CITAT (malarmaster @ 12-04-2010, 20:26)

personligen misstror jag alla stora kedjor som säljer växter,min egen erfarenhet av just denna kedja är att oftast vet personalen inte vad de säljer o hur det ska skötas.massor av växter i deras sortiment är tveksamt härdiga o sortimentet i sig är torftigt.de är inte ensamma om detta ,här finns också Blomsterlandet o det är lika illa här.Tacka vet jag den lilla plantskolan med entusiastisk personal .Det finns fortfarande sådana även om de tycks bli färre o färre.Men att de försvinner är just tack vare de stora kedjorna som satsar på ett enkelriktat sortiment till vad som tycks vara ett bra pris.just plantagen satsar ju inte på växter i första hand utan det är trädgårdsmöbler,krukor,tillbehör,prydnadssaker o en massa tingeltangel. Ulf
det är faktiskt stor skillnad mellan dom olika butikerna hur dom sköts och vad dom tar in och kunskapsnivån. och sedan finns det både bra och sämre kedjor plantagen tycker jag är sämst sedan kommer blomsterlandet och därefter bogrönt.
sedan tar både blomsterlandet och bogrönt oftast hem exakt samma växter som ''de små plantskolorna'' de har samma grossister.
och sortimentet variera också bland butikerna, plantagen i tagne exempel har väldigt mycket exotiska växter och mönlycke gardencentrum (bogrönt-kedjan) likaså har ett ovanligt sortiment men också härdiga ''vanligare'' växter.
jag själv har jobbat i två stycken bo-grönt butiker och en blomsterlandet butik och jag kan säga att jag är väldigt entusiastisk och kunskapen är ju inte direkt låg och kunderna, växterna och skötseln av butiken sätter jag väldigt högt. så det varierar, jag har varit i butiker av de större kedjorna som jag tycker har varit väldigt dåliga men också varit i butiker med högstandard.
likväl har jag varit i dessa ''mindre egenägda plantskolor'', där det både finns de som är riktigt dåliga och de som är väldigt bra. så även bland dessa varierar det. och det går INTE dra alla över en kamm såväl vad gäller kedjorna och mindre plantskolor.