|
Christa
17-02-2010, 21:40
I fyra år har jag bott i flyttkartonger i väntan på att vi skulle hitta ett ställe på landet utan vägbrus eller annat som stör. Nu har kommunerna utsett de sista tysta områdena till lämpliga för vindkraft.
Är det ingen mer än jag som är beroende av stillhet för att må bra? Att kunna öppna alla sinnen och lyssna på värmeknäppningar i barren på marken. Humlorna surr och ekorrarnas kottfjäll som faller till marken.
Det går att bygga tysta vindkraftverk och det går att placera dem som låter i närheten av motorvägar och annat som ändå brusar, så varför förstöra de sista tysta områdena?
Hej igen
17-02-2010, 21:43
CITAT (Christa @ 17-02-2010, 21:40)  I fyra år har jag bott i flyttkartonger i väntan på att vi skulle hitta ett ställe på landet utan vägbrus eller annat som stör. Nu har kommunerna utsett de sista tysta områdena till lämpligt för vindkraft.
Är det ingen mer än jag som är beroende av stillhet för att må bra? Att kunna öppna alla sinnen och lyssna på värmeknäppningar i barren på marken. Humlorna surr och ekorrarnas kottfjäll som faller till marken.
Det går att bygga tysta vindkraftverk och det går att placera de som låter i närheten av motorvägar och annat som låter så varför förstöra de sista tysta områdena? Du får nog leta dig upp till fjällen under icketuristsäsong om du vill ha total tystnad. Själv behöver jag bara åka 2 mil till makens hemby ... fast total tystnad har inte jag ändå pga tinnitus men övriga hör tystnaden.
ingrid fuxwall
17-02-2010, 21:50
Vet ju inte var i landet du bor men visst finns det bostäder att köpa där du får uppleva det du vill, fast de säljs kanske inte varje vecka.
Själv har jag bott så och det var trevligt men blev lite ensamt.
Aqvakul
17-02-2010, 21:53
Den totala fysiska stillheten är det inte en utopi. Vi är ju beroende av att producera för livets nödtorft och mänsklig aktiviet skapar ju ljud. Ro i själen skapar man väl inombords...
Christa
17-02-2010, 21:53
CITAT (Hej igen @ 17-02-2010, 21:43)  Du får nog leta dig upp till fjällen under icketuristsäsong om du vill ha total tystnad. Själv behöver jag bara åka 2 mil till makens hemby ... fast total tystnad har inte jag ändå pga tinnitus men övriga hör tystnaden.  Tyvärr skall de bygga vindkraftverk i fjällen också. Inte överallt förståss men på många ställen. Jag hade en sommarstuga i södra Sverige där det var väldigt tyst. En kompis var på besök och han gick omkring i 3 dagar och sa "Vad tyst det är, vad tyst det är" Han var helt faschinerad. Sedan köpte grannen på andra sidan skogen en motocross... så den har jag inte kvar. Men det finns sådana områden i södra Sverige men som sagt inte så länge till
Ja här är det tyst som i graven särskillt nu på vintern men framåt våren sommaren kommer sommargästerna och livar upp det lite.Vi ska få Vindkraft här också men de får ju inte sättas upp hur nära bebyggelse som helst kommer inte i håg avståndet ,jag är i alla fall inte orolig för dom eller att vi ska störas av dom.I dag ställs det tydligen höga krav på hur mycket ett vindkraftverk får låta i omnejden.Ibland kan jag tycka att det blir för tyst här ute
Hej igen
17-02-2010, 22:03
Jag skulle faktiskt tycka att det vore trist om allt var tyst. Vill gärna höra att det finns liv runtomkring ... hör jag inget från grannarna, ingen bil ... inga barn på gården ... då undrar jag om jag tappat hörseln. Det enda ljud jag störs av på riktigt, det är bakgrundsmusik på tv ... detta pga min tinnitus som gör att jag får anv textteve för att öht "höra" vad som sägs.
Jag njuter av tystnaden där jag bor. Men inte är naturen tyst, den njuter jag av. Men frånvaro av "civilisationen" är inget jag saknar. Lite bakgrundsljud från trafiken kan ibland höras om det är rätt förutsättningar. och flygrutten över tomten kan jag inte göra något åt. På kvällen kan jag skönja ljusen från staden. Då känns det helt rätt att bo där jag bor. Staden finns där om jag känner för det. Jag kan välja. Men har jag varit i staden en hel dag är det en lisa att få komma hem till den goa trädgården och varva ner. Men vi är ju alla olika.
*Stintan*
17-02-2010, 22:23
Gå ut riktigt tidigt en lördagsmorgon då är det knäpptyst t.o.m. mitt i stan så man skulle kunna tro att allt är dött. Det är väl klart att det finns ställen där det är tyst fast kanske inte 24/7. Det låter som ett lite orimligt krav eller så får du bosätta dig långt ute i ödemarken någonstans dit inga vägar går och inga grannar finns. Eller räcker det inte med att ge sig ut i tystnaden bara ibland för då kan man ju leta upp något ställe att besöka då och då. Har en känsla av att där det finns hus där finns det oftast liv av olika slag.
Jag har haft grannar som körde cross men dom körde ju inte dygnet runt och dessutom kunde man prata med dom.
gnon 49 !precis som du bor jag !och en dag i stan kan ju va kul , men det är så skönt att komma hit ut igen ,på något sätt blir man lättstressad av statslivet när man bor ute på landet,visst är det kul att se lite stadsliv då och då men man vill gärna hem igen till stillheten och naturen och lugnet och få slänga av sig finkläderna och hoppa i gympa brallor och "glesbyggdskavajen"  och sätta på kaffet.
Har också behov av tystnad. Storstadens tystnad, inte naturens. Tittar själv runt, i områden där det inte är så nära till grannar.(gamla sommarstugeområden) Så du är inte ensam om den känslan.
När vi flyttar ut tidig vår till stugan brukar det vara så tyst så det gör ont i öronen, i synnerhet på kvällarna. Sen blir det lite väl livat med allt fågelkvitter, nästan så man vill ha öronproppar. När det lugnat sig börjar det bli sommar och folk ute även på veckorna, då är det livat igen, mot höstkanten blir det tyst igen. Kan det inte vara vår nu!!!
CITAT (Motti @ 17-02-2010, 22:27)  gnon 49 !precis som du bor jag !och en dag i stan kan ju va kul , men det är så skönt att komma hit ut igen ,på något sätt blir man lättstressad av statslivet när man bor ute på landet,visst är det kul att se lite stadsliv då och då men man vill gärna hem igen till stillheten och naturen och lugnet och få slänga av sig finkläderna och hoppa i gympa brallor och "glesbyggdskavajen"  och sätta på kaffet. Glesbyggskavajen?.  Är det jeanso t-shirt. Har aldrig hört ordet, men kul var det. Ja dom kläder man ibland har på sig här hemma skulle nog få en hemlös att se välklädd ut.
 jo klädmodet i byn är nog inte det senaste på Catwalken  , "Glesbyggdkavaj"=fiberpäls själv besitter jag fyra stycken i olika tjusiga färger funderar på att läga till en beige också för att matcha jympabrallor och tights  Det mysiga här i byn är att alla går lika skruttigt klädda oavset vad de gör eller vem dom är,här blir man utittad om man är uppklädd,ja förutom vid midsommarfesten eller andra fester vi har i byalaget eller privat.
Jag gissade på en fleecetröja jag.
Överbölingen
17-02-2010, 22:53
Leta dig fram i landet efter tresiffriga vägar, ev med röda skyltar. Kolla vilka kommuner som sjunker mest i innevånarantal. Gå till kommunalkontoret och se var de tänker bygga vindkraft. Vi hamnade i "stillheten" ovetandes när vi köpte Överböle för 15 år sedan. Nu, tack och lov, tänker man exploatera 5 snurror på Fjällmarkshöjden och åtta på Rismyrberget. Kräkens råmanden från andra sidan älven kommer att höras mer än vindkraftverken eller när man spiller vatten i Krångede. Det är Krångede som lyser upp Stockholm med omnejd. Tänk om man kunnat bygga vindsnurror och kärnkraftverk förr i tiden i stället för att förstöra våra älvar. Använd gärna alternativa elproducerande manickar men inte där jag bor eller i närheten av mitt fritidställe. Då är det bättre med kolkraft från Tyskland.  .
*Stintan*
17-02-2010, 22:56
CITAT (Överbölingen @ 17-02-2010, 22:53)  Leta dig fram i landet efter tresiffriga vägar, ev med röda skyltar. Kolla vilka kommuner som sjunker mest i innevånarantal. Gå till kommunalkontoret och se var de tänker bygga vindkraft. Vi hamnade i "stillheten" ovetandes när vi köpte Överböle för 15 år sedan. Nu, tack och lov, tänker man exploatera 5 snurror på Fjällmarkshöjden och åtta på Rismyrberget. Kräkens råmanden från andra sidan älven kommer att höras mer än vindkraftverken eller när man spiller vatten i Krångede. Det är Krångede som lyser upp Stockholm med omnejd. Tänk om man kunnat bygga vindsnurror och kärnkraftverk förr i tiden i stället för att förstöra våra älvar. Använd gärna alternativa elproducerande manickar men inte där jag bor eller i närheten av mitt fritidställe. Då är det bättre med kolkraft från Tysklan.  .
Pejori !det är nog typ samma sak igentligen
CITAT (Motti @ 17-02-2010, 22:56)  Pejori !det är nog typ samma sak igentligen  Misstänkte det. älskar mina innerligt, både med och utan dragkedja. Har dom tills dom nästan faller isär.
Överbölingen !bra skrivet och tänkt
Hej igen
17-02-2010, 22:59
CITAT (Motti @ 17-02-2010, 22:27)  gnon 49 !precis som du bor jag !och en dag i stan kan ju va kul , men det är så skönt att komma hit ut igen ,på något sätt blir man lättstressad av statslivet när man bor ute på landet,visst är det kul att se lite stadsliv då och då men man vill gärna hem igen till stillheten och naturen och lugnet och få slänga av sig finkläderna och hoppa i gympa brallor och "glesbyggdskavajen"  och sätta på kaffet. "glesbyggdskavajen" = Typ Helly Hansen :-)
Ja det är svårt att slita sig ifrån dom på något vis dom liksom växer i hop med en, i ett med personlighet och natur  har en svart en blå en rosa och en röd,man måste ju kunna matcha färger  finns inget bätter att ha på sig till våren ute i landet när man gräver och bökar,ja dom är bra hela året runt!
CITAT (Motti @ 17-02-2010, 23:05)  Ja det är svårt att slita sig ifrån dom på något vis dom liksom växer i hop med en, i ett med personlighet och natur  har en svart en blå en rosa och en röd,man måste ju kunna matcha färger  finns inget bätter att ha på sig till våren ute i landet när man gräver och bökar,ja dom är bra hela året runt! Japp och när solen går ner på sommaren, är den skön att ta på, när man vill sitta kvar ute.
Precis !och jättebra när man behöver en extra jacka på sjön.Fram för Glesbyggdskavajen
hattstugan
18-02-2010, 07:36
Ljud finns ju överallt!! Själv har jag en granne som har kurser för skyddshundar och det är ett förfärligt liv där på kvällarna!!! Man tar ingen hänsyn om det är vardag eller helg och håller på till kl 22!!! Förr var det bara bruset från E 18 som störde vissa tider på dygnet!! Vill man ha det tyst får man nog söka sig till norra delarna av Sverige!!
så här års är det tyst här - så där tyst att man undrar om världen gått under och man är ensam kvar! Ljuden kommer på våren när bönderna kör sina maskiner ibland dygnet runt, men det är trevliga ljud!Sen är det tyst i långa perioder medan grödan växer.
Simplicity
18-02-2010, 08:18
Ang sk glesbygdskavaj...
Jag bor på landet och vi identifierar sommargäster och turister på denna klädsel! Det är de som tror att man använder såna kläder på landet.
För egen del skulle jag inte gå av gården i mysbyxor.
Kusinen från stan tyckte att det var så skönt att komma hit för här kan man gå i ett urtvättat linne och avklippta jeans på Ica. Det skulle jag aldrig i livet göra. Ingen skulle få se mig i en sån mundering utanför gården, som sagt...
Vi lever ju ett helt vanligt liv här, vi också, med arbeten, restid, dagishämtning, stress, glädjeämnen, bekymmer... allt som f ö ingår i en stadsbos vardag.
Föreställningen om att det är mer tillbakalutat på landet måste komma sig av att de som tror det endast befinner sig här då de är lediga och tar det lugnt.
Sen, ang frågan om att sträva efter ljudfrihet vill jag säga detta. Ljudet från biltrafiken kan fortplanta sig flera mil i landskapet beroende på hur topografin och väderleksförhållandena är.
Jag har tidigare levt nära vindsnurror och det ljud som kan förekomma är rätt rogivande. Men då måste man gå nära.
Upptäckte för ett halvår sedan att det satts upp ett par snurror en halvmil upp i skogen bakom mig. Upptäckte dem av en slump. Det krävdes klart väder och att jag tittade i en speciell vinkel från landsvägen. Annars syns de inte alls.
Annars tycker jag att de är vackra då de avtecknar sig mot horisonten.
Att bo relativt ljudfritt har inte varit något att eftersträva för mig, även om jag bor så nu. Man har sin vardag, där man faktiskt inte hinner stå å lyssna efter knäppet då en vattenpöl fryser till. Varför skulle jag det? Jag har mitt liv att leva...
Aqvakul
18-02-2010, 08:22
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 08:18)  Ang sk glesbygdskavaj...
Jag bor på landet och vi identifierar sommargäster och turister på denna klädsel! Det är de som tror att man använder såna kläder på landet.
För egen del skulle jag inte gå av gården i mysbyxor.
Kusinen från stan tyckte att det var så skönt att komma hit för här kan man gå i ett urtvättat linne och avklippta jeans på Ica. Det skulle jag aldrig i livet göra. Ingen skulle få se mig i en sån mundering utanför gården, som sagt...
Vi lever ju ett helt vanligt liv här, vi också, med arbeten, restid, dagishämtning, stress, glädjeämnen, bekymmer... allt som f ö ingår i en stadsbos vardag.
Föreställningen om att det är mer tillbakalutat på landet måste komma sig av att de som tror det endast befinner sig här då de är lediga och tar det lugnt. Sen, ang frågan om att sträva efter ljudfrihet vill jag säga detta. Ljudet från biltrafiken kan fortplanta sig flera mil i landskapet beroende på hur topografin och väderleksförhållandena är.
Jag har tidigare levt nära vindsnurror och det ljud som kan förekomma är rätt rogivande. Men då måste man gå nära.
Upptäckte för ett halvår sedan att det satts upp ett par snurror en halvmil upp i skogen bakom mig. Upptäckte dem av en slump. Det krävdes klart väder och att jag tittade i en speciell vinkel från landsvägen. Annars syns de inte alls. Annars tycker jag att de är vackra då de avtecknar sig mot horisonten.
Att bo relativt ljudfritt har annars inte varit något att eftersträva för mig, även om jag bor så nu. Man har sin vardag, dä man faktiskt inte hinner stå å lyssna efter knäppet då en vattenpöl fryser till. Varför skulle jag det? Jag har mitt liv att leva... Klokt och välformulerat! Det är lätt att se aktiviteter och miljöer som är förknippade med ledighet och fritid i ett rosenrött skimmer. Vardagen är sig ganska lik oavsett var man befinner sig.
Skruttis
18-02-2010, 08:38
Jag minns en vinterkväll för många år sedan när jag var stod ute på garageuppfarten, det var mörkt och det snöade lite stillsamt. Det var så tyst att jag nästan kunde höra snöflingorna landa på marken. Det var både en härlig och ganska märklig upplevelse. Visst finns det fortfarande platser där det är tyst. Vi bor ganska nära en stor väg men vid rätt väderlek så blir här fortfarande alldeles tyst säger maken. Han kan höra en grankotte knäppa på långt håll. Inte bor vi i norrländska storskogen heller. Själv kommer jag aldrig mer att få uppleva tystnaden pga tinnitus. Det är alltid ett högljutt pipande, tjutande och brummande. Jag kan ibland sakna den där totala upplevelsen av stillhet men det är bara att acceptera att det inte går och hitta ett annat sätt att finna ro på. Numera uppskattar jag ljuden runtomkring mig istället. Jag passar på att lyssna på så mycket som möjligt för att, när alla andra ljud än mina egna tystnat, kunna komma ihåg t ex hur öronbedövande ljudet av fågelkvitter kan vara en tidig sommarmorgon. Vad många härliga ljud det finns. Så mycket att lyssna på....
Christa
18-02-2010, 08:42
Vi som behöver stillheten för att må bra är tydligen en krympande skara. Dock kanske många skulle må bra av det fast de inte vet om det. Man har ju börjat använda skogen för att rehabilitera utbrända.
När jag hade stugan så märkte andra när jag inte varit där på ett tag. Jag var ju inte där varje vecka på vintern. Min kompis sa "Nu märks det att du inte varit i stugan på några veckor. Nu är du så där lättirriterad som du blir då."
Jag blev alltså irriterad och stressad utan att märka det själv. Det var likadant när jag bodde på ett ställe där det ibland var mycket biltrafik. Jag blev först på dåligt humör och sedan insåg jag att trafiken var igång.
Det finns undersökningar som visar att människor som bor där det är trafikbuller på natten har högre blodtryck än andra.
Jag hittade i alla fall en insändare på nätet från en som mår lika dåligt av civilisationsljud som jag.
Psykisk tortyr från vindkraft Var anmäler jag att Arise utsätter mig för psykisk tortyr? Den 27/1 fanns det ingen plats i mitt hus där jag kunde undgå vindkraftsljudet. Detta ljud som kom 800 meter från mitt hus överröstade mitt kylskåp, fast de på utsidan av huset aldrig skulle få låta mer än ett modernt kylskåp. Vilket skitsnack. Denna specifika dag var den värsta hittills för mig. När jag gick ut en kort promenad var det som om stormen Gudrun var över mig igen. Automatiskt kollade jag efter träd som var på väg, egentligen borde jag kollat efter flygande vingar. Tänk er själva att ni köpt er dröm, ett ställe på landet. Vips blir det omvandlat till en industripark och förlorar i värde, ekonomiskt, ekologiskt, landskapsmässigt och inte minst humant. Så säg mig var anmäler jag denna psykiska tortyr?
Gunilla
CITAT (Aqvakul @ 18-02-2010, 08:22)  Klokt och välformulerat! Det är lätt att se aktiviteter och miljöer som är förknippade med ledighet och fritid i ett rosenrött skimmer. Vardagen är sig ganska lik oavsett var man befinner sig. Konstigt. Jag bor i storstad och här är glesbygdskostym standard. Bra att ha på sig när man rastar hundar och städar.
Simplicity
18-02-2010, 09:01
Jag som redan bor i obygden och har det stilla å tyst i min vardag... var ska jag få det lugnt då? Var rehabiliterar jag mig???
Jag har varit utbränd en gång i tiden, pga stressad arbetssituation och familjeliv. Skogen som jag ju lever i skulle inte ha hjälpt mig ett dugg då. Tystnad hade gjort mig galen...
När det var som värst minns jag att jag tog mig en tur till närmaste stad och flanerade. Det var ro för mig. Myller o rörelse kring mig å ändå inga krav på att prata och umgås med de jag mötte, som det är hemma i byn, men trevligt ändå ifall man mötte nån man kände.
När livet blir outhärdligt, längtar man bort. Man vill till en miljö som man i viss mån kanske romantiserar och som man tidigare mått bra i. Men tänk på att varje tillvaro har sina praktiska problem. Även om du bor i vildmarken måste du ha en inkomst, du måste äta, det är betydligt svårare med kommunikationer osv.
Man måste se hela bilden innan man kan börja väga fördelar mot nackdelar. Om man bara kunde välja fördelarna skulle det ju vara smidigt, men så är det sällan...
Realisten har talat!
Aqvakul
18-02-2010, 09:03
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 09:01)  Man måste se hela bilden innan man kan börja väga fördelar mot nackdelar. Om man bara kunde väälja fördelarna skulle det ju vara smidigt, men så är det sällan...
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 09:01)  Jag som redan bor i obygden och har det stilla å tyst i min vardag... var ska jag få det lugnt då? Var rehabiliterar jag mig???
Jag har varit utbränd en gång i tiden, pga stressad arbetssituation och familjeliv. Skogen som jag ju lever i skulle inte ha hjälpt mig ett dugg då. Tystnad hade gjort mig galen...
När det var som värst minns jag att jag tog mig en tur till närmaste stad och flanerade. Det var ro för mig. Myller o rörelse kring mig å ändå inga krav på att prata och umgås med de jag mötte, som det är hemma i byn, men trevligt ändå ifall man mötte nån man kände.
När livet blir outhärdligt, längtar man bort. Man vill till en miljö som man i viss mån kanske romantierar och som man tidigare mått bra i. Men tänk på att varje tillvaro har sina praktiska problem. Även om du bor i vildmarken måste du ha en inkomst, du måste äta, det är betydligt svårare med kommunikationer osv.
Man måste se hela bilden innan man kan börja väga fördelar mot nackdelar. Om man bara kunde väälja fördelarna skulle det ju vara smidigt, men så är det sällan...
Realisten har talat! . Kan det ligga något i det att man behöver en motpol? Vi som lever i stadsbrus, behöver lugnet och tystnaden för att stressa av. Ni som lever i tystnaden, är tvärt om, ni behöver liv för att stressa av
Christa
18-02-2010, 09:07
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 09:01)  Jag som redan bor i obygden och har det stilla å tyst i min vardag... var ska jag få det lugnt då? Var rehabiliterar jag mig???
När livet blir outhärdligt, längtar man bort. Man vill till en miljö som man i viss mån kanske romantierar och som man tidigare mått bra i. Men tänk på att varje tillvaro har sina praktiska problem. Även om du bor i vildmarken måste du ha en inkomst, du måste äta, det är betydligt svårare med kommunikationer osv.
Man måste se hela bilden innan man kan börja väga fördelar mot nackdelar. Om man bara kunde välja fördelarna skulle det ju vara smidigt, men så är det sällan...
Realisten har talat! Människor är olika. Det viktiga är att alla sorter har rätt att existera. Åtminstone så länge man inte gör någon annan illa. Om det var vanligt att man blev stressad av naturens tystnad, undrar då hur människorna mådde före industrialismen...
*Stintan*
18-02-2010, 09:08
CITAT (Christa @ 18-02-2010, 08:42)  Vi som behöver stillheten för att må bra är tydligen en krympande skara. Dock kanske många skulle må bra av det fast de inte vet om det. Man har ju börjat använda skogen för att rehabilitera utbrända.
När jag hade stugan så märkte andra när jag inte varit där på ett tag. Jag var ju inte där varje vecka på vintern. Min kompis sa "Nu märks det att du inte varit i stugan på några veckor. Nu är du så där lättirriterad som du blir då."
Jag blev alltså irriterad och stressad utan att märka det själv. Det var likadant när jag bodde på ett ställe där det ibland var mycket biltrafik. Jag blev först på dåligt humör och sedan insåg jag att trafiken var igång.
Det finns undersökningar som visar att människor som bor där det är trafikbuller på natten har högre blodtryck än andra.
Jag hittade i alla fall en insändare på nätet från en som mår lika dåligt av civilisationsljud som jag.
Psykisk tortyr från vindkraft Var anmäler jag att Arise utsätter mig för psykisk tortyr? Den 27/1 fanns det ingen plats i mitt hus där jag kunde undgå vindkraftsljudet. Detta ljud som kom 800 meter från mitt hus överröstade mitt kylskåp, fast de på utsidan av huset aldrig skulle få låta mer än ett modernt kylskåp. Vilket skitsnack. Denna specifika dag var den värsta hittills för mig. När jag gick ut en kort promenad var det som om stormen Gudrun var över mig igen. Automatiskt kollade jag efter träd som var på väg, egentligen borde jag kollat efter flygande vingar. Tänk er själva att ni köpt er dröm, ett ställe på landet. Vips blir det omvandlat till en industripark och förlorar i värde, ekonomiskt, ekologiskt, landskapsmässigt och inte minst humant. Så säg mig var anmäler jag denna psykiska tortyr?
Gunilla Men kan du inte åka ut i skogen då? Eller måste du ha konstant tystnad runt dig? Kanske är det så att vi kan njuta tystnaden bättre just för att vi normalt lever bland diverse störande ljud. Själv älskar jag att vara i skogen och bara lyssna på ljuden naturen ger så dit söker jag mig ofta. Sen är det så åtminstone för mig att jag vänjer mig vid oljuden och hör eller snarare tänker inte på det efter ett tag. Bodde ett tag där flygplan nästan snuddade taket under inflygningen till en flygplats men t.o.m. detta buller tänkte jag inte på till slut. Det kanske gäller att inte gå och irritera sig over bullret också för då hör man det ju mycket mer. Värre då med bullerljud som är nya och tillfälliga. Tågen går väldigt ofta och nära där jag bor men dom hör jag inte heller längre fast i början så ställde jag klockan efter dom och tyckte att det var mycket störande.
ingrids
18-02-2010, 09:47
Christa, det du talar om är uppmärksammat, fast främst utomlands. Det kallas noice pollution eller soud pollution och det finns mer än en verksam organisation mot detta. Att det inte uppmärksammats i Sverige tror jag har att göra med att vi fortfarande blir lite förvånade när det inte är tyst i "obygden".
skogstroll
18-02-2010, 09:52
jag bor några mil söder om Stockholm (i en fortfarande ganska obefolkad del av kommunen) och jag har KNÄPPTYST utom förstås när nån bil åker förbi eller nåt flygplan åker förbi. Det är såå skönt
Huggorm
18-02-2010, 15:35
Torpet jag växte upp i låg i en dal mitt ute i ingenstans, två kilometer skog till närmsta grannen. Låg vinden på från rätt håll kunde man höra tåget, men det var sällan, det var så man stannade upp och lyssnade när det hände. Sedan byggde dom nya riksväg 44, motorväg 110km/h ett par hundra meter från torpet, och nu är det inte ens tyst på natten längre. Värst är det när bilarna kör på dom där spärrlinjerna, då tjuter det något fruktansvärt. Min far har flyttat utomlands nu...
Christa
18-02-2010, 16:05
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2010, 09:08)  Men kan du inte åka ut i skogen då? Eller måste du ha konstant tystnad runt dig? Kanske är det så att vi kan njuta tystnaden bättre just för att vi normalt lever bland diverse störande ljud. Själv älskar jag att vara i skogen och bara lyssna på ljuden naturen ger så dit söker jag mig ofta. Sen är det så åtminstone för mig att jag vänjer mig vid oljuden och hör eller snarare tänker inte på det efter ett tag. Bodde ett tag där flygplan nästan snuddade taket under inflygningen till en flygplats men t.o.m. detta buller tänkte jag inte på till slut. Det kanske gäller att inte gå och irritera sig over bullret också för då hör man det ju mycket mer. Värre då med bullerljud som är nya och tillfälliga. Tågen går väldigt ofta och nära där jag bor men dom hör jag inte heller längre fast i början så ställde jag klockan efter dom och tyckte att det var mycket störande. Frågan är om det kommer att finnas kvar några tysta skogar i södra Sverige när vindkraftutbyggnaden är klar. Jag har bott i sta´n i 11 år men jag vande mig inte. Tvärtom så mådde jag bara sämre och sämre av det. Jag kan vänja mig vid bussar, tåg och flyg så länge de inte kommer oftare än en gång i halvtimmen. Det allra värsta är sådant som låter hela tiden.
Huggorm
18-02-2010, 16:09
CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:05)  Frågan är om det kommer att finnas kvar några tysta skogar i södra Sverige när vindkraftutbyggnaden är klar. Jag har bott i sta´n i 11 år men jag vande mig inte. Tvärtom så mådde jag bara sämre och sämre av det.
Jag kan vänja mig vid bussar, tåg och flyg så länge de inte kommer oftare än en gång i halvtimmen. Det allra värsta är sådant som låter hela tiden. Ja håller med, ljud som låter hela tiden är värst. Jag stör mig något fruktansvärt på ventilationsanläggningen här i huset, den står och bullrar och ger i från sig lågfrekventa ljud som knappt hörs men som är fruktansvärt jobbig. Ibland slår aggregatet ifrån, och då märker man hur skönt och tyst det blir. Dessutom kan jag reta mig på kylskåp som står och surrar, och det blir vansinnigt tyst och skönt på kvällen när man slår av datorn.
Christa
18-02-2010, 16:16
CITAT (ingrids @ 18-02-2010, 09:47)  Christa, det du talar om är uppmärksammat, fast främst utomlands. Det kallas noice pollution eller soud pollution och det finns mer än en verksam organisation mot detta. Att det inte uppmärksammats i Sverige tror jag har att göra med att vi fortfarande blir lite förvånade när det inte är tyst i "obygden". Har du någon webbadress till någon sådan organisation? Jag har hittat en i Sverige men de jobbar emot vindkraft hur den än utformas. Jag är för vindkraft men tycker det är viktigt att man inte urbaniserar de få kvarvarande tysta områdena. Jag skrev till Energimyndigheten i morse och frågade om vertikalaxlade vindkraftverk. Fick nedanstående svar Hej! Du har skickat några frågor om vertikalaxlade vindkraftverk. Energimyndigheten stödjer Uppsala universitet och företaget Vertical Wind då det gäller utveckling av vertikalaxlade vindkraftverk. Vad jag förstått så är vindkraftverken i Verical Wind de just nu största vertikala vindkraftverken som håller på att utvecklas, de är på 200 kW. Historiskt sett så har olika företag försökt utveckla större vertikala vindkraftverk men inget av de koncepten finns idag kommersiellt tillgängliga. Förhoppningen är att dessa vindkraftverk ska kunna bli ännu större och att 200 kW storleken en ett steg på vägen. http://www.verticalwind.se/SV/index.html
Christa
18-02-2010, 16:49
CITAT (Huggorm @ 18-02-2010, 16:09)  Ja håller med, ljud som låter hela tiden är värst. Jag stör mig något fruktansvärt på ventilationsanläggningen här i huset, den står och bullrar och ger i från sig lågfrekventa ljud som knappt hörs men som är fruktansvärt jobbig. Ibland slår aggregatet ifrån, och då märker man hur skönt och tyst det blir. Dessutom kan jag reta mig på kylskåp som står och surrar, och det blir vansinnigt tyst och skönt på kvällen när man slår av datorn. Skönt med någon som förstår. När det gäller datorn så finns det faktiskt en lösning. Man sätter datorn i en garderob eller i ett annat rum och så drar man sladdar till skärm och tangentbord. Jag sitter i soffan i vardagsrummet och skriver nu och jag hör inte datorn hit in.
Simplicity
18-02-2010, 16:52
Hmm... är även denna tråd till för att lobba mot vindkraftverk???
Jag trodde att det rörde sig om civilisationsljud överhuvudtaget?
Finns ju inte en rimlig chans att det ska byggas så många vindsnurror att det inte blir tyst emellan dem???
Christa - Hur lever du nu? Vilka ljud är det som du störs av i ditt dagliga liv just nu som du skulle vilja slippa?
CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:49)  Skönt med någon som förstår. När det gäller datorn så finns det faktiskt en lösning. Man sätter datorn i en garderob eller i ett annat rum och så drar man sladdar till skärm och tangentbord.
Jag sitter i soffan i vardagsrummet och skriver nu och jag hör inte datorn hit in. Jag förstår också. Därför gör jag som *Stintan* gör. Går ut i skogen med hundarna där jag tillbringar många timmar i tystnaden. Nu när det snöar är det extra tyst av någon konstig anledning.
Huggorm
18-02-2010, 17:01
CITAT (Christa @ 18-02-2010, 16:49)  Skönt med någon som förstår. När det gäller datorn så finns det faktiskt en lösning. Man sätter datorn i en garderob eller i ett annat rum och så drar man sladdar till skärm och tangentbord.
Jag sitter i soffan i vardagsrummet och skriver nu och jag hör inte datorn hit in. Det gäller att hålla koll på temperaturen bara, om man sätter den i garderoben. Men helt klart har du rätt, det är så man skall göra. Då slipper man se åbäket också.
*Stintan*
18-02-2010, 17:02
CITAT (pejori @ 18-02-2010, 16:52)  Jag förstår också. Därför gör jag som *Stintan* gör. Går ut i skogen med hundarna där jag tillbringar många timmar i tystnaden. Nu när det snöar är det extra tyst av någon konstig anledning. Japp det är perfekt. Snön isolerar ju verkligen så att mycket ljud försvinner.
ingrids
18-02-2010, 17:08
Utan att veta något om hur seriösa någon av dessa organisationer är eller mer om vilka det är som står bakom dem än de skriver själva har jag vid en ganska slarvig sökning hittat: http://www.noiseoff.org/http://www.nonoise.org/http://www.quiet.org/
CITAT (pejori @ 18-02-2010, 16:52)  Jag förstår också. Därför gör jag som *Stintan* gör. Går ut i skogen med hundarna där jag tillbringar många timmar i tystnaden. Nu när det snöar är det extra tyst av någon konstig anledning. Har du tänkt på hur tyst det blir om det är dimma. Då avstannar alla ljud från naturen. Det är klart i stan märker man ju inte det - men jag menar i skogen. När vi är i stugan - på en ö - och det blir dimma tror jag att vi är de enda levande som fortfarande står upp - det blir nästan otäckt tyst.
Christa
18-02-2010, 17:13
CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 16:52)  Hmm... är även denna tråd till för att lobba mot vindkraftverk???
Jag trodde att det rörde sig om civilisationsljud överhuvudtaget?
Finns ju inte en rimlig chans att det ska byggas så många vindsnurror att det inte blir tyst emellan dem???
Christa - Hur lever du nu? Vilka ljud är det som du störs av i ditt dagliga liv just nu som du skulle vilja slippa? Vi har som sagt letat i fyra år efter ett boende där vi kan trivas. Vi bor i min sambos föräldrahem och jag bor i flyttkartonger. Här där det är vägbrus när det är västlig och sydvästlig vind orkar vi inte bo. I vinter har det varit ovanligt bra eftersom det varit ostlig och nordostlig vind i månader. Första vintern jag bodde här var det sådant väsen så jag inte kunde sova. På sommaren kollar vi alltid vindriktningen inför helgen och om det är vägbrusvinden så åker vi bort eller håller på inomhus. Här är också massor av motorgräsklippare, högtryckstvättar, trimmers och annat som låter. Vi har också en nästan granne som har ett litet snickeri där han kör bandsåg och maskinhyvel och nästan varje gång vi dukar ut fika en fin sommarförmiddag så låter han dörren till snickeriet stå öppen och uuuiiiii uuuiiiii uuuiiiii. Han är 82 år och vi har inte hjärta att be honom hålla dörren stängd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|