Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Områden som är fria från civilationsljud, Är det ingen mer som förstår?
          Christa
          Inlägg 17-02-2010, 21:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

I fyra år har jag bott i flyttkartonger i väntan på att vi skulle hitta ett ställe på landet utan vägbrus eller annat som stör. Nu har kommunerna utsett de sista tysta områdena till lämpliga för vindkraft.

Är det ingen mer än jag som är beroende av stillhet för att må bra? Att kunna öppna alla sinnen och lyssna på värmeknäppningar i barren på marken. Humlorna surr och ekorrarnas kottfjäll som faller till marken.

Det går att bygga tysta vindkraftverk och det går att placera dem som låter i närheten av motorvägar och annat som ändå brusar, så varför förstöra de sista tysta områdena?

Redigerat av Christa: 17-02-2010, 21:41

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Hej igen
          Inlägg 17-02-2010, 21:43
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT (Christa @ 17-02-2010, 21:40) *
          I fyra år har jag bott i flyttkartonger i väntan på att vi skulle hitta ett ställe på landet utan vägbrus eller annat som stör. Nu har kommunerna utsett de sista tysta områdena till lämpligt för vindkraft.

Är det ingen mer än jag som är beroende av stillhet för att må bra? Att kunna öppna alla sinnen och lyssna på värmeknäppningar i barren på marken. Humlorna surr och ekorrarnas kottfjäll som faller till marken.

Det går att bygga tysta vindkraftverk och det går att placera de som låter i närheten av motorvägar och annat som låter så varför förstöra de sista tysta områdena?

Du får nog leta dig upp till fjällen under icketuristsäsong om du vill ha total tystnad.
          Själv behöver jag bara åka 2 mil till makens hemby ... fast total tystnad har inte jag ändå pga tinnitus
          men övriga hör tystnaden. tummenupp.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-02-2010, 21:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vet ju inte var i landet du bor men visst finns det bostäder att köpa där du får uppleva det du vill, fast de säljs kanske inte varje vecka.

Själv har jag bott så och det var trevligt men blev lite ensamt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-02-2010, 21:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Den totala fysiska stillheten är det inte en utopi. Vi är ju beroende av att producera för livets nödtorft och mänsklig aktiviet skapar ju ljud. Ro i själen skapar man väl inombords... g.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 17-02-2010, 21:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Hej igen @ 17-02-2010, 21:43) *
          Du får nog leta dig upp till fjällen under icketuristsäsong om du vill ha total tystnad.
          Själv behöver jag bara åka 2 mil till makens hemby ... fast total tystnad har inte jag ändå pga tinnitus
          men övriga hör tystnaden. tummenupp.gif

Tyvärr skall de bygga vindkraftverk i fjällen också. Inte överallt förståss men på många ställen.

Jag hade en sommarstuga i södra Sverige där det var väldigt tyst. En kompis var på besök och han gick omkring i 3 dagar och sa "Vad tyst det är, vad tyst det är" Han var helt faschinerad.

Sedan köpte grannen på andra sidan skogen en motocross... så den har jag inte kvar.

Men det finns sådana områden i södra Sverige men som sagt inte så länge till -cry-.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 21:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja här är det tyst som i graven särskillt nu på vintern men framåt våren sommaren kommer sommargästerna och livar upp det lite.Vi ska få Vindkraft här också men de får ju inte sättas upp hur nära bebyggelse som helst kommer inte i håg avståndet ,jag är i alla fall inte orolig för dom eller att vi ska störas av dom.I dag ställs det tydligen höga krav på hur mycket ett vindkraftverk får låta i omnejden.Ibland kan jag tycka att det blir för tyst här ute confused.gif

Citera
          Hej igen
          Inlägg 17-02-2010, 22:03
          Länk hit: #7

Gäster

Jag skulle faktiskt tycka att det vore trist om allt var tyst.
          Vill gärna höra att det finns liv runtomkring ... hör jag inget från grannarna, ingen bil ... inga barn på gården
          ... då undrar jag om jag tappat hörseln.
          Det enda ljud jag störs av på riktigt, det är bakgrundsmusik på tv ... detta pga min tinnitus
          som gör att jag får anv textteve för att öht "höra" vad som sägs.

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-02-2010, 22:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jag njuter av tystnaden där jag bor. Men inte är naturen tyst, den njuter jag av. Men frånvaro av "civilisationen" är inget jag saknar. Lite bakgrundsljud från trafiken kan ibland höras om det är rätt förutsättningar. och flygrutten över tomten kan jag inte göra något åt. På kvällen kan jag skönja ljusen från staden. Då känns det helt rätt att bo där jag bor. Staden finns där om jag känner för det. Jag kan välja.
          Men har jag varit i staden en hel dag är det en lisa att få komma hem till den goa trädgården och varva ner.
          Men vi är ju alla olika.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-02-2010, 22:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gå ut riktigt tidigt en lördagsmorgon då är det knäpptyst t.o.m. mitt i stan så man skulle kunna tro att allt är dött.
          Det är väl klart att det finns ställen där det är tyst fast kanske inte 24/7. Det låter som ett lite orimligt krav eller så får du bosätta dig långt ute i ödemarken någonstans dit inga vägar går och inga grannar finns. Eller räcker det inte med att ge sig ut i tystnaden bara ibland för då kan man ju leta upp något ställe att besöka då och då. Har en känsla av att där det finns hus där finns det oftast liv av olika slag.

Jag har haft grannar som körde cross men dom körde ju inte dygnet runt och dessutom kunde man prata med dom.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 22:27
          Länk hit: #10

Medlem

gnon 49 !precis som du bor jag !och en dag i stan kan ju va kul , men det är så skönt att komma hit ut igen ,på något sätt blir man lättstressad av statslivet när man bor ute på landet,visst är det kul att se lite stadsliv då och då men man vill gärna hem igen till stillheten och naturen och lugnet och få slänga av sig finkläderna och hoppa i gympa brallor och "glesbyggdskavajen" rolleyes.gif och sätta på kaffet.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2010, 22:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Har också behov av tystnad.
          Storstadens tystnad, inte naturens.
          Tittar själv runt, i områden där det inte är så nära till grannar.(gamla sommarstugeområden)
          Så du är inte ensam om den känslan.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 17-02-2010, 22:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

När vi flyttar ut tidig vår till stugan brukar det vara så tyst så det gör ont i öronen, i synnerhet på kvällarna. Sen blir det lite väl livat med allt fågelkvitter, nästan så man vill ha öronproppar. När det lugnat sig börjar det bli sommar och folk ute även på veckorna, då är det livat igen, mot höstkanten blir det tyst igen. Kan det inte vara vår nu!!!

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-02-2010, 22:43
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Motti @ 17-02-2010, 22:27) *
          gnon 49 !precis som du bor jag !och en dag i stan kan ju va kul , men det är så skönt att komma hit ut igen ,på något sätt blir man lättstressad av statslivet när man bor ute på landet,visst är det kul att se lite stadsliv då och då men man vill gärna hem igen till stillheten och naturen och lugnet och få slänga av sig finkläderna och hoppa i gympa brallor och "glesbyggdskavajen" rolleyes.gif och sätta på kaffet.

Glesbyggskavajen?. laugh.gif Är det jeanso t-shirt. Har aldrig hört ordet, men kul var det. Ja dom kläder man ibland har på sig här hemma skulle nog få en hemlös att se välklädd ut.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 22:52
          Länk hit: #14

Medlem

rotfl.gif jo klädmodet i byn är nog inte det senaste på Catwalken giggle.gif, "Glesbyggdkavaj"=fiberpäls själv besitter jag fyra stycken i olika tjusiga färger funderar på att läga till en beige också för att matcha jympabrallor och tights giggle.gif Det mysiga här i byn är att alla går lika skruttigt klädda oavset vad de gör eller vem dom är,här blir man utittad om man är uppklädd,ja förutom vid midsommarfesten eller andra fester vi har i byalaget eller privat.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2010, 22:53
          Länk hit: #15

Medlem

Jag gissade på en fleecetröja jag. giggle.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 17-02-2010, 22:53
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Leta dig fram i landet efter tresiffriga vägar, ev med röda skyltar. Kolla vilka kommuner som sjunker mest i innevånarantal. Gå till kommunalkontoret och se var de tänker bygga vindkraft. Vi hamnade i "stillheten" ovetandes när vi köpte Överböle för 15 år sedan. Nu, tack och lov, tänker man exploatera 5 snurror på Fjällmarkshöjden och åtta på Rismyrberget. Kräkens råmanden från andra sidan älven kommer att höras mer än vindkraftverken eller när man spiller vatten i Krångede. Det är Krångede som lyser upp Stockholm med omnejd.
          Tänk om man kunnat bygga vindsnurror och kärnkraftverk förr i tiden i stället för att förstöra våra älvar.
          Använd gärna alternativa elproducerande manickar men inte där jag bor eller i närheten av mitt fritidställe. Då är det bättre med kolkraft från Tyskland. angel_not.gif .

Redigerat av Överbölingen: 17-02-2010, 23:21

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-02-2010, 22:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Överbölingen @ 17-02-2010, 22:53) *
          Leta dig fram i landet efter tresiffriga vägar, ev med röda skyltar. Kolla vilka kommuner som sjunker mest i innevånarantal. Gå till kommunalkontoret och se var de tänker bygga vindkraft. Vi hamnade i "stillheten" ovetandes när vi köpte Överböle för 15 år sedan. Nu, tack och lov, tänker man exploatera 5 snurror på Fjällmarkshöjden och åtta på Rismyrberget. Kräkens råmanden från andra sidan älven kommer att höras mer än vindkraftverken eller när man spiller vatten i Krångede. Det är Krångede som lyser upp Stockholm med omnejd.
          Tänk om man kunnat bygga vindsnurror och kärnkraftverk förr i tiden i stället för att förstöra våra älvar.
          Använd gärna alternativa elproducerande manickar men inte där jag bor eller i närheten av mitt fritidställe. Då är det bättre med kolkraft från Tysklan. angel_not.gif .

bravo.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 22:56
          Länk hit: #18

Medlem

Pejori !det är nog typ samma sak igentligen naughty.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2010, 22:58
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Motti @ 17-02-2010, 22:56) *
          Pejori !det är nog typ samma sak igentligen naughty.gif

Misstänkte det. rotfl.gif
          älskar mina innerligt, både med och utan dragkedja.
          Har dom tills dom nästan faller isär. giggle.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 22:59
          Länk hit: #20

Medlem

Överbölingen !bra skrivet och tänkt bravo.gif

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon