CITAT (elmina @ 11-01-2004, 15:13)
Hej
Jag tror också att det är en Cymbidium.
Jag har ganska många orkideer. En cymbidium behöver en kallperiod för att blomma. Jag har min ute hela sommaren och vattnar den rejält utan att den blir sur. Måste ha en kruka med hål i botten. Den behöver även mycket näring under sommaren. Den kan vara ute tills termometern kryper ner mot + 5 grader. Ta in den och ställ den svalt, så svalt som möjligt, men ljust och vattna lite försöktigare. Nu borde blomstänglarna visa sig. Jag har en som blommar just nu efter en sådan behandling. Lycka till.
Hälsningar Elmina

En Cymbidium är det,nu kommer jag ihåg det.Min har stått ute hela sommaren,jag köpte den förra våren när jag var på en orkideutställning och hade lyssnat på ett mycket bra föredrag om orkideer.den här är inte lik de andra orkideerna,efter blomningen skulle den omplanteras i en stor kruka med dräneringshål i botten,som dränering kan man använder sig av frigolitchips,sedan välbrunnen ren "koskit" och ovanpå vanlig krukväxt eller planteringsjord.Däremot står min planta i fönstret i vardagsrummet nu.Ingen knopp syns ännu.Jag har inga element på under fönstren.Jag hoppas på en blomning.Min Brudorkide som jag köpte samtidig blommar för tredje gången.
Renate