Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur många är det som pysslar, hantverkar och handarbetar här, och vad gör ni?
          Fny
          Inlägg 05-03-2010, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag har förstått att det är flera här som håller på med diverse pyssel och hantverk och handarbeten av olika slag, och en del av er har ju också visat vackra bilder på det ni gör, och jag tycker det är otroligt inspirerande! Så jag tänkte fråga alla som känner sig träffade, vad gör ni för något? Själv håller jag på med allt möjligt, syr skor (medeltida/vikingatida modell, broderar, nålbinder, väver brickband, gör silversmycken, syr kläder och lite vad som helst som fångar mitt intresse. Ska lägga upp några bilder också om ett tag, när jag sitter vid min andra dator. Vill jättegärna se mer av vad ni andra gör!

Sen hade jag en liten tanke... Det här är inte ett officiellt förslag än... jag bara sonderar terrängen... Men om tillräckligt många är intresserade kanske man skulle kunna göra ett litet pysselbyte? Lite samma princip som secret santa fast det inte är hemligt vem som skickat vad... bara en tanke... whistling.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Eva i Höga
          Inlägg 05-03-2010, 10:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Roligt om du vill visa lite bilder på ditt pyssel! Själv pysslar jag inte alls nu, hinner inte, men förr sydde jag mycket kläder, broderade, stickade, virkade och målade. Älskar att jobba med händerna. Det är så roligt att skapa. Men det kommer förhoppningsvis andra tider när jag kan återuppta mitt pysslande igen.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-03-2010, 10:33
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har tidigare hållit på med en hel del handarbeten men nu har synen satt stopp för det!! När andan faller på syr jag lapptäcken!!!

Citera
          Bettis
          Inlägg 05-03-2010, 10:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag syr hundoveraller just nu.

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 05-03-2010, 10:40
          Länk hit: #5

Medlem

hattstugan, vad frustrerande det måste vara om synen begränsar vad man kan göra! sad.gif Men lapptäcken funkar att göra ändå? Man kan ju göra så fantastiskt vackra lapptäcken... har dock aldrig försökt själv, har bara inte funnits tid till det OCKSÅ! wink.gif

Och Bettis, vad roligt med hundoveraller! Är det för att dina hundar är frusna eller är det bara för skojs skull?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 05-03-2010, 10:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Jag stickar, virkar, syr (kläder o lapptäcken - med symaskin), tillverkar smycken, gör grönländskt pärlbroderi och väver.
          Stickning/virkning/smycken håller jag på med varje dag mer eller mindre, resten gör jag ibland.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-03-2010, 10:55
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Jo det är tråkigt att inte se ordentligt längre men det funkar vid symaskinen iaf!! Har tidigare broderat mycket även virkat och stickat!!

När barnen var små sydde jag rätt mycket kläder till dom!! En del dock- och Barbiekläder blev det också!! Pilligt men kul!!

Gillade att göra applikationer på barnens kläder efter eget mönster! Men det var då!

Får kanske börja igen då första barnbarnet är på väg till hösten!!

Citera
          Fny
          Inlägg 05-03-2010, 11:17
          Länk hit: #8

Medlem

okej här kommer några bilder från mig... Vikingatida skor i lite olika tappning, ett brickband jag nyss färdigställt till min darling, sen rosa nålbundna vantar... Och så ett påbörjat broderi.

Det kan också tilläggas att manteln jag bär i min pres bild också är gjord av mig.

alla bilder fick visst inte plats... här är fler...

Redigerat av Fny: 05-03-2010, 11:14
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2010, 11:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Fny @ 05-03-2010, 11:17) *
          okej här kommer några bilder från mig... Vikingatida skor i lite olika tappning, ett brickband jag nyss färdigställt till min darling, sen rosa nålbundna vantar... Och så ett påbörjat broderi.

Det kan också tilläggas att manteln jag bär i min pres bild också är gjord av mig.

alla bilder fick visst inte plats... här är fler...

Åhh såna skor skulle jag vilja sy till min dotter som lajvar och har totalt slitit ut sina gamla men jag antar att man behöver starka nypor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fny
          Inlägg 05-03-2010, 11:31
          Länk hit: #10

Medlem

stintan, det är inte så väldigt svårt faktiskt. Dom som tillverkar skor för försäljning framhäver gärna hur svårt det är... för att folk hellre ska köpa av dem än att tillverka själva. Men med rätt läder, syl och bra nålar så är det inte så farligt alls. Hojta till om du vill ha instruktioner. =)

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2010, 12:40
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Fny @ 05-03-2010, 11:31) *
          stintan, det är inte så väldigt svårt faktiskt. Dom som tillverkar skor för försäljning framhäver gärna hur svårt det är... för att folk hellre ska köpa av dem än att tillverka själva. Men med rätt läder, syl och bra nålar så är det inte så farligt alls. Hojta till om du vill ha instruktioner. =)

Tack Fny vi får se framöver fast hon skulle faktiskt kunna fixa till ett par själv (tänk att man inte kan sluta va mammig giggle.gif )

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Starfight
          Inlägg 05-03-2010, 19:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Jag pärlar pärlplattor jag, började med det i höstas när jag blev arbetslös för att något bra tidsfördriv. Tänkte bara testa det ett tag, men nu är jag helt fast i pärlträsket. Jag gör mest om foton till pärltavlor, skall ge mig på mitt största projekt nu till veckan. Det skall bli en tavla i svartvitt av Michael Jackson i helfigur som kommer att bli 45*100cm, det kommer att gå åt ca 19600st pärlor phuu! sweatingbullets.gif

Här kommer lite av vad jag gjort.

Bifogad bild

Ca 45*40 och ca 6500 pärlor

Bifogad bild

Ca 45*40cm och ca 6500 pärlor

Favorit radiostationen
          Bifogad bild

Ca 45*23cm och ca 3900 pärlor

--------------------
          /Starfight

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-03-2010, 19:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Oj, nåt sånt har jag aldrig sett! Måste vara en härlig avkoppling men svårt ...?

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Fny
          Inlägg 05-03-2010, 20:00
          Länk hit: #14

Medlem

Åh vilka häftiga pärlplattor! Hade ingen aning om att man kunde göra så! w00t.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          pejori
          Inlägg 05-03-2010, 20:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag är ingen originell person, så jag pysslar med det dom flesta gör.
          Broderar, virkar, stickar, syr, men också snickerier och allt som hör renovering, av hemmet till. (målar, tapetserar, snickrar,spacklar och bygger funktionsdugliga förvaringar/stöd för krukväxter)
          Älskar att klä om och renovera möbler.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Roine
          Inlägg 05-03-2010, 20:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 28 241

CITAT (Starfight @ 05-03-2010, 19:52) *
          Jag pärlar pärlplattor jag, började med det i höstas när jag blev arbetslös för att något bra tidsfördriv. Tänkte bara testa det ett tag, men nu är jag helt fast i pärlträsket. Jag gör mest om foton till pärltavlor, skall ge mig på mitt största projekt nu till veckan. Det skall bli en tavla i svartvitt av Michael Jackson i helfigur som kommer att bli 45*100cm, det kommer att gå åt ca 19600st pärlor phuu! sweatingbullets.gif

Här kommer lite av vad jag gjort.

Bifogad bild

Ca 45*40 och ca 6500 pärlor

Bifogad bild

Ca 45*40cm och ca 6500 pärlor

Favorit radiostationen
          Bifogad bild

Ca 45*23cm och ca 3900 pärlor

Phju... Lite pilligt det där va!!! Jag tycker man får halvt frispel bara när man ska hjälpa dottern med sina grytunderlägg...

Själv pysslar jag inte så utan jag håller på med belysning på fritiden (den lilla man har som småbarns förälder) då specielt LED. Bygger egna lister och spottar.
          Är väldigt kul då LED drar en bråkdel av vanliga glödlampor/hallogen och så är det endast din fantasi som sätter gränser.
          Här är min köksbelysning med 6 dioder i varje spott, drar ca 3watt tog 1 timme att tillverka i teak.
          Bifogad bild

Samma fast utifrån
          Bifogad bild

En skylt till min dotter. Rosa dioder 6st i en ek-list. Skylten är gjord i en laser men kan även fixas med en "dremel" själv. Drar ca 1-1,5watt och funkar även som natt belysning.
          Bifogad bild

Samma skylt men med taklampan tänd
          Bifogad bild

Har fler men måste spara lite åt senare med wink.gif

Betong gjutning börjar kittla lite med, specielt efter tittat på detta forum....

Citera
          Trampendal
          Inlägg 05-03-2010, 22:32
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Roine @ 05-03-2010, 20:18) *
          Phju... Lite pilligt det där va!!! Jag tycker man får halvt frispel bara när man ska hjälpa dottern med sina grytunderlägg...
          Själv pysslar jag inte så utan jag håller på med belysning på fritiden (den lilla man har som småbarns förälder) då specielt LED. Bygger egna lister och spottar.
          Är väldigt kul då LED drar en bråkdel av vanliga glödlampor/hallogen och så är det endast din fantasi som sätter gränser.
          Här är min köksbelysning med 6 dioder i varje spott, drar ca 3watt tog 1 timme att tillverka i teak.
          Bifogad bild

Samma fast utifrån
          Bifogad bild

En skylt till min dotter. Rosa dioder 6st i en ek-list. Skylten är gjord i en laser men kan även fixas med en "dremel" själv. Drar ca 1-1,5watt och funkar även som natt belysning.
          Bifogad bild

Samma skylt men med taklampan tänd
          Bifogad bild

Har fler men måste spara lite åt senare med wink.gif

Betong gjutning börjar kittla lite med, specielt efter tittat på detta forum....

Var får du tag i materiel till belysningarna?

Citera
          Roine
          Inlägg 05-03-2010, 22:51
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Trampendal @ 05-03-2010, 22:32) *
          Var får du tag i materiel till belysningarna?

Dioderna köper jag från molectric.se eller upplyst.se finns fler ställen men dom 2 är klart bäst tycker jag specielt molectric.
          Där hittar du allt till led. Allt från små 3mm dioder till power led som lyser VÄLDIGT starkt. Kablar, trafon, motstånd, hållare och även färdiga lösningar för den som inte vill eller kan göra egna.
          Det är inte billigt men så lyser en diod av kvalite i 50 000 till 100 000 timmar.

Trä finns skogen full av... wink.gif

Jag arbetar mycket med trä till mina dioder. Men en vanlig kabellist/kabelgömma funkar bra. Gamla halogen spottar kan man bygga om. Har en sådan där hög rislampa ala IKEA golv modell, den ska få dioder innom kort...
          Hmm sitter vid fel dator. Jag har byggt om 3st rostfria downlights som jag köpt på biltema för 99kr/st.
          Dom har jag satt powerleds i. Gick från 3*35watt till 4watt med bara en aningens mindre ljus. Bild kommer när jag sitter vid den andra datorn.

Citera
          Roine
          Inlägg 05-03-2010, 22:59
          Länk hit: #19

Medlem

Glömde en sak.
          Namnskylten gjorde jag på mitt gamla jobb. Men polycarbonat eller acryl finns att köpa på nätet. på slojd-detaljer.se bland annat. Eller så hör du med din lokala glas mästare.

Redigerat av Roine: 05-03-2010, 23:02

Citera
          Trampendal
          Inlägg 06-03-2010, 01:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Roine @ 05-03-2010, 22:51) *
          Dioderna köper jag från molectric.se eller upplyst.se finns fler ställen men dom 2 är klart bäst tycker jag specielt molectric.
          Där hittar du allt till led. Allt från små 3mm dioder till power led som lyser VÄLDIGT starkt. Kablar, trafon, motstånd, hållare och även färdiga lösningar för den som inte vill eller kan göra egna.
          Det är inte billigt men så lyser en diod av kvalite i 50 000 till 100 000 timmar.

Trä finns skogen full av... wink.gif

Jag arbetar mycket med trä till mina dioder. Men en vanlig kabellist/kabelgömma funkar bra. Gamla halogen spottar kan man bygga om. Har en sådan där hög rislampa ala IKEA golv modell, den ska få dioder innom kort...
          Hmm sitter vid fel dator. Jag har byggt om 3st rostfria downlights som jag köpt på biltema för 99kr/st.
          Dom har jag satt powerleds i. Gick från 3*35watt till 4watt med bara en aningens mindre ljus. Bild kommer när jag sitter vid den andra datorn.

Tack för info. Ska kolla dessa sidor. Men när du nämner trafon och motstånd känner jag att jag inte hänger med. Kanske inget för en amatör då, som på sin höjd kan byta stickkontakter och installera strömbrytare?
          Tyckte att det verkade kul, men har antagligen inte tillräcklig kunskap.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon