CITAT (berryjoy @ 03-03-2010, 22:12)

Tack så jättemycket för alla tips!
Jag kommer antagligen inte att följa dessa barn till trean. Det talas om att jag ska ha en ny etta i höst. Men de kan ju alltid ta med sig sina växter själva till trean. Annars får de ta med dem hem.
Jag har varit och köpt såjord idag och fick tips hos vår trädgårdshandlare att låta eleverna ta med äggkartonger att så sina frön i. Om jag bjuder på glass före så får de fina pinnar att skriva på vad de sått för frön. =)
Jag är väldigt inspirerad nu efter alla tips. Vi har sportlov denna veckan men sätter igång detta direkt efter lovet.
Jag skulle nog be dem att ta med creme fraiche- och kesoburkar och liknande istället för äggkartonger, hjälp dem att göra ett hål i botten med en vass kniv (eller en liten borrmaskin).
Tycker att mängden jord i en äggkartong är i minsta laget och det torkar ut mycket fortare samt att efter ett tag så ser inte kartongen så där jättemysig ut.
Något som borde funka jättebra är ju de där små plastaskarna till körsbärstomater! De har ju redan dräneringshål och dessutom ett lock som hjälper till att behålla fukten!
Om hålen är så stora att jorden rinner ur så kan man lägga en liten bit tidningspapper eller hushållspapper i botten. Det förmulttnar sedan.