Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sömnproblem
          badabing
          Inlägg 19-02-2010, 16:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 18 984

Jag såg i sökforumet att det redan fanns flera tidigare trådar om sömnproblem som hade några år på nacken, men tänkte att det skulle underlätta för min del om jag startade en ny tråd så att jag inte behövde läsa i genom alla gamla trådar och inlägg. Men jag har under den senaste tiden känt av att jag inte kan sova om nätterna, och det händer att jag vaknar mitt i natten när jag väl har somnat. Jag vet inte om det beror på stress eller om det kan vara andra orsaker, men jag skulle vara tacksam för alla tips som kan hjälpa.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Grå
          Inlägg 19-02-2010, 16:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (badabing @ 19-02-2010, 16:26) *
          Jag såg i sökforumet att det redan fanns flera tidigare trådar om sömnproblem som hade några år på nacken, men tänkte att det skulle underlätta för min del om jag startade en ny tråd så att jag inte behövde läsa i genom alla gamla trådar och inlägg. Men jag har under den senaste tiden känt av att jag inte kan sova om nätterna, och det händer att jag vaknar mitt i natten när jag väl har somnat. Jag vet inte om det beror på stress eller om det kan vara andra orsaker, men jag skulle vara tacksam för alla tips som kan hjälpa.

Utan tvekan meditations- och avslappningsövningar. Det finns mycket att hitta om det gratis på nätet.
          www.pim.se saluför avslappningsskivor och mycket annat om du behöver extra hjälp på traven.

Citera
          badabing
          Inlägg 19-02-2010, 16:31
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Grå @ 19-02-2010, 16:28) *
          Utan tvekan meditations- och avslappningsövningar. Det finns mycket att hitta om det gratis på nätet.
          www.pim.se saluför avslappningsskivor och mycket annat om du behöver extra hjälp på traven.

Okej, tackar för svaret! Ska kika närmare på hemsidan smile.gif

Citera
          stennie
          Inlägg 19-02-2010, 16:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

För ett tag sedan så var där ett program på TV:n som hette Trädgårdsapoteket.
          Killen där gjorde en liten kudde fyld med Humlekottar och lavendel.
          Eftersom jag själv har lidigt av sömnsvårigheter ett bra tag så tänkte jag, att detta måste jag prova...
          Och jag måste säga, att gud så gott jag sover sleeping.gif ...och vaknar jag mitt i natten så fumlar jag efter min lilla "snuttekudde" och somnar för det mesta om igen! d010.gif
          Så prova, du har inget att förlora!

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 19-02-2010, 16:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

friskluftspromenader, sunt leverne och sköna prassliga lakan d010.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          badabing
          Inlägg 19-02-2010, 16:39
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (stennie @ 19-02-2010, 16:35) *
          För ett tag sedan så var där ett program på TV:n som hette Trädgårdsapoteket.
          Killen där gjorde en liten kudde fyld med Humlekottar och lavendel.
          Eftersom jag själv har lidigt av sömnsvårigheter ett bra tag så tänkte jag, att detta måste jag prova...
          Och jag måste säga, att gud så gott jag sover sleeping.gif ...och vaknar jag mitt i natten så fumlar jag efter min lilla "snuttekudde" och somnar för det mesta om igen! d010.gif
          Så prova, du har inget att förlora!

Oj! Det hade jag aldrig hört talas om förut, men det får jag nog kolla upp smile.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 19-02-2010, 16:40
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (badabing @ 19-02-2010, 16:39) *
          Oj! Det hade jag aldrig hört talas om förut, men det får jag nog kolla upp smile.gif

Humlekottar har jag också hört, men min planta har inte så många än... men måste prova! yes.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          green
          Inlägg 19-02-2010, 16:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 21 906

Min kompis mamma har också haft sömnproblem som antagligen har uppkommit från den stress hon känner av på jobbet. Hon anmälde sig till ett webbaserat program på sovbattre.se där man under fem veckor får guidad hjälp till hur du ska föbättra din sömn. Har funkat bra för henne hittills säger hon smile.gif

Citera
          badabing
          Inlägg 19-02-2010, 16:47
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (green @ 19-02-2010, 16:42) *
          Min kompis mamma har också haft sömnproblem som antagligen har uppkommit från den stress hon känner av på jobbet. Hon anmälde sig till ett webbaserat program på sovbattre.se där man under fem veckor får guidad hjälp till hur du ska föbättra din sömn. Har funkat bra för henne hittills säger hon smile.gif

Tackar för alla svar! Kikade närmare på sovbättre.se och de ser ju seriösa ut om man kollar vilka som ligger bakom det o sen har de ett bra uppföljningssystem. Ska ta och göra självtestet när jag kommer hem, men nu måste jag rusa för att hinna med bussen. Tack återigen! smile.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-02-2010, 16:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Avspänningsövningar, fysisk aktivitet, regelbundna vanor och svalt i sovrummet är några bra hjälper. Det brukar inte vara någon bra idé att ligga kvar i sängen om det känns obehagligt. Gå upp en stund och gör något positivt! Tyvärr är det nog så att vissa människor sover dåligt och periodvis ännu sämre. Till viss del får man nog acceptera detta faktum. Om man jagar upp sig, så blir det gärna värre.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2010, 20:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För kvinnor lär sömnproblemen komma vid 50 så var det för mig,jag vacknar två tre gånger varje natt och är kissenödig eller så kokar fötterna(känns så)det är så skitjobbigt att inte få sova på nätterna,vissa dagar går man som en Zombi och bara försöker ta sig igenom dagen.Man vill ju vara allärt och pigg hela dagen.

Citera
          lorentz
          Inlägg 19-02-2010, 20:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Motion, men inte för sent på kvällen, inget vitt socker, ett bra sexliv, och positiva tankar.
          Det är lätt hänt att man hamnar i ett negativt sätt och tänkande, försök att bryta ditt beteende, du vet själv innerst inne vad jag menar.

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2010, 20:44
          Länk hit: #13

Medlem

Allt det där fungerar inte på mig i alla fall !det är ju känt inom forskarkretsar att kvinnor över 50 år får sömnproblem av olika annledningar ,tex hormonförändringar.jag sitter inte på häcken utan är igång hela dagarna är psykiskt stabil och mår bra i största allmänhet inte F:nh Hälper det,jag vaknar lika( ursäkta utalet)förbannat två tre gånger varje natt och är kissenödig ,hjälper inte om jag inte dricker något.Jag ska tala om att det är skitjobbigt att ha det så,man önskar bara att man fick sova en enda hel natt en enda gång ibland sleeping.gif Och vackna alldeles utvilad och pigg smiley_small_hug.gif

Citera
          stennie
          Inlägg 19-02-2010, 21:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Det är det för mig, alltså klimakteriet som ställer till det...men min lilla kudde har verkligen hjälpt!!!

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2010, 21:11
          Länk hit: #15

Medlem

Och ett öppet fönster rolleyes.gif dygnet runt.

Citera
          badabing
          Inlägg 04-03-2010, 19:40
          Länk hit: #16

Medlem

Ok, ser att jag har fått lite fler svar här! Mycket uppskattningsvärt smile.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 04-03-2010, 23:39
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag rabblar samma svar som i de andra trådarna - förutom råden du fått så brukar jag lyssna på talbok i hörlurar. Det hjälper mot den där fundera på allt, jag somnar aldrig osv. paniken. Mysig stund med talboken och vips så sover man. Gör man inte det har man ju i allafall haft en trevlig natt med en god bok, kanske somnar man bättre nästa natt. Musik eller avslappningsband för den som föredrar det.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Motti
          Inlägg 04-03-2010, 23:52
          Länk hit: #18

Medlem

Problemet är ju inte att somna utan att man vaknar igen efter ett par timmar,jag fick innsomningstabletter av min läkare men likt förbaskat vaknar jag efter ett par tre timmar somnar om och vaknar igen efter ett par timmar två tre gånger varje natt,har pratat med vänninorna som är i min ålder de har alla samma problem och det hör till klimakteriet enligt min gynekolog likaså att minnet blir kort men det går över när man går ur klimakteriet,man kan ha samma problem om man lider av PMS.Nu har jah glömt bort hur det är att få sova en hel natt men hoppas att det ska ändra sig med tiden för det är jobbigt vissa dagar när man är totalt slut.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 05-03-2010, 09:17
          Länk hit: #19

Medlem

jag brukar vakna mitt i natten varje natt av att katten håller på med nåt ofog... sen kan jag inte somna om igen om jag inte läser en bok... men det kan ta ett tag suck....

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          pejori
          Inlägg 05-03-2010, 11:32
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 04-03-2010, 23:52) *
          Problemet är ju inte att somna utan att man vaknar igen efter ett par timmar,jag fick innsomningstabletter av min läkare men likt förbaskat vaknar jag efter ett par tre timmar somnar om och vaknar igen efter ett par timmar två tre gånger varje natt,har pratat med vänninorna som är i min ålder de har alla samma problem och det hör till klimakteriet enligt min gynekolog likaså att minnet blir kort men det går över när man går ur klimakteriet,man kan ha samma problem om man lider av PMS.Nu har jah glömt bort hur det är att få sova en hel natt men hoppas att det ska ändra sig med tiden för det är jobbigt vissa dagar när man är totalt slut.

Skönt att höra, att man inte är ensam om dom problemen Motti. tummenupp.gif
          Klimakteriet passerade jag för 11 år sedan, så det är inte orsaken här ialla fall.
          Har haft dom problemen i många år nu, samt att jag inte somnar.
          Har testat det mesta, men inget hjälper, så jag har bestämt mej för, att sova det jag kan, när kroppen vill det.
          Nu har jag förmånen att styra min dag själv, men har man jobb, är det värre.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon