CITAT (Laura @ 22-03-2010, 16:46)

Bergfinken är väldigt lik, men har svart luva och en mer orange ton på bröstet...
Din bild visar en bergfink.
CITAT (gnon49 @ 22-03-2010, 20:45)

Ja, det måste va bofinkar (eller bergfinkar,tyckte det var svart på huvudet),av era bilder att döma. Då har jag blivit lite mer allmänbildad idag.

Nu är jag lite bekväm och citerar mig själv.
CITAT (Myosotis @ 18-12-2009, 17:48)

Om du vill lära dig att skilja på bofink och bergfink (det kan vara blandflockar också) ska du titta efter vita teckningar. Bergfinken har vit övergump, syns inte på dina bilder men tänk på det när de flyger upp, då lyser det. Bofinken har mer vitt i vingen istället (två vita vingband när den flyger) och vita ytterkanter på stjärten. Färgen på huvudet etc. varierar efter kön, ålder och individuellt. Det är nästan bara bofinkshannar som övervintrar hos oss medan det i bergfinksflockarna är jämn könsfördelning. Bergfinken har s.k. brämfällning, den behöver alltså inte rugga för att få det där svarta huvudet du ser på bilden i fågelboken utan det finns redan under. Fjädrarna slits under vintern och lagom till våren har de ljusa spetsarna slitits bort och huvudet är svart. Det går olika fort hos olika individer så därför skiljer de sig rätt mycket.
Bergfink.jpg ( 22.76k )
Antal nedladdningar: 9