Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Få apelsiner på mitt apelsinträd? (sådd från kärna)
          ryss_борис
          Inlägg 27-04-2010, 09:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Hallå där!

Vet ju inte riktigt om den här tråden hamnade i rätt avdelning, men om inte så får väl nån moderator flytta den.

Planterade helt enkelt ett apelsinfrö nu för två veckor sedan och undrar om det är möjligt att få ett träd som bär frukt innan hösten confused.gif

Nej, haha bara skojar. Nu till frågan. Har haft trädet i kruka i flera år, (8-9 kanske) och trädet är väl, tja, över en meter iaf. Vet att det beror på frö osv om det är möjligt att få det i blomning, men åldersmässigt kan det gå eller?

En fråga till: Är det lönt att beskära trädet? Alltså, kommer det växa bättre utav det, och rent av få fler sidoskott?

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          lenaandersson
          Inlägg 27-04-2010, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 9 158

Min kompis satte en kärna när vi var barn, nu är trädet 40 år och står i en vinter trädgård och mår prima men blommar och ger frukt gör det inte.

och visst kan du beskära.

men hoppas på frukt kan man nog inte dom första 40 åren kanske.

Den som lever får se vad ditt träd kommer göra i fram tiden.

Citera
          oliv
          Inlägg 27-04-2010, 10:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Jag har två apelsinträd från kärna. De är runt 15 år och har inte blommat. De senaste åren har de fått vintervistelsen i ca 8 grader vilket nog ökar chansen att få blommor. Men jag har läst att just apelsiner kan vänta upp till 20/30 år tills de blommar. ohmy.gif Citroner kan tydligen gå snabbare (5 år?).

Angående beskärning: jag beskär mina så att de får en fin trädform (de är ca 1,5-2m).

Men jag gläds åt mina träd även utan blommor. biggrin.gif

Jag såg inte ditt inlägg, Lena, men 40 år! Nå ja, som sagt så är det mycket dekorativa träd i alla fall... whistling.gif

Redigerat av oliv: 27-04-2010, 10:51

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-04-2010, 11:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

både apelsin och citron tar långtid på sig innan dom blommar. man ska faktiskt inte klippa dom så mycket. om man vill att dom ska blomma, utan det är bättre att växten själv får utvecklas i sin egentakt. dock så tar växten ingen skada alls att klippas. om man kan forma och klippa hur man vill egentligen. det bästa är nog att man bygger upp den först och sedan låter den växa som den själv tycker.

hur lång tid det tar skiljer från ca 10år till över 50år. andra arter tar mindre tid på sig. exempel lime kan börja blomma redan efter 3-5år. och grapefrukt kan ''testa''blomma redan efter första-andra året (dock dessa testblommor saknar delar för att få frukt). därefter så återgår den till att bli juvenil utan blommor.

en annan sak att den inte blommar men har åldern inne är;
          1 att man klipper in den för hårt för ofta.
          2 för lite utrymme om rötterna
          3 fel skötsel alt fel klimat/miljö.

exempel i sverige kan en del växa bra men få svårt att blomma av att sommaren är sval. dessa är det bättre att odla i växthus.

Citera
          Elohim
          Inlägg 27-04-2010, 11:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 29 294

Jag har också ett apelsinträd i kruka, som är ungefär 20 år gammalt. Växer och frodas, men inga blommor eller frukter. Läste någonstans för länge sedan att apelsiner kräver att stå svalt (12° C) och ljust i någon månad för att blomningen ska inledas. Om detta stämmer vet jag dock inte..

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-04-2010, 11:27
          Länk hit: #6

Medlem

apelsin kan triggas igång att blomma efter en svalareperiod, dock måste övriga saker också klicka så att den bildar knoppar och blommar. men har man gamla plantor så kan man ju testa olika saker för att få den till att blomma exempel då att placera den svalt men frostfritt under vintern. ibland kan citrusar också triggas igång av en lättare torkperiod (mest tropiska arter som blommar efter att torkperioden är avslutad).

köper man ympade plantor eller stiklingsförökade så får man ofta inga problem med blommor, då dom oftast blommar villigt.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 27-04-2010, 11:59
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 12:27) *
          apelsin kan triggas igång att blomma efter en svalareperiod, dock måste övriga saker också klicka så att den bildar knoppar och blommar. men har man gamla plantor så kan man ju testa olika saker för att få den till att blomma exempel då att placera den svalt men frostfritt under vintern. ibland kan citrusar också triggas igång av en lättare torkperiod (mest tropiska arter som blommar efter att torkperioden är avslutad).

köper man ympade plantor eller stiklingsförökade så får man ofta inga problem med blommor, då dom oftast blommar villigt.

Det lät ju inte riktigt bra, det där med åldern, svalare perioder osv.. Men du, är det teoretiskt sett möjligt för mig att ympa in grenar från ett träd som ger frukt till mitt lilla träd? confused.gif

Har ärligt ingen aning, då jag inte är så kunnig inom växter..

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 27-04-2010, 12:05
          Länk hit: #8

Medlem

har ju iof ett citronträd också, Dock är det extremt litet (snart 2 år), kanske främst pga av att jag vägrat byta kruka till den tongue.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-04-2010, 15:52
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 12:59) *
          Det lät ju inte riktigt bra, det där med åldern, svalare perioder osv.. Men du, är det teoretiskt sett möjligt för mig att ympa in grenar från ett träd som ger frukt till mitt lilla träd? confused.gif

Har ärligt ingen aning, då jag inte är så kunnig inom växter..

ja det går att ympa in grenar/skott som du tagit från redan blommande apelsiner.

här är lite länkar som du kan läsa om det

http://www.ehow.com/how_4515363_graft-orange-trees.html

http://www.treehelp.com/trees/citrus/propa...by-grafting.asp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ympning

http://www.blomstercentrum.se/Utomhus/Beskarning/ympning.htm

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 13:05) *
          har ju iof ett citronträd också, Dock är det extremt litet (snart 2 år), kanske främst pga av att jag vägrat byta kruka till den tongue.gif

det får du nog fart på om du byter kruka (ny jord - luckerjord me dlågt ph) och sedan under sommaren ger den näring ca 2-4gånger per månad (de månader som den växer) efter augusti slutar du att ge näring.

Citera
          nadde
          Inlägg 27-04-2010, 16:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 29 441

Min mormors bror tog en kärna från en apelsin som nu blommar och ger apelsiner. Men jag tror att det är ett gammalt träd tongue.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 27-04-2010, 17:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 12:27) *

Kan man sticklingföröka citroner och i så fall hur? Jag köpte ett citronträd på IKEA för kanske 10-15 år sedan(men det var ganska stort redan då och hade små frukter, troligen ympar på något sätt) och det är nu ca 1 m högt och blommar villigt och bär frukt (dock VÄLDIGT sura citroner). Det står i ett uterum med frostvakt och verkar trivas ganska bra. Hade varit kul att ta en stickling eftersom det är ett träd som vi vet bär frukt och är fertilt......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 27-04-2010, 17:15
          Länk hit: #12

Medlem

Tack flaxarn.

En fråga till bara. Skulle det gå att istället för att plantera om citronplantan att beskära dess rötter? tongue.gif har ingen aning.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-04-2010, 18:30
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (KRT @ 27-04-2010, 18:05) *
          Kan man sticklingföröka citroner och i så fall hur? Jag köpte ett citronträd på IKEA för kanske 10-15 år sedan(men det var ganska stort redan då och hade små frukter, troligen ympar på något sätt) och det är nu ca 1 m högt och blommar villigt och bär frukt (dock VÄLDIGT sura citroner). Det står i ett uterum med frostvakt och verkar trivas ganska bra. Hade varit kul att ta en stickling eftersom det är ett träd som vi vet bär frukt och är fertilt......

ja det går att sticklingsföröka alla citrusar, dock det är inte alltid dom rotar sig. men plantera sticklingen i lucker/sandig jord utan så mycket näring. placera sticklingen varmt och ljust (inte i stekandesol). håll lättfuktig. kan vara fördel att använda sig av rotningshormoner/sticklingshjälp (tror att det finns att köpa på hos impecta). sticklingen ska vara lite förvedad nertill.

de flesta man köper är ympade antigen på en rot eller i toppen.

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 18:15) *
          Tack flaxarn.

En fråga till bara. Skulle det gå att istället för att plantera om citronplantan att beskära dess rötter? tongue.gif har ingen aning.

jag brukar inte beskära rötterna på citrusar när jag planterar om dom. beskär man för hårt kan det gå illa av att man klipper veck för mycket rötter. men lite lätt rotbeskärning funkar säkert.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 27-04-2010, 22:24
          Länk hit: #14

Medlem

Ska nog plantera om citronen imorn, låta den växa ordentligt under sommaren, och sen ta och ympa in nåt skott från den på apelsinträdet biggrin.gif

Det här med ympning verkar ju förjävla roligt. Tänk att ha ett t.ex. ett äppelträd med en massa olika äppelsorter biggrin.gif

Redigerat av ryss_борис: 27-04-2010, 22:25

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-04-2010, 08:56
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (ryss_бори @ 27-04-2010, 23:24) *
          Ska nog plantera om citronen imorn, låta den växa ordentligt under sommaren, och sen ta och ympa in nåt skott från den på apelsinträdet biggrin.gif

Det här med ympning verkar ju förjävla roligt. Tänk att ha ett t.ex. ett äppelträd med en massa olika äppelsorter biggrin.gif

ja det är roligt med ympning även om jag själv inte gör det så mycket (hade det dock i skolan).

japp äpple och päron med olika sorter finns redan att köpa (om man vill köpa alltså) dom kallas familjeträd. oftast är det 3-6sorter per träd som mognar olika tider och som kan pollinera varandra. men det kan vara roligt att testa själv också.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 28-04-2010, 10:20
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (flaxss @ 28-04-2010, 09:56) *
          ja det är roligt med ympning även om jag själv inte gör det så mycket (hade det dock i skolan).

japp äpple och päron med olika sorter finns redan att köpa (om man vill köpa alltså) dom kallas familjeträd. oftast är det 3-6sorter per träd som mognar olika tider och som kan pollinera varandra. men det kan vara roligt att testa själv också.

Bör "kvisten" man ympar in, samt "mottagarstammen" ha nån minimum tjocklek/längd? Mitt apelsinträd har ganska smal stam trots åldern, och citronen lär dröja innan den växt tillräckligt. Fast ska som sagt ge den ny kruka idag så får vi se vad som hänt till hösten. Ympning skulle göras på senvåren, right?

Tack för svaren smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-04-2010, 17:58
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (ryss_бори @ 28-04-2010, 11:20) *
          Bör "kvisten" man ympar in, samt "mottagarstammen" ha nån minimum tjocklek/längd? Mitt apelsinträd har ganska smal stam trots åldern, och citronen lär dröja innan den växt tillräckligt. Fast ska som sagt ge den ny kruka idag så får vi se vad som hänt till hösten. Ympning skulle göras på senvåren, right?

Tack för svaren smile.gif

dom bör ju inte vara för någon cm bör dom nog vara, jag vet inte om det finns exakta minimum mått.

mottagarstammen bör vara lite tjockare än kvisten som man ympar in.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 28-04-2010, 23:07
          Länk hit: #18

Medlem

Skrev att mitt stora träd var ett apelsinträd. Faktum är att jag sådde det från en apelsin, eller klementin, eller nåt i den stilen, men trädet ser ut som ett citronträd (tror jag, nån påstod det iaf, kan inte sj).

Är det möjligt att det rör sig om nån hybridisering? Trädet har iaf stora långa taggar på stammen och grenarna.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-04-2010, 09:40
          Länk hit: #19

Medlem

de flesta citrus arter är hybrider (antigen naturlig eller skapad). citron och apelsin är hybrider så sår du dessa får du antigen en ny art/sort eller går den tillbaka till någon av förädlarna eller blir det samma som man sådde ifrån.

har du sått en apelsin så blir det ingen citron. citrusar är svårt att art bestämma igenom unga frösådder. dock din äldsta borde det funka att att prova att bestämma igen bladen.

dock Citron har breda blad med en rundspets och sågade blad. medan Apelsin har smalare blad med en skapare spets och utan sågad kant.

Citera
          ingrids
          Inlägg 29-04-2010, 09:53
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Hm, det där med bladen stämmer inte riktigt in på min citron (enligt beskrivningen ovan har de apelsinblad), men den är sådd från en söt citron (direktimporterad från Iran) och inte en vanlig citron. Taggig är det också. Rispade mig rejält i pannan när jag bar in den på badrummet för att duscha av ohyra. Taggarna är inte jättemånga men några är lika långa som min tumme och rejält vassa ...

Dit jag vill komma är att "citron" inte är bara en sort.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon