josohl
Var hemma hos en kompis i helgen som var på väg att börja beskära sitt stora fina plommonträd eftersom hon hade läst i Plantagens stora trädgårdskatalog 2010 att april var rätt månad.

Jag stoppade henne (efter att ett antal "motbevis" letats upp och visats upp på nätet), men kunde sen inte låta bli att maila Plantagen. Till deras försvar kan väl något framhållas att de svarade, men frågan är om det uppväger alla skadade träd som deras broschyr kommer leda till. Se mailväxling nedan:

Hej Plantagen!
I er tjocka trädgårdskatalog för 2010 finns en "trädgårdskalender" där det under april står att man skall beskära plommon- och körsbärsträd. Stämmer det verkligen? Överallt annars jag läst står det att man absolut inte får beskära stenfrukter på våren, utan det är enbart JAS (Juli-Aug-Sept) som gäller.
mvh Josefin

--------------------

Hej Josefin!
Trädgårdskalendern är ett väldigt kortfattad sammanställning av fakta som gäller trädgården. Jag kan hålla med dig om att april inte är bästa beskärningen av stora gamla stenfruktsträd. Unga träd och mindre grenar kan man ta. Mitt råd när det gäller stenfrukter är att beskär dem mellan skörd och bladfall det är enkelt att komma ihåg men även då skall man vara försiktig med att ta grenar som är kraftigare än en underarm.

Mvh
Calle
Säljsupport/inköp Plantagen Sverige AB
lavendelgården
Oj,oj oj - det är massor av trädgårdsråd som olika kedjor ger angående både det ena och det andra....
Tur artt man kan gå in på nätet - men även där finns en massa felaktigheter o framför allt skrönor.Bra mail till plantagen - vi måste all hjälpa till och protestera mot vansinniga råd. Svaret från plantagen var väl heller inte det bästa - JAS är lätt att komma ihåg och gäller för nästan all beskärning av fruktträd.JAS = juli, aug,och september. Visst är det synd när plantskolor ger råd som är helt åt pipan
Åsa
malarmaster
personligen misstror jag alla stora kedjor som säljer växter,min egen erfarenhet av just denna kedja är att oftast vet personalen inte vad de säljer o hur det ska skötas.massor av växter i deras sortiment är tveksamt härdiga o sortimentet i sig är torftigt.de är inte ensamma om detta ,här finns också Blomsterlandet o det är lika illa här.Tacka vet jag den lilla plantskolan med entusiastisk personal .Det finns fortfarande sådana även om de tycks bli färre o färre.Men att de försvinner är just tack vare de stora kedjorna som satsar på ett enkelriktat sortiment till vad som tycks vara ett bra pris.just plantagen satsar ju inte på växter i första hand utan det är trädgårdsmöbler,krukor,tillbehör,prydnadssaker o en massa tingeltangel. Ulf
Alexander-VG-zon3
CITAT (malarmaster @ 12-04-2010, 20:26) *
personligen misstror jag alla stora kedjor som säljer växter,min egen erfarenhet av just denna kedja är att oftast vet personalen inte vad de säljer o hur det ska skötas.massor av växter i deras sortiment är tveksamt härdiga o sortimentet i sig är torftigt.de är inte ensamma om detta ,här finns också Blomsterlandet o det är lika illa här.Tacka vet jag den lilla plantskolan med entusiastisk personal .Det finns fortfarande sådana även om de tycks bli färre o färre.Men att de försvinner är just tack vare de stora kedjorna som satsar på ett enkelriktat sortiment till vad som tycks vara ett bra pris.just plantagen satsar ju inte på växter i första hand utan det är trädgårdsmöbler,krukor,tillbehör,prydnadssaker o en massa tingeltangel. Ulf

det är faktiskt stor skillnad mellan dom olika butikerna hur dom sköts och vad dom tar in och kunskapsnivån. och sedan finns det både bra och sämre kedjor plantagen tycker jag är sämst sedan kommer blomsterlandet och därefter bogrönt.

sedan tar både blomsterlandet och bogrönt oftast hem exakt samma växter som ''de små plantskolorna'' de har samma grossister.

och sortimentet variera också bland butikerna, plantagen i tagne exempel har väldigt mycket exotiska växter och mönlycke gardencentrum (bogrönt-kedjan) likaså har ett ovanligt sortiment men också härdiga ''vanligare'' växter.

jag själv har jobbat i två stycken bo-grönt butiker och en blomsterlandet butik och jag kan säga att jag är väldigt entusiastisk och kunskapen är ju inte direkt låg och kunderna, växterna och skötseln av butiken sätter jag väldigt högt. så det varierar, jag har varit i butiker av de större kedjorna som jag tycker har varit väldigt dåliga men också varit i butiker med högstandard.

likväl har jag varit i dessa ''mindre egenägda plantskolor'', där det både finns de som är riktigt dåliga och de som är väldigt bra. så även bland dessa varierar det. och det går INTE dra alla över en kamm såväl vad gäller kedjorna och mindre plantskolor.
josohl
Jag tycker det blir ett större problem när en av de absolut största kedjorna ger ut en katalog i massupplaga som innehåller en trädgårdskalender med mycket tveksamma råd. Upplagan är säkert enorm och ett sådant skrivet råd får säkert rätt stort genomslag sett över landet.
Om enstaka plantor säljs med fel härdighet eller till fel plats är ju också tråkigt och tveksam affärsverksamhet, men skriven felinformation tycker jag nog Plantagen borde ha tillräcklig kunskap för att undvika.

Med anledning av Flaxss synpunkter: Ytterligare ett "problem" är ju att en hel del kunder skiter i härdighet eller läge, de ser plantor som köp-och-släng som allt annat i konsumtionssamhället. Dör plantan får man shoppa en ny nästa år!
Aqvakul
En allmän uppmaning:

Om ni kan, förlägg era inköp hos mindre fristående plantskolor..

Om vi inte passar oss så har snart de stora industriellt uppbyggda kedjorna helt tagit över
Peztis
Det trista är att det FINNS inga i min närhet, de har slagit igen... om jag inte ska åka en massa mil och det gör jag tyvärr inte - då blir det Plantagen.
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 22:17) *
Det trista är att det FINNS inga i min närhet, de har slagit igen... om jag inte ska åka en massa mil och det gör jag tyvärr inte - då blir det Plantagen.

visst så är det för många - men för oss som fortfarande har kvar alternativet...
theseraphim
Som tidigare nämnt i en tråd så arbetar alltså Plantagen(som nu är engelskt)aktivt att köpa upp privata plantskolor och gardencenter för att bygga om dem till Plantagenbutiker eller helt enkelt lägga ner dem för att inte störa deras egna nyetablering. Ungefär såå här går det till... I staden A finns det en stor plantskola som dominerar området runt omkring, Plantagen vill också etablera sig i stad A. Plantagen vet vem den största konkurrenten är och erbjuder ägarna riktigt riktigt bra betalt för deras företag. Företaget tycker det är svårt att tacka nej då priset är mer än bra plus att konkurrera med Plantagens priser går inte. De säljer till Plantagen som river plantskolan och bygger en av deras butiker på samma ställe och VIPS! så var stad A assimilerat:-) Resistance is Futile you will be assimilated som borgerna säger till Picard!

Plantagen äg av ett väldans stort engelskt riskkapitalbolag efter att Wallenbergarna sålde(de har nu tagit över Granngården och börjar leka med det istället). Med andra ord så har Plantagen miljarder i ryggen som bara pumpas in i företaget för att få det att växa.
Huggorm
I mina trakter finns flera små, bra plantskolor samt Plantagen som öppnade för ett par år sedan. Men folk verkar föredra de små, fristående plantskolorna för på Plantagen är det i stort sett tomt, alltid. De kan omöjligt gå med vinst i den här butiken, och betalar nog stora pengar för de nybyggda lokalerna. Vi får se hur länge dom håller ut.
Jan af Lisö
För några år sedan blev det en deltagare här på Forum avstängd för sin kritik mot en stor trädgårdskedja. Han ansåg nämligen at det var vilseledande info att de sålde Magnolia Grandiflora som härdig i svenska zon IV !!!

(För Er som inte känner till Magnolia Grandiflora så är det en magnolia som kräver sub-tropiskt klimat och kan inte odlas året runt utomhus i Skndinavien alls)
skogstroll
varför skulle man bli avstängd här för det? confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan af Lisö @ 13-04-2010, 08:14) *
För några år sedan blev det en deltagare här på Forum avstängd för sin kritik mot en stor trädgårdskedja. Han ansåg nämligen at det var vilseledande info att de sålde Magnolia Grandiflora som härdig i svenska zon IV !!!

(För Er som inte känner till Magnolia Grandiflora så är det en magnolia som kräver sub-tropiskt klimat och kan inte odlas året runt utomhus i Skndinavien alls)

offtopic

fast det är ju horto green som sålde den som härdig till zon 4 (om det nu inte finns fler som gör det?).

och den är ju faktiskt ganska härdig om den får rätt sommarklimat, i usa odlas den så kallt som i usda zon 6-5. och den finns odlad i sverige på ett några ställen likväl i danmark.
theseraphim
Om det nu är så att någon blev avstängd för det så har väl helt enkelt Plantagen anmält inlägget som förtal misstänker jag. Finns säkert en del Plantagenanställda på forumet som kan vara trogna sitt företag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (josohl @ 12-04-2010, 21:28) *
Med anledning av Flaxss synpunkter:

mina synpunkter är att man kan inta dra alla över en kam, även om plantagen överlag är dåliga så är inte ALLA det. på samma vis finns det ''vanliga'' plantskolor som är dåliga och bra.

exempel en plantagen butik jag går till tar inte hand om växterna, låter det förfalla tidigt på säsongen, personalen kan lite, dom stavar fel. men dom har ett VÄLDIGT roligt och exotisk och ovanligt sortiment och ibland är priserna bra. och deras höst rea kan man hitta väldigt bra fynd.

sedan var jag med skolan på en utflykt i en annan plantagenbutik där samtliga växter mådde bra och det var fint och snyggt överallt och bra information och hon som hade hand om uteavdelningen ÄR utbildad inom trädgård och har kunskap denna plantagen butik var en BRA. dock deras sortiment var väl rätt tråkigt.

det jag vill komma fram till är alltså att det finns både bra och dåliga inom dom olika kedjorna och plantskolorna.

jag själv handlar både på kedjorna och på plantskolor. de jag tycker är bra alltså.

Bassam
Hej

Om man gör allt vad står i informationen men haft sämre resultat så man kan tillbaka till Affären och säga för att de ska rätta informationen och ger dig nya plant.
Obs varför sa jag att man ska köpa växter från Sverige .

H:Bassam

theseraphim
Man kan förska få en ny planta men affären har inget krav på det, det är inte samma regler som gäller för en blomsterbutik som med en elbutik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon