Full version: Hemlösa katter
Sidor: 1, 2, 3, 4
IRLU43
Här i Kristianstad i Skåne finns ett antal hemlösa katter. Är det någon som har någon idé hur man kan göra för att förbättra deras situation? Var kan man få tag på ett katthem som har möjlighet att ta emot dem eller en privatperson som kan ta hand om en eller flera av dessa katter?
De får mat och har frigolitlådor att ligga i.
De är lite skygga men kommer fram när man kommer med mat och man kan klappa dem ibland.
Det är fina katter. Bifogar bilder.
Myosotis
Här finns en tråd med lite tips och länkar. KKS finns ju i Kristianstad. Lycka till!

blomma.gif för att du bryr dig.
skogstroll
jag har redan en och hon är en "handsful" smile.gif

hade inte tänkt skaffa katt, men i dessa tider vill väl ingen ha dem. hon va loppig och eländig men nu rätt bortskämd smile.gif på morgonen ska hon ha mat, sen slänger jag ut henne en stund sen får hon komma in och äter lite mera mat. på kvällen blir det ännu lite mera fjäsk för torrfoder är ju inte så kul... whistling.gif
Myosotis
Det kan inte vara så att du har skämt bort henne lite? wink.gif Själv har jag också 2 vildkatter, så roligt att kunna göra en liten insats åtminstone.

Jaha okej nu skrev du ju själv att hon var bortskämd... smile.gif
Motti
Jag har en också sen 8 år nu !finns ingen ljus framtid för hemmlösa katter !alla katthem är överfulla till bristningsgränsen.Tyvär finns bara en lösning och det är att avliva hemlösa katter.Vi har i dag över hundra tusen hemlösa katter vart ska vi plasera dom ?ska vi låta dom sitt på katthem i överfulla burar är det ett liv för en katt år efter år ?
Myosotis
CITAT (Motti @ 19-02-2010, 21:00) *
...ska vi låta dom sitt på katthem i överfulla burar är det ett liv för en katt år efter år ?

Nej, jag tycker inte det är ett värdigt liv. Kastrera och släppa tillbaka där det är möjligt verkar vara ett bra sätt, mat och skydd ska de förstås ha då. Sen måste de som inte har vett att kastrera sina katter inse att de gör fel någon gång. Jag har tidigare också tänkt på situationen som fullständigt hopplös, men tänk om man - rent teoretiskt - kunde kastrera varenda katt i Sverige idag. Då skulle katten vara utdöd inom ca. 20 år. Antalet katter kan minskas riktigt drastiskt riktigt fort om man bara kastrerar alla katter, så jag tycker att det finns hopp!
Mentha-Arvensis
Jag har haft katter under nästan hela mitt liv, vilda, tama och förvidade.
Har just nt en skogskatt(halvnorsk) och två sommarkatter.
Det enda jag kan komma på är djurens vänner,
Men det blir nog svårt att få tag på någon för det finns alldeles för många katter utan hem.
Motti
Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:37) *
Vad jag efterlyser är en lag att alla hankatter inte får vistas ute om de inte är kastrerade,det var ju på G med en motion till riksdagen om lag på kastration för utekatter men tyvär tycker väl många riksdagsledamöter att det är ett "löjligt"ämne att ta upp,men något måste göras åt kattsittuationen alla hemlösa katter kan inte omplaseras finns inte en chans att hitta hen till 100,000 hemlösa katter,problemet är ju också att många av de katter som tas in på katthemmen får kattungar där och dom är i regel lättare att hitta hem till och de vuxna blir kvar.Att kastrera och släppa ut tycker inte jag är det ultimata sättet att lösa problemet på då vi har vinter här och kallt,tänker på hur många katter som har det svårt just nu i kylan och all snö .Sen har vi ju det problemet att de inte får mat som de ska och därmed drar på sig parasiter som inälvsmask skabb osv,en katt som får mat klara av det men inte dom som svälter de blir i regel väldigt sjuka och mår fruktansvärt dåligt.En hemlös katt här i sverige måste ha underhudsfett för att klara kylan.

Kattungar som föds på katthemmen eller i jourhem borde avlivas direkt så det inte blev ännu fler att placera ut. Håller för övrigt med om att fler katter borde kastreras.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2010, 11:23) *
Kattungar som föds på katthemmen eller i jourhem borde avlivas direkt så det inte blev ännu fler att placera ut. Håller för övrigt med om att fler katter borde kastreras.

Nej det tycker jag inte. I så fall kan man ju lika gärna avliva de vuxna också.
skogstroll
ja den här är ju rätt nöjd i alla fall smile.gif

[attachment=47443:Bild_066.jpg]
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 21-02-2010, 11:51) *
Nej det tycker jag inte. I så fall kan man ju lika gärna avliva de vuxna också.

Ja det kanske skulle vara barmhärtigare i många fall. Så du tycker att det är OK att man låter det bli ännu fler "bonnkatter" när man redan nu inte kan ta hand om alla. Min dotter har för tillfället "bara" 5 st herrelösa hemma och flera av dem är så skygga så det inte går att hantera dem. Hur lätt tror du det är att finna hem till såna trots att hon låtit kastrera och id-märka dem. Låt säga att två av dessa katter fått 5 ungar var hos henne, då hade det plötsligt funnits 15 katter att placera ut. Att ta bort nyfödda kattungar är mycket enklare än att avliva vuxna. Ska man komma tillrätta med kattproblemet så får man tyvärr inte vara för blödig och till varje pris rädda varenda katt. Istället för att avliva när det inte går att omplacera så släpper folk ut sina katter att leva vind för våg när dom tröttnar.
Mentha-Arvensis
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 20:37) *

Om folj bara är villiga att ta hand om sina katter även när dom blivit vuxna och inte längre är gulliga små kattungar, behöver man inte kastrera dom.
Det är ju inte katternas fel att deras ägare inte klarar av att ta sitt ansvar.
Jag tycker det borde införas en sorts djurägarkörkort,
Så att bara folk som klarar av att hantera djurdn får tillstånd att ha djur.
Myosotis
Men om man nu ska avliva vildkatter så är det ju ologiskt att avliva just ungarna som kommer att bli tama och lätta att hitta hem till. Det man till varje pris ska försöka förhindra är att fler kattungar föds. Man kan väl ge p-piller om man nu inte kan/vill kastrera.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 21-02-2010, 16:24) *
Men om man nu ska avliva vildkatter så är det ju ologiskt att avliva just ungarna som kommer att bli tama och lätta att hitta hem till. Det man till varje pris ska försöka förhindra är att fler kattungar föds. Man kan väl ge p-piller om man nu inte kan/vill kastrera.

Vad hjälper det om det kommer in dräktiga honor? Självklart ska man försöka förhindra att fler kattungar föds också.
Anic
Man får inte kastera och släppa utan en katt utan att ta ansvar för den sen, så därför är TNR ett bra projekt och funkar i hela sverige. läs gärna om det HÄR

Håller inte med om att katter som föds ska avlivas direkt, då kan man likaväl avliva mammakatten med innan de fötts överhududtaget, men därimot tycker jag att abort ska utövas mkt mer än det görs. Men Problemet är inte katterna som födds i jourhem eller katthem, det är alla människor som så gärna vill ha egna kattungar för att de är så söta utan att igenligen ta nått ansvar för dem när de fötts, utan det ska vara ett så billigt nöje som möjligt för dem tyvärr. Men om de hade vart tvungna att idmärka och vaccinera dem innan de såldes hade det inte vart så många som hade roat sig med kattungar, som många gånger bara blir sommarkatter endå när de mer eller mindre skänks bort.

I södra sverige är det svårt att få hjälp till alla hemlösa katter för det finns så många och kattghemmen och djurhemmen svämmar över. Nen eftersom ni redan kommit en bit på vägen kanske ni kan få hjälp och råd om hur ni ska gå vidare. PÅ den HÄR sidan fin en lista på alla(de flesta iaf) katthem/kattföreningar i sverige med länkar till deras sidor
anncharlotte
Att katthemmen ska ta beslut om avlivning av kattungar som föds tror jag är för mycket begärt, dom som jobbar där gör det ideellt och det är verkligen kattälskande människor. Ska vi begära att dom ska se så krasst på verkligheten finge vi nog ha en helt annan typ av människor jobbandes där, fullt betalda med en mer rationell syn på problemet.
Därimot så tycker jag att inga katter borde lämna katthemmen utan att vara kastrerade, detta borde gälla både kattungar och vuxna katter.
Mentha-Arvensis
Vad är det som ger någon rätt att leka gud?

Det är helt klart ett faktum att det finns väldigt många förvildade utekatter,
men det är inte deras fel att dom är där dom är.

Om nu någon ska kastreras tycker jag att man ska kastrera den som bär ansvaret,
men att kastrera alla kattägare som dumpar sina katter hjälper inte,
och självklart inte heller att avliva deras barn.

Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?

Så länge folk tillåts att dumpa sina katter hur som helst
kommer det endå dyka upp nya hela tiden.

Tänker folk driva denna fråga på samma sätt som varg debbaten?

Vart ska då gränsen gå, ska man få jaga gapiga småbarn och stökiga ungdomar med?
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 10:55) *
Vad är det som ger någon rätt att leka gud?

Det är helt klart ett faktum att det finns väldigt många förvildade utekatter,
men det är inte deras fel att dom är där dom är.

Om nu någon ska kastreras tycker jag att man ska kastrera den som bär ansvaret,
men att kastrera alla kattägare som dumpar sina katter hjälper inte,
och självklart inte heller att avliva deras barn.

Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?

Så länge folk tillåts att dumpa sina katter hur som helst
kommer det endå dyka upp nya hela tiden.

Tänker folk driva denna fråga på samma sätt som varg debbaten?

Vart ska då gränsen gå, ska man få jaga gapiga småbarn och stökiga ungdomar med?

Men kära nån varför drar du såna paraleller? Att man har funderingar om hur man ska kunna lösa problemet med alla förvildade katter som det knappast går att finna hem till behöver väl inte per automatik innebära att man vill leka Gud. Visst det kan ju låta hårt att man kanske behöver avliva små kattungar men ibland har nöden ingen lag och en avlivad kattunge, eller vuxen katt för den delen, lider inte om det sker på rätt sätt. Folk kastrerar inte sina katter därför att det är för dyrt. P-piller är i längden ingen bra lösning heller. Jag har sett så många gånger hur folks katter "råkat" få kattungar som dom sen prackar på kompisar och andra som egentligen inte alls tänkt sig skaffa katt. Det är gulligt ett tag men sen struntar folk i sina katter som får springa ute vind för våg och tillverka ännu fler kattungar som blir förvildade.

Nej det är inte katternas fel att det blivit som det är men vill vi att det ska bli ett ännu större problem vilket det blir om man inte på något sätt kan minska kattbeståndet? Jag älskar katter men har dom det inte bra så måste något göras. Har ni något bra förslag som skulle kunna lösa problemet med alla förvildade katter? Katthemmen har inte plats för alla det vet vi och att hitta ansvarsfulla nya ägare till alla är nog tyvärr en utopi.
Anki på Öland
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 10:55) *
..................Varför ska katterna få lida för att deras ägare gjort dåliga beslut?..................

Det är väl det dom gör idag, att behöva leva som vildkatt utan mat och värme och få en kull ungar med jämna mellanrum som också blir vildkatter.....
Anki
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 11:49) *
Men kära nån varför drar du såna paraleller? Att man har funderingar om hur man ska kunna lösa problemet med alla förvildade katter som det knappast går att finna hem till behöver väl inte per automatik innebära att man vill leka Gud. Visst det kan ju låta hårt att man kanske behöver avliva små kattungar men ibland har nöden ingen lag och en avlivad kattunge, eller vuxen katt för den delen, lider inte om det sker på rätt sätt. Folk kastrerar inte sina katter därför att det är för dyrt. P-piller är i längden ingen bra lösning heller. Jag har sett så många gånger hur folks katter "råkat" få kattungar som dom sen prackar på kompisar och andra som egentligen inte alls tänkt sig skaffa katt. Det är gulligt ett tag men sen struntar folk i sina katter som får springa ute vind för våg och tillverka ännu fler kattungar som blir förvildade.

Nej det är inte katternas fel att det blivit som det är men vill vi att det ska bli ett ännu större problem vilket det blir om man inte på något sätt kan minska kattbeståndet? Jag älskar katter men har dom det inte bra så måste något göras. Har ni något bra förslag som skulle kunna lösa problemet med alla förvildade katter? Katthemmen har inte plats för alla det vet vi och att hitta ansvarsfulla nya ägare till alla är nog tyvärr en utopi.

Det räcker med att någon ger dom mat, plats att bo på har dom oftast själva ordnat.

Och lösningen är endå enklare än vad folk verkar tro.

Chipmärk alla katter (inte dom som redan är förvildade.),
Och ordna straffavgift på 2 - 3000 kr. För dumpning av katter.

På så sätt blir det enkelt att se vem som dumpat katten,
och tackvare den höga straffsumman mindre atraktivt att dumpa katten.

Katter och alla andra husdjur måste behandlas som en familjemedlem, inte som en ägodel.
*Stintan*
CITAT (anncharlotte @ 22-02-2010, 09:11) *
Att katthemmen ska ta beslut om avlivning av kattungar som föds tror jag är för mycket begärt, dom som jobbar där gör det ideellt och det är verkligen kattälskande människor. Ska vi begära att dom ska se så krasst på verkligheten finge vi nog ha en helt annan typ av människor jobbandes där, fullt betalda med en mer rationell syn på problemet.
Därimot så tycker jag att inga katter borde lämna katthemmen utan att vara kastrerade, detta borde gälla både kattungar och vuxna katter.

Varför skulle det vara för mycket begärt. Har man djur så är man tvungen att ibland fatta tråkiga och jobbiga beslut. Det är att ta ansvar och ingår när man tar hand om djur. Det ansvaret tar inte de människor som lämnar sina katter att bli förvildade. Livet är krasst ibland så är det bara. Även kattälskande människor måste kunna fatta sådana beslut i en ohållbar situation. Eller tror du att dessa kattälskande människor skulle låta sin egen katt ligga hemma och självdö när det är dags? Själv har jag anlitat veterinär när det varit dags eftersom jag absolut inte vill att mina djur ska lida och ja det har varit lika svårt att fatta beslutet varje gång men nödvändigt.

För övrigt kan man inte kastrera kattungar.
Mentha-Arvensis
CITAT (Anki på Öland @ 22-02-2010, 14:15) *
Det är väl det dom gör idag, att behöva leva som vildkatt utan mat och värme och få en kull ungar med jämna mellanrum som också blir vildkatter.....
Anki

Första generationen och till viss del andra generationen brukar ha det svårt.

Men katter är endå vilda djur från början och är till stor del det även som tama.

Vad som igentligen försvårar för dom är att dom uppfostras som ett hjälplöst djur,
vilket dom när dom dumpas ute tror är sant.

I enstaka fall har det gått så långt att dom precis som trend chiuaouor (hundras),
tror att dom är en accessoar av modell väska.

Oavset hur man tycker, bör det vara omedelsebart fängelsestraff för vanvård av djur.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 14:52) *
Det räcker med att någon ger dom mat, plats att bo på har dom oftast själva ordnat.

Och lösningen är endå enklare än vad folk verkar tro.

Chipmärk alla katter (inte dom som redan är förvildade.),
Och ordna straffavgift på 2 - 3000 kr. För dumpning av katter.

På så sätt blir det enkelt att se vem som dumpat katten,
och tackvare den höga straffsumman mindre atraktivt att dumpa katten.

Katter och alla andra husdjur måste behandlas som en familjemedlem, inte som en ägodel.

Det är väl just såna katter som ingen tar ansvar för och som inte har ett ordentligt hem som är problemet. Som du resonerar så kan man ju sluta bry sig eftersom det är så massor av katter har det redan. Jag anser inte att hemlösa katter har det bra oavsett någon ger dom mat eller inte.
Hur i hela friden ska man se till att det du föreslår efterlevs? Folk som dumpar kattungar i påsar och kartonger lär du aldrig få tag på så att det går att bötfälla dom. Vi har inga djurpoliser i Sverige heller och redan idag så finns inte resurser nog för att se till att de djurskyddslagar vi redan har efterlevs.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 15:07) *
Första generationen och till viss del andra generationen brukar ha det svårt.

Men katter är endå vilda djur från början och är till stor del det även som tama.

Vad som igentligen försvårar för dom är att dom uppfostras som ett hjälplöst djur,
vilket dom när dom dumpas ute tror är sant.

I enstaka fall har det gått så långt att dom precis som trend chiuaouor (hundras),
tror att dom är en accessoar av modell väska.

Oavset hur man tycker, bör det vara omedelsebart fängelsestraff för vanvård av djur.

Vilket trams, katter går inte runt och tror något. Vildkatter är inget naturligt inslag i den Svenska naturen och ska heller inte bli.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 15:17) *
Det är väl just såna katter som ingen tar ansvar för och som inte har ett ordentligt hem som är problemet. Som du resonerar så kan man ju sluta bry sig eftersom det är så massor av katter har det redan. Jag anser inte att hemlösa katter har det bra oavsett någon ger dom mat eller inte.
Hur i hela friden ska man se till att det du föreslår efterlevs? Folk som dumpar kattungar i påsar och kartonger lär du aldrig få tag på så att det går att bötfälla dom. Vi har inga djurpoliser i Sverige heller och redan idag så finns inte resurser nog för att se till att de djurskyddslagar vi redan har efterlevs.

Jag anser inte att dom har det bra heller.

Men om man ska hårdtolka vad som sägs i tråden är det okey att man dumpar katter ute bara man först kastrerar dom.

Vad jag försöker poängtera är att inte alla är kapabla att hantera en katt och därför inte heller borde ha tillstånd att ha en katt.

För i grund och botten handlar ju problemet om att någon lat, egoistisk eller på annat sätt elak person anset katten vara en belastning och därför dumpat den.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 15:23) *
Vilket trams, katter går inte runt och tror något. Vildkatter är inget naturligt inslag i den Svenska naturen och ska heller inte bli.

Varför inte bråka med dom nötter som dumpar katterna i stället?

Och även om det känns onödigt:
Lokatter är vilda.
Inte samma sak, men endå en katt.

Man kan inte vara djurvänn och samtidigt försvara och underlätta misskötsel och vanvård.

Det är samma logik som att stoppa mobbing genom att skicka iväg mobboffret och gratulera mobbaren.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 17:39) *
Varför inte bråka med dom nötter som dumpar katterna i stället?

Och även om det känns onödigt:
Lokatter är vilda.
Inte samma sak, men endå en katt.

Man kan inte vara djurvänn och samtidigt försvara och underlätta misskötsel och vanvård.

Det är samma logik som att stoppa mobbing genom att skicka iväg mobboffret och gratulera mobbaren.

Men vem här har gjort det du säger?

Alla förvildade katter blir ju inte dumpade utan många är nog förrymda också. Det är ju inte helt ovanligt att okastrerade katter sticker.

Du kan inte jämföra lokatter med tamkatter. Lokatten kan ju skaffa sig föda på ett helt annat sätt än tamkatten bl.a. och hör ju hemma fritt i naturen vilket inte huskatterna gör.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 18:32) *
Men vem här har gjort det du säger?

Alla förvildade katter blir ju inte dumpade utan många är nog förrymda också. Det är ju inte helt ovanligt att okastrerade katter sticker.

Du kan inte jämföra lokatter med tamkatter. Lokatten kan ju skaffa sig föda på ett helt annat sätt än tamkatten bl.a. och hör ju hemma fritt i naturen vilket inte huskatterna gör.

Väldigt onödig diskution.
Tamkatter har inte alltid varit tama.
Och om en katt inte kommer tillbaks när den är ute kan man ju utgå ifrån att den inte trivs
(Om den inte blivit påkörd).

Du är väll ingen kattägare?
För du verkar väldigt dåligt informerad.
Anic
För det första kan en bra veterinär kasterar en katt från 10 veckorsålder, vilket även görs vanligt i andra länder, finns några veterinärer som kasterar kattungar även här i sverige. Men som med allt som gäller katt är de flesta veterinärerna rätt dåligt på kattvård överhuvudtaget. Så absolut borde man på katthem kastera kattungar, men det där handlar det om ekonomi, , katthem är helt idella och får bara de pengar privatpersoner skänker dem,

MEN en kastering är faktisktigt inte så dyr, det handlar bara om VAD man vill lägga sina pengar, en hankatt ligger runt 500 kr och en honkatt runt 1000 kr, lägger man till en hundralapp får man en idmärkning. Det gäller bara att ringa runt och kolla priser. Kan säga att kattkliniken tog 1000 kr för titthålskasreing för honor ca 2 år sedan, dvs såret var mindre än en 5krona och katten var sig själv dagen efter utan besvär, för kattungar kostade det 300 kr extra bara.

Folk har ofta inga problem att slänga hundralappar på krogen, ett biobesök kostar över 100 kr, för att inte tala hur löjligt dyrt det är att gå till frisören som många gör 3-4 ggr/år. Så dyrt är det inte om man jämnför med andra onödiga grejer, det är helt och hållet en prioriteringssak. Har man inte råd med djur ska man inte heller skaffa dem.

Problemen är bland alla inte bara de som har dålig ekonomi, de som skulle har råd skiter i det också, just för att katter är en slitochslängvara man kan få gratis eller för 5kr tassen. Även om folk säljer katter för 500 kr idmärkat, kasterade och vaccinerade(dvs hur billigt som helst då bara veterinärvåden skulle kostar upp mot 2000 kr) gnäller folk attt det är för dyrt.

Varför betala för nått man kan få gratis och sedan slänga när man tröttnat?

Sen kan man ju inte jämnföra tamkatter med vildkatter, katterna klara sig inte själv i vårat klimat, de behöver mat och varma ställen att bo, dvs någon som sköter om dem i tnr-projekt och ser till att de får vård när de behöver. Den jämnförelsen att tamkatt som lokatt, är som att jämnföra hundar som vargar.

Att avliva friska katter är inget alternativ till att få ordning på problemet dock, efter som det finns andra länder där det inte är tillåtet att avliva friska katter kan man väl införa det här i Sverige med.
Och klarar man av att tvinga folk att idmärka sina hundra kan man lika lätt tvinga dem att idmärka sina katter!
Mentha-Arvensis
Jag orkar inte med en massa onödigt tjaffs, vill ingen förstå vad jag menar är det heller ingen idé att jag berättar någonting.

Katter är inga ointelligenta varelser.
Om folk tror att det blir enklare för förvildade katter om alla är kastrerade så är det bäst att dessa personer får tycka det.
För mig känns det som en sandlådsdebbat.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 20:20) *
Väldigt onödig diskution.
Tamkatter har inte alltid varit tama.
Och om en katt inte kommer tillbaks när den är ute kan man ju utgå ifrån att den inte trivs
(Om den inte blivit påkörd).

Du är väll ingen kattägare?
För du verkar väldigt dåligt informerad.

Det kan man inte alls utgå ifrån. Hankatter kan vandra långt i löptider och kan hålla sig hemifrån långa tider och faktiskt ibland aldrig återkomma, och det behöver inte betyda att den inte trivs,vilket är en av orsakerna till att man ska kastrera dom eftersom dom då vanligtvis håller sig mer hemma. Sen finns det människor som matar katter de ser och tycker synd om dem vilket gör att katten inte går hem igen men heller inte är välkommen in hos den som matat. Katter beter sig olika.

Vad är det som gör dig till kattspecialist? Det är ju faktiskt du som verkar dåligt påläst.
Själv har jag bara haft katter i lite mer än 50 år så nog vet jag en del om hur katter beter sig.

Jag förstår inte varför du ger dig in i diskussionen om du inte vill diskutera men det låter som om dina argument tryter.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 22:11) *
Det kan man inte alls utgå ifrån. Hankatter kan vandra långt i löptider och kan hålla sig hemifrån långa tider och faktiskt ibland aldrig återkomma, och det behöver inte betyda att den inte trivs,vilket är en av orsakerna till att man ska kastrera dom eftersom dom då vanligtvis håller sig mer hemma. Sen finns det människor som matar katter de ser och tycker synd om dem vilket gör att katten inte går hem igen men heller inte är välkommen in hos den som matat. Katter beter sig olika.

Vad är det som gör dig till kattspecialist? Det är ju faktiskt du som verkar dåligt påläst.
Själv har jag bara haft katter i lite mer än 50 år så nog vet jag en del om hur katter beter sig.

Jag förstår inte varför du ger dig in i diskussionen om du inte vill diskutera men det låter som om dina argument tryter.

...att du haft katter i 50 år betyder inte per automatik att du har rätt.

Jag har studerat katter i 20 år.

Om du stänger av din försvars ställning och läser vad jag skrivit utan att göra tolkningar kommer du förstå.

Gör du inte det hänvisar jag till mitt försa inlägg.

Jag gillar inte att bara prata om hur saker skulle kunna förbättras för att sen bara klaga och inte göra ett skit.

Det kanske är ovanligt,
men som samhället ser ut hjälper jag hällre djuren än mäniskorna.

Om fler skulle göra det i stället för att gnälla skulle katter och andra djur inte vara ett problem.

Mäniskor kommer däremot alltid att vara mer och mindre problem.
Motti
Att avliva kattungar var nog inte vad jag skrev jag skrev att det föds många kattungar på katthemmen och dom blir sålda och hämtade först , katthemmen har ju en möjlighet att ID-märka och kastrera kattungarna innan de säljs.Jag har själv en före detta katthemskatt sen snart 9 år vi bekostade själva ID-märkning kastrering och vaccinering.Jag har haft katter hela mitt liv til och från.Att lagstifta på något vis tror jag är det enda sätte att ta itu med problemet inga okastrerade katter ute och heller inga katter utan tatuering i örat eller chipp.Vi har en okastrerad löskatt här i byn som är en plåga för de andra kastrerade katterna eftersom han bara vill slåss,han bor under en ladugård alltså ingen ägare utan troligtvis dumpad här ute,inga katthem här omkring kan ta honom för det är överfullt här i länet.personligen tror jag att det är bättre att avliva honom än att han ska ha ett sånt liv och i denna kyla och all snö.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 23:02) *
...att du haft katter i 50 år betyder inte per automatik att du har rätt.

Om du stänger av din försvars ställning och läser vad jag skrivit utan att göra tolkningar kommer du förstå.

Gör du inte det hänvisar jag till mitt försa inlägg.

Jag gillar inte att bara prata om hur saker skulle kunna förbättras för att sen bara klaga och inte göra ett skit.

Det kanske är ovanligt,
men som samhället ser ut hjälper jag hällre djuren än mäniskorna.

Om fler skulle göra det i stället för att gnälla skulle katter och andra djur inte vara ett problem.

Mäniskor kommer däremot alltid att vara mer och mindre problem.

Var har jag klagat ? Vi kan väl ändå konstatera att det är ett problem att det finns så många hemlösa katter och så många oansvariga djurägare. Jag har dragit mitt strå till stacken genom att ta hand om rätt många hemlösa katter samt bekostat deras kastrering. Som jag sa tidigare har min dotter just nu 5 st hemma som hon bekostat kastrering och chippning på. Varför tror du att vi gör/gjort det, jo för att vi värnar om djuren och bryr oss om dem. Men det är inte helt lätt att hitta nya hem till alla. Några gånger har jag varit tvungen att ta en kull katt ungar till veterinären för avlivning helt enkelt för att det skulle blivit ohållbart att ha en hel kattfarm i huset. Jag tycker att det är att ta ansvar även om man måste fatta ett sånt jobbigt beslut.
Motti
En katt får i snitt två kullar per år dom kattungarna generarar i sin tur hur många ?ja det är lätt att räkna ut eller hur !för många helt enkelt,tror inte det finns någon siffra på hur många av alla de här kattungaran som blir kastrerade,men helt klart har vi nu har så mycket katter i Sverige så det har blivit ett problem som vi inte kan hantera.Att sitta här och anklaga varan hjälper inte katten ett dugg ,men vi kan diskutera sakligt och lugnt HUR det skulle kunna vara eller bli.Det kommer alltid att finnas människor som skaffar djur och sen gör sig av med dom på ett eller annat sätt eller misshandlar dom eller strunta i att ge dom mat och omvårdnad,alla har inte vår empati för djur och dess väl och ve.Även om man älskar katter så har vi alla olika sätt att se på "kattproblemet",jag skiter i människorna jag tänker på katterna och vad som är bäst för dom och då innebär det inte för mig att rädda var enda katt till varje pris,vi måste göra det som är bäst för katterna inte det som vi mår bäst av.
anncharlotte
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2010, 15:07) *
Varför skulle det vara för mycket begärt. Har man djur så är man tvungen att ibland fatta tråkiga och jobbiga beslut. Det är att ta ansvar och ingår när man tar hand om djur. Det ansvaret tar inte de människor som lämnar sina katter att bli förvildade. Livet är krasst ibland så är det bara. Även kattälskande människor måste kunna fatta sådana beslut i en ohållbar situation. Eller tror du att dessa kattälskande människor skulle låta sin egen katt ligga hemma och självdö när det är dags? Själv har jag anlitat veterinär när det varit dags eftersom jag absolut inte vill att mina djur ska lida och ja det har varit lika svårt att fatta beslutet varje gång men nödvändigt.

För övrigt kan man inte kastrera kattungar.

Naturligtvis kan man kastrera kattungar, det går alldeles utmärkt. Förövrigt så det jag skrev handlade om att rutinmässigt avliva kattungar som föds i katthemmet, inte om att avliva katter som led. Naturligtvis måste de som jobbar på katthem också vara kapabla att ta jobbiga beslut om avlivning om någon av katterna är sjuk.

Mentha-Arvensis
För mig verkar det nu, som att det finns väldigt mycket överklass personer som har köpt katter och därför anser sig ha rätt att behandla dessa katter som dom behagar.
Problemet med dumpade och förvildade katter som jag har förstått det är just nu störst i Stockholm med omnejd och stora delar av Skåne men messt (i skåne.) runt Malmö och Helsingborg, säkert är det så att problemet är störst i alla Storstäder.

Men när man nu vet att det är på det här sättet, och alla vet att polisen har "bättre" saker för sig, varför då inte starta medborgargarde? Det kanske kan tyckas drastiskt, men det har ju funkat innan.

Jag vet inte om det finns en lag mot skyddandet av djur, men det verkar inte rimligt att en sån lag existerar.
Meriona
Hur har du kommit fram till att det är överklasspersoner som gör sig av med katterna? g.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 13:42) *
Hur har du kommit fram till att det är överklasspersoner som gör sig av med katterna? g.gif

Bra fråga unsure.gif

CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 10:46) *
För mig verkar det nu, som att det finns väldigt mycket överklass personer som har köpt katter och därför anser sig ha rätt att behandla dessa katter som dom behagar.
Problemet med dumpade och förvildade katter som jag har förstått det är just nu störst i Stockholm med omnejd och stora delar av Skåne men messt (i skåne.) runt Malmö och Helsingborg, säkert är det så att problemet är störst i alla Storstäder.

Men när man nu vet att det är på det här sättet, och alla vet att polisen har "bättre" saker för sig, varför då inte starta medborgargarde? Det kanske kan tyckas drastiskt, men det har ju funkat innan.

Jag vet inte om det finns en lag mot skyddandet av djur, men det verkar inte rimligt att en sån lag existerar.

Vet du inte att det finns en djurskyddslag?
Mentha-Arvensis
Överklassare gör sig av med allt, dom vet inte bättre. wink.gif

På vilket sätt efterlevs djurskyddslagarna?

Och vilken myndighet ordnar med det praktiska kring uppräthållandet?

Som ni säkert märkt, hjälper det inte att säga ajabaja.

Jag gör allt jag kan för alla djur.

Om fler gör något praktiskt i stället för att älta, klaga och skyffla över ansvaret på andra skulle denna tråd inte existera.
Meriona
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 14:05) *

Om fler gör något praktiskt i stället för att älta, klaga och skyffla över ansvaret på andra skulle denna tråd inte existera.

1. Vilken fånig kommentar, djurmisshandel är lika vanligt bland fattiga som rika.
2. Länsstyrelsen är den instans om ska se till att lagen om djurskydd efterföljs. De gör besök hos näringsidkare. Vad gäller lösspringande katter är det kommunens jägare som skjuter av dem som är sanitär olägenhet.
Mentha-Arvensis
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 14:18) *
1. Vilken fånig kommentar, djurmisshandel är lika vanligt bland fattiga som rika.
2. Länsstyrelsen är den instans om ska se till att lagen om djurskydd efterföljs. De gör besök hos näringsidkare. Vad gäller lösspringande katter är det kommunens jägare som skjuter av dem som är sanitär olägenhet.

1. Som denna diskution.

2. Dom klarar inte av det tråden handlar om.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 14:05) *

På vilket sätt gör du något praktiskt? Du gör allt du kan säger du så vad innebär det då? Vad gör du för att antalet hemlösa mer eller mindre förvildade katter ska minska?
Vad vet du om vad andra som skrivit i tråden gör och vilket ansvar de tar? Jag har en känsla av att du gnäller på fel människor.
Jag ser bara medlemmar som alla vill djurens bästa men tydligen läser du inlägg som fan läser bibeln.

Länsstyrelserna behöver självklart mer resurser!
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 15:04) *
På vilket sätt gör du något praktiskt? Du gör allt du kan säger du så vad innebär det då? Vad gör du för att antalet hemlösa mer eller mindre förvildade katter ska minska?
Vad vet du om vad andra som skrivit i tråden gör och vilket ansvar de tar? Jag har en känsla av att du gnäller på fel människor.
Jag ser bara medlemmar som alla vill djurens bästa men tydligen läser du inlägg som fan läser bibeln.

Länsstyrelserna behöver självklart mer resurser!

Kan bara skicka tillbaka dina svar.

Om ni alla bara vill bråka om vem som gör rätt och vem som gör fel, kommer problemet kvarstå.
Att läsa mina komentarer och sedan ta åt sig som att det var riktat till en enda läsare bevisar bara att mina inlägg övertolkas.
Vad jag har sagt är i grunden; om alla gör vad dom kan, får katterna det mycket bättre.

Att folk i tråden sen tjaffsar om lösningarna är en helt annan sak.

Vad gäller länsrätten...
...fel instans för en så viktig fråga.
Det ansvaret borde ligga på en egen myndighet.

Övertolka inte.
skogstroll
vet inte om jag skrivit det tidigare men... och har ju mer med övergivna kaniner att göra än med katter.

för sådär 15 år sen ringde en gubbe och sökte mamma angående en kanin han behövde få tas hand om... jag tänkte ju direkt att vi inte behövde några gamla kaniner... hur som helst så fick jag mamma till slut att ringa upp....

gubben hade en son som blivit för gammal för sin kanin. de bodde på Strandvägen och ville verkligen att kaninen skulle komma till en fin "slutstation". Han var verkligen enträgen... och till slut sa mamma ok. Det visade sig att vi fick en jäkligt bra kompensation i pengar + löjrom + oxfilé + chokladtårta från gamla mamma för "besväret".... ibland kom de och hälsade på kaninen... ja herregud... det var lite overkligt... synd kaninen dog efter några år giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 16:05) *
Kan bara skicka tillbaka dina svar.

Om ni alla bara vill bråka om vem som gör rätt och vem som gör fel, kommer problemet kvarstå.
Att läsa mina komentarer och sedan ta åt sig som att det var riktat till en enda läsare bevisar bara att mina inlägg övertolkas.
Vad jag har sagt är i grunden; om alla gör vad dom kan, får katterna det mycket bättre.

Att folk i tråden sen tjaffsar om lösningarna är en helt annan sak.

Vad gäller länsrätten...
...fel instans för en så viktig fråga.
Det ansvaret borde ligga på en egen myndighet.

Övertolka inte.

Länsstyrelsen var det!!! Vet du inte ens vilken tillsynsmyndighet det finns för djurskyddet. Är det någon som vill bråka och tjafsa så är det du! Att diskutera lösningar för att kunna minska ett problem är väl högst relevant och mycket bättre än att pladdra nedvärderande om överklassare. Kom med några relevanta tips istället. Att bara säga att katterna får det mycket bättre om alla gör vad dom kan är ju självklart men tyvärr en utopi. Hur ska du få ansvarslösa människor att göra det?

Det vore väldigt bra om du kunde svara på mina frågor i tidigare inlägg om vad du själv gör för insats så får vi se om vi andra har något att lära som vi inte redan kan/gör.
Meriona
CITAT (Mentha-Arvensis @ 22-02-2010, 23:02) *

Dessutom får du gärna förklara hur du studerat. Har du forskat eller suttit och tittat på dem? Enligt din profil är du 30 år så om du studerat dem i 20 år så tror jag på den senare varianten.
vitavargen
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 14:18) *
.....

Önskar verkligen att jag kunnat hålla med dig.

Den delen av människor som håller på med lyxjakt är inte fattiga. Djur som utsätts för olika prövningar via företagen har inte med fattiga människor att göra. Exempeln är många.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 16:28) *
Önskar verkligen att jag kunnat hålla med dig.

Den delen av människor som håller på med lyxjakt är inte fattiga. Djur som utsätts för olika prövningar via företagen har inte med fattiga människor att göra. Exempeln är många.

Tråden handlar om katter inte om jakt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon