Medlem
Antal inlägg: 78
Medlem nr: 9 374
Hej, har ni något förslag på en mörkare rosa, mer cerise buskros som kan passa in mellan två Louise B? Planterade en Martin Frobischer förra året men jag tyckte den svaga rosa färgen passar dåligt med LB lite mer rosa färg. Funderar nu på att sätta en ny ros där. Gäran någon hyfsat snabb för LB och MF växte så det knakade förra sommaren och är nu 1,5 m höga.
--------------------
Skåne, zon 1. Drömmer om en romantisk trädgård med mycket ätbart.
Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702
Om du kan tänka dig en sommarblommande (=engångsblommande) ros föreslår jag gallican 'Apotekarrosen'. Det är en riktig gladros! Vill du ga en kontinuerligt blommande ros föreslår jag rugosan 'Will Alderman'. Med tanke på att LB är en rugosahybrid så kan de ju bilda ett litet "ménage à trois".... Båda rosorna finns på min hemsida. Men jag glömde kolla vilken zon du bor i så du kanske kan välja lite känsligare rosor....
--------------------
När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst! MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!
Klippt från hemsida: (Rugosa) A splendid shrub producing large, loose, crimson-purple blooms opening almost flat and smelling strongly of almonds. Good autumn colour. Scent is like 'Deep And Heavy' (public opinion)
Redigerat av Ezereht: 12-04-2010, 10:49
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
Klippt från hemsida: (Rugosa) A splendid shrub producing large, loose, crimson-purple blooms opening almost flat and smelling strongly of almonds. Good autumn colour. Scent is like 'Deep And Heavy' (public opinion)
'Roseraie de l´Haÿ' är en suverän ros!!!! Men oh la la så stor den blir.....min är över 2,5 meter. Jag tror LB försvinner i dess famn?
--------------------
När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst! MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!
Medlem
Antal inlägg: 78
Medlem nr: 9 374
Er kan man alltid räkna med, tack för alla tips. Nu ska jag läsa på om de olika rosorna. Blev lite fundersam på om jag kan flytta rosen nu för den har 1 cm långa nya skott redan. Vad tror nì? Den har ju dessutom blivit ett nästan 2m stort schabrak på en sommar med massor av taggar
--------------------
Skåne, zon 1. Drömmer om en romantisk trädgård med mycket ätbart.