Jag har åtagit mig ett jätteprojekt o ska anlägga en tapetgrupp. Till den har jag valt 10 olika blommor. Behöver olika många av respektive så har nu 10 pluggboxar ståendes i fönsterkarmen eller på hyllan jag ställt på ett bord vid fönstret. Blommor som skulle grott på 21-28 dagar började komma upp inom en vecka... Har haft vatten i botten hela tiden, fyller upp lite för mkt dock tror jag...fyllt på upp till där pluggen precis börjar.
När jag sådde la jag i fröna i hålen, sprutade med en blomspruta o strödde vermeculit över. Brukar banka/skaka lådan när jag har ner jord vid sådd. Annars hamnar det för löst. Efter att ha sprutat på första gången har jag bara fyllt på med vatten i tråget. Alltid fuktigt under locket o i de lådor det kommit upp smått ventilerar jag större delen av dagen särskilt om det är sol. Den gör att det bildas kondens där inne ändå så jag kan "glömma" vattna 1-2 dagar utan problem.
Har även en massa andra odlingar i hyllan o även i en roottrainer. Än så länge tycker jag inte det är någon större skillnad på de två. Idag sådde jag dessutom två boxar med sandblandad jord vilket jag inte gjort tidigare (ny men entusiastisk) så hoppas det blir bra det med. (Siktade fågelsand o blandade med såjord, enda förslaget jag fick)
Exempel från lådan med främst Ringblomma som
började visa sig efter 3 dagar. Detta är från dag 5.
Vet inte hur den brukar se ut vid den tiden annars.
Ringblomma_100409.JPG ( 76.81k )
Antal nedladdningar: 39
Redigerat av redz0nia: 11-04-2010, 17:28