Jag är egentligen inte ute efter marktäckning, det var mest att jag stod här med en nyplanterad hallonrad med bar jord än så länge och en mynta som ska grävas bort/flyttas och då uppstod idén. I mitt gamla hallonsnår, (som ger mycket bär och växer bra men jag vill ha den marken till annat snart, därför en ny hallonrad) är marken mellan plantorna täckt med diverse gräs och gräs som jag aldrig hinner rensa bort. Men det tycks inte bekomma hallonen. Pepparmyntan sprider sig måttligt här hos oss, vissa år fryser den tillbaka faktiskt ganska mycket så den är inget monster hos mig. En knapp kvadrameter på 10 år i ett öppet trädgårdsland är väl ganska måttligt? En ensam planta från början. Även hallon är ju kända för att sprida sig rejält och har rejäla rötter, så jag tänkte att det kunde bli lite "terrorbalans". Tror du myntan skulle kunna skada hallonen? Det är väl det som skulle vara nackdelen i så fall, jag är mer rädd om hallonplantorna än myntan. Om det blir för mörkt för myntan med tiden så kan man lösa det problemet då, lätt att föröka som den är...
|