|
Hemlösa katter |
|
|
|
19-02-2010, 13:08
|
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 23 246

|
Här i Kristianstad i Skåne finns ett antal hemlösa katter. Är det någon som har någon idé hur man kan göra för att förbättra deras situation? Var kan man få tag på ett katthem som har möjlighet att ta emot dem eller en privatperson som kan ta hand om en eller flera av dessa katter? De får mat och har frigolitlådor att ligga i. De är lite skygga men kommer fram när man kommer med mat och man kan klappa dem ibland. Det är fina katter. Bifogar bilder.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
19-02-2010, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag har redan en och hon är en "handsful"  hade inte tänkt skaffa katt, men i dessa tider vill väl ingen ha dem. hon va loppig och eländig men nu rätt bortskämd  på morgonen ska hon ha mat, sen slänger jag ut henne en stund sen får hon komma in och äter lite mera mat. på kvällen blir det ännu lite mera fjäsk för torrfoder är ju inte så kul...
Redigerat av skogstroll: 19-02-2010, 19:13
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
19-02-2010, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Det kan inte vara så att du har skämt bort henne lite?  Själv har jag också 2 vildkatter, så roligt att kunna göra en liten insats åtminstone. Jaha okej nu skrev du ju själv att hon var bortskämd...
Redigerat av Myosotis: 19-02-2010, 19:16
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har en också sen 8 år nu !finns ingen ljus framtid för hemmlösa katter !alla katthem är överfulla till bristningsgränsen.Tyvär finns bara en lösning och det är att avliva hemlösa katter.Vi har i dag över hundra tusen hemlösa katter vart ska vi plasera dom ?ska vi låta dom sitt på katthem i överfulla burar är det ett liv för en katt år efter år ?
|
|
|
|
|
19-02-2010, 22:10
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 19-02-2010, 21:00)  ...ska vi låta dom sitt på katthem i överfulla burar är det ett liv för en katt år efter år ? Nej, jag tycker inte det är ett värdigt liv. Kastrera och släppa tillbaka där det är möjligt verkar vara ett bra sätt, mat och skydd ska de förstås ha då. Sen måste de som inte har vett att kastrera sina katter inse att de gör fel någon gång. Jag har tidigare också tänkt på situationen som fullständigt hopplös, men tänk om man - rent teoretiskt - kunde kastrera varenda katt i Sverige idag. Då skulle katten vara utdöd inom ca. 20 år. Antalet katter kan minskas riktigt drastiskt riktigt fort om man bara kastrerar alla katter, så jag tycker att det finns hopp!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
Jag har haft katter under nästan hela mitt liv, vilda, tama och förvidade. Har just nt en skogskatt(halvnorsk) och två sommarkatter. Det enda jag kan komma på är djurens vänner, Men det blir nog svårt att få tag på någon för det finns alldeles för många katter utan hem.
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
20-02-2010, 20:37
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan.
Redigerat av Motti: 20-02-2010, 20:39
|
|
|
|
|
21-02-2010, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:37)  Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan. Kattungar som föds på katthemmen eller i jourhem borde avlivas direkt så det inte blev ännu fler att placera ut. Håller för övrigt med om att fler katter borde kastreras.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
21-02-2010, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2010, 11:23)  Kattungar som föds på katthemmen eller i jourhem borde avlivas direkt så det inte blev ännu fler att placera ut. Håller för övrigt med om att fler katter borde kastreras. Nej det tycker jag inte. I så fall kan man ju lika gärna avliva de vuxna också.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
21-02-2010, 12:31
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
ja den här är ju rätt nöjd i alla fall 
Bild_066.jpg ( 628.34k )
Antal nedladdningar: 26
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
21-02-2010, 12:34
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 21-02-2010, 11:51)  Nej det tycker jag inte. I så fall kan man ju lika gärna avliva de vuxna också. Ja det kanske skulle vara barmhärtigare i många fall. Så du tycker att det är OK att man låter det bli ännu fler "bonnkatter" när man redan nu inte kan ta hand om alla. Min dotter har för tillfället "bara" 5 st herrelösa hemma och flera av dem är så skygga så det inte går att hantera dem. Hur lätt tror du det är att finna hem till såna trots att hon låtit kastrera och id-märka dem. Låt säga att två av dessa katter fått 5 ungar var hos henne, då hade det plötsligt funnits 15 katter att placera ut. Att ta bort nyfödda kattungar är mycket enklare än att avliva vuxna. Ska man komma tillrätta med kattproblemet så får man tyvärr inte vara för blödig och till varje pris rädda varenda katt. Istället för att avliva när det inte går att omplacera så släpper folk ut sina katter att leva vind för våg när dom tröttnar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
21-02-2010, 13:12
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:37)  Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan. Om folj bara är villiga att ta hand om sina katter även när dom blivit vuxna och inte längre är gulliga små kattungar, behöver man inte kastrera dom. Det är ju inte katternas fel att deras ägare inte klarar av att ta sitt ansvar. Jag tycker det borde införas en sorts djurägarkörkort, Så att bara folk som klarar av att hantera djurdn får tillstånd att ha djur.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2010, 16:55
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 21-02-2010, 16:24)  Men om man nu ska avliva vildkatter så är det ju ologiskt att avliva just ungarna som kommer att bli tama och lätta att hitta hem till. Det man till varje pris ska försöka förhindra är att fler kattungar föds. Man kan väl ge p-piller om man nu inte kan/vill kastrera. Vad hjälper det om det kommer in dräktiga honor? Självklart ska man försöka förhindra att fler kattungar föds också.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2010, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Man får inte kastera och släppa utan en katt utan att ta ansvar för den sen, så därför är TNR ett bra projekt och funkar i hela sverige. läs gärna om det HÄR Håller inte med om att katter som föds ska avlivas direkt, då kan man likaväl avliva mammakatten med innan de fötts överhududtaget, men därimot tycker jag att abort ska utövas mkt mer än det görs. Men Problemet är inte katterna som födds i jourhem eller katthem, det är alla människor som så gärna vill ha egna kattungar för att de är så söta utan att igenligen ta nått ansvar för dem när de fötts, utan det ska vara ett så billigt nöje som möjligt för dem tyvärr. Men om de hade vart tvungna att idmärka och vaccinera dem innan de såldes hade det inte vart så många som hade roat sig med kattungar, som många gånger bara blir sommarkatter endå när de mer eller mindre skänks bort. I södra sverige är det svårt att få hjälp till alla hemlösa katter för det finns så många och kattghemmen och djurhemmen svämmar över. Nen eftersom ni redan kommit en bit på vägen kanske ni kan få hjälp och råd om hur ni ska gå vidare. PÅ den HÄR sidan fin en lista på alla(de flesta iaf) katthem/kattföreningar i sverige med länkar till deras sidor
|
|
|
|
|
22-02-2010, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Att katthemmen ska ta beslut om avlivning av kattungar som föds tror jag är för mycket begärt, dom som jobbar där gör det ideellt och det är verkligen kattälskande människor. Ska vi begära att dom ska se så krasst på verkligheten finge vi nog ha en helt annan typ av människor jobbandes där, fullt betalda med en mer rationell syn på problemet. Därimot så tycker jag att inga katter borde lämna katthemmen utan att vara kastrerade, detta borde gälla både kattungar och vuxna katter.
|
|
|
|
|
22-02-2010, 10:55
|

Medlem

|
Vad är det som ger någon rätt att leka gud?
Det är helt klart ett faktum att det finns väldigt många förvildade utekatter, men det är inte deras fel att dom är där dom är.
Om nu någon ska kastreras tycker jag att man ska kastrera den som bär ansvaret, men att kastrera alla kattägare som dumpar sina katter hjälper inte, och självklart inte heller att avliva deras barn.
Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?
Så länge folk tillåts att dumpa sina katter hur som helst kommer det endå dyka upp nya hela tiden.
Tänker folk driva denna fråga på samma sätt som varg debbaten?
Vart ska då gränsen gå, ska man få jaga gapiga småbarn och stökiga ungdomar med?
--------------------
|
|
|
|
|
22-02-2010, 11:49
|

Medlem

|
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 10:55)  Vad är det som ger någon rätt att leka gud?
Det är helt klart ett faktum att det finns väldigt många förvildade utekatter, men det är inte deras fel att dom är där dom är.
Om nu någon ska kastreras tycker jag att man ska kastrera den som bär ansvaret, men att kastrera alla kattägare som dumpar sina katter hjälper inte, och självklart inte heller att avliva deras barn.
Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?
Så länge folk tillåts att dumpa sina katter hur som helst kommer det endå dyka upp nya hela tiden.
Tänker folk driva denna fråga på samma sätt som varg debbaten?
Vart ska då gränsen gå, ska man få jaga gapiga småbarn och stökiga ungdomar med? Men kära nån varför drar du såna paraleller? Att man har funderingar om hur man ska kunna lösa problemet med alla förvildade katter som det knappast går att finna hem till behöver väl inte per automatik innebära att man vill leka Gud. Visst det kan ju låta hårt att man kanske behöver avliva små kattungar men ibland har nöden ingen lag och en avlivad kattunge, eller vuxen katt för den delen, lider inte om det sker på rätt sätt. Folk kastrerar inte sina katter därför att det är för dyrt. P-piller är i längden ingen bra lösning heller. Jag har sett så många gånger hur folks katter "råkat" få kattungar som dom sen prackar på kompisar och andra som egentligen inte alls tänkt sig skaffa katt. Det är gulligt ett tag men sen struntar folk i sina katter som får springa ute vind för våg och tillverka ännu fler kattungar som blir förvildade. Nej det är inte katternas fel att det blivit som det är men vill vi att det ska bli ett ännu större problem vilket det blir om man inte på något sätt kan minska kattbeståndet? Jag älskar katter men har dom det inte bra så måste något göras. Har ni något bra förslag som skulle kunna lösa problemet med alla förvildade katter? Katthemmen har inte plats för alla det vet vi och att hitta ansvarsfulla nya ägare till alla är nog tyvärr en utopi.
--------------------
|
|
|
|
|
22-02-2010, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 10:55)  ..................Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?.................. Det är väl det dom gör idag, att behöva leva som vildkatt utan mat och värme och få en kull ungar med jämna mellanrum som också blir vildkatter..... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|