Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 22 390
Tack för alla bra svar. Det är nämligen såhär att jag har två stora jordgubbsland odlade i "pallkragestyle" i etager. Men den ena har blivit angripen av myror så jag tänkte ta några plantor från det landet och sedan ta bort den odlingen helt.
Tror ni det fungerar? Jag fick ingen bra skörd på dem förra året alls, antar att plantorna är rätt gamla...
Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727
Jag har odlat smultron i balkonglådor och fått dem att övervintra i zon 2-3 så själva principen tror jag funkar. Men jag skulle nog satsa på nya plantor, endera remonterande som Solstorm föreslår eller ampeljordgubbar som är jag vet funkar bra i kruka. Att sätta plantor som redan börjat ge upp i en balkonglåda kan leda till färre jordgubbar än man tänkt sig, tror jag.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
Medlem
Antal inlägg: 20
Medlem nr: 28 020
Vi har både smultron och jordgubbar i balkonglådor här hemma. Dom stod här när vi köpte huset och har överlevt hittills iaf. Våra sitter på en solvägg och jag har märkt att dom torkar ut otroligt fort i balkonglådorna, så mycket mycket vatten. Sen få rjag känslan av att OM dom hade vart planterade i jorden så hade plantorna vart betydligt större.