråd av fryst och torkad svamp.

Vi tar hand om egenodlad chile, tomat och kryddor. Vi slarvar ibland.
gnon49
Som ensamstående handlar jag för c:a 3000kr/mån. Men då ingår allt, förutom bensin. Hygien, tvätt, städ, katt blir mer än man tror så matdelen blir kanske 2000Kr. Försöker handla klokt men är svag för goa ostar o goa korvar.
Bengalow
Frun handlar för ca 4-500 kr pr vecka på LIDL, men det är inte bara mat, utan även hygienartiklar. Till detta kommer ca 100 kr för frukt och grönsaker på torget. 4,4 x 600,- =2650 för 2 pers. Av detta står kanske 250-300 för hygien. Alltså ungefär 1200.- per person/månad. Inget bak, mycket husmanskost, men också lite "lyx" emellanåt. Vi älskar soppa, så det blir det 1 gång/vecka, utom under sommaren.
Motti
Just nu de sista månaderna har vi ju haft lägre matkostnader efter som vi odlar mycket själva !potatis morötter lök gurka tomater persilja dill ärtor paprika chilli sallad .Gubben jagar så köttdelen fylls på då och då .Men 5000 i månaden på vintern gör vi åt ungefär vi äter mycket skaldjur och unnar oss en del gott, just nu är vi väl nere på 4 000 i månaden tack vare allt egen odlat ..och då räknar jag in sällskapslivet i det barn barnbarn släkt vänner mm.
Natur liv
Här gör vi av med runt 1 500 kronor per person och månad på mat och en extra femhundring för bonusdottern som kommer varannan helg (och lite till). Vi har alltid frukt och grönsaker hemma så det kostar ju lite om den egna skörden är begränsad.

Vi räknar högt och sätter in 4 500 kronor på COOP-kortet och då räcker pengarna även till hygienartiklar, bonusdotterns chips och lite snickeriprylar när så behövs. Pengarna räcker även till de helger barnbarnet är hos oss, så vi har väl tagit i lite i överkant.

Bonuspengarna från COOP använder vi så att vi kan "slösa" lite på mat sommartid för att ha tid med annat än långkok.
malcolm
Jag handlar för ca. 600 kr/vecka på Willys till mig och min 22-åriga son men då ingår även annat än mat och så blir det pizza ett par gånger i månaden.
katah
Jag funderar rätt ofta hur stor del av matkontot är grönsaker?

När jag läser så funderar jag högt här hemma.

Om jag bortser 500kr / månad /person ( vilket vi nog gick runt med 15 år sedan när barnen var små och vi hade en väldigt pengarfattig ettårsperiod i livet)

så verkar många klara sig 1200-2000kr/ person / månad.
Någon skrev att man handlar påLIDL en annan i närbutiken.

Vi äter som jag nämnde tidigare över 90% ekologist. Ost och korv är oftast svårt att hitta eko med smak vi gillar. Men kött är krav från bonden, ägg kommer direkt från en annan bonde ( utehöns med bra mat), mjölkprodukter ekologist och fisk ska vara vildfångat och hållbart fiskat , räkor är lite svåare men försöker hitta sånt som är märkt enligt MSC ( heter märkningen så).
Havsalt, eko-kryddor, eko-ketshup , eko-kakao eko---

Vi är 5 " vuxna" ( läs 2 vuxna och 3 tonåringar) så om vi skulle räkna siffrona ovan till oss blir det
6000-10 000kr / månad.
Denna månad var ICA-räkningen 3500kr+ vi kanske har handlat i någon annan butik också1500kr+
1700kr / månad till kött från bonden + 600kr för ägg = 7300kr

Vi köper mycket jordgubbar och amerikanska blåbär under sommaren ca. 4000kr så pluss 300kr / månad till.

7600kr / månad ( Då äter tre alla måltider hemifrån och två får skolmat under skoldagar)
Vi köper nästan aldrig grönsaker utan klarar från midsommar fram till mars-april med det som vi har odlat själva. Komplitterar lite från butiken på våren.

Jag kan bara konstatera att egna grönsaker måste göra en hel del...
LottaPB
Årets "Koll på pengarna" med en litet högre matbudget från KV: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsu...ov_kpp_2011.pdf

Man kan också titta på riksnormen som ligger till grund för beräkning av försörjningsstöd: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artike.../2010-12-28.pdf

Jag vet att det finns familjer som klarar sig mycket bra på belopp som ligger långt under normen. Men även att det finns de som ligger på det dubbla.

En del planerar sina inköp och en del har varken tid eller ork att tänka till, kan man förmoda.

Vi är en vuxen och två tonårspojkar och vi ligger mycket lågt i matkostnader och i kostnader över huvud taget. Jag bunkrar torrvaror, kött, fisk, bröd och annat till frysen, hygien, toa- och hushållspapper, rengöring och annat också när det är riktigt billigt på lagerrensning, utförsäljning, kampanj, medlemsrabatter och liknande.
Det går utmärkt att leva jättebilligt, i synnerhet om man odlar och /eller jagar/fiskar också. Om man dessutom inte röker eller dricker blir det en summa att spendera på annat.
tomas99
Mellan 1500-2000 per person
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon