Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ett lyckligt slut..
          Gunilla T
          Inlägg 10-06-2010, 10:14
          Länk hit: #1

Gäster

För ca 10 dagar sedan lämnade "våra" starungar sina holkar, det brukar ske ganska samtidigt. Men..en stare fortsatte att frenetiskt picka här på gräsmattan varje dag, man nästan såg hur bråttom det var.

Såg att den flög till en av holkarna och jag insåg att den nog blivit ensamstående under den viktiga matningsperioden. Olycka, sjukdom eller rovfågel som drabbat den andra föräldern? Men fåglar överger inte sin avkomma...först på morgonen och sist på kvällen fortsatte den enträget att mata.

I går så hände det, fyra starungar på gräsmattan och i träden och skrek och gapade efter mat och den vuxna staren tog väl hand om de små.

Katterna fick utegångsförbud så stararna fick vara ifred. Jag visste att det dröjer bara något dygn innan de är borta, idag har de flyttat.

Ibland slutar naturens tragedier lyckligt, jag tyckte så synd om den - samtidigt full av beundran.

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          skogstroll
          Inlägg 10-06-2010, 10:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

det var bra av dig att ge katterna utegångsförbud tummenupp.gif hoppas att det går bra för fåglarna!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-06-2010, 10:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vad kul att det gick bra! De kanske började senare helt enkelt, t.ex. en hanne som först inte hittade någon hona? Så var det här i fjor, när alla stararna hade lämnat var det ett par kvar med pyttesmå ungar. Mina starar flög ut senare än dina, nämligen i förrgår. Vad tyst det blev.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 10-06-2010, 21:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Gunilla T @ 10-06-2010, 11:14) *
          Katterna fick utegångsförbud så stararna fick vara ifred.

Bra initativ. Önskar fler kunde göra så. Föredrar innekatter, men utegångsförbud är bättre än inget.

Citera
          malcolm
          Inlägg 12-06-2010, 17:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag gillar inte idén med innekatter men i ett sådant här fall kan det vara berättigat under några dagar men katter är "vilda djur", rovdjur vad vi än säger och deras naturliga instinkt är att jaga. Jag gillar inte heller när vår katt dödar fåglar och när jag ser att det är ett "mord" på gång försöker jag stoppa det hela. Min åsikt är dock att katter skall få var ute och jag har installerat en kattlucka i vår altandörr så kissen skall kunna komma och gå som hon vill som värsta tonåring. giggle.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 12-06-2010, 19:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Som alltid väldigt bra gjort av dig, Gunilla !

Citera
          netha
          Inlägg 12-06-2010, 20:21
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 10-06-2010, 11:14) *
          För ca 10 dagar sedan lämnade "våra" starungar sina holkar, det brukar ske ganska samtidigt. Men..en stare fortsatte att frenetiskt picka här på gräsmattan varje dag, man nästan såg hur bråttom det var.

Såg att den flög till en av holkarna och jag insåg att den nog blivit ensamstående under den viktiga matningsperioden. Olycka, sjukdom eller rovfågel som drabbat den andra föräldern? Men fåglar överger inte sin avkomma...först på morgonen och sist på kvällen fortsatte den enträget att mata.

I går så hände det, fyra starungar på gräsmattan och i träden och skrek och gapade efter mat och den vuxna staren tog väl hand om de små.

Katterna fick utegångsförbud så stararna fick vara ifred. Jag visste att det dröjer bara något dygn innan de är borta, idag har de flyttat.

Ibland slutar naturens tragedier lyckligt, jag tyckte så synd om den - samtidigt full av beundran.

tummenupp.gif bravo.gif

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-06-2010, 00:45
          Länk hit: #8

Medlem

Jag gillar inte idéen med utekatter. Man ska inte släppa lös introducerade rovdjur i naturen, vilket katter är.
          I så fall är det bättre att bygga en rymlig kattinhägnad om man tycker att de ska kunna vara utomhus. Det är bäst för allt.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 15-06-2010, 17:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (malcolm @ 12-06-2010, 18:35) *
          Jag gillar inte idén med innekatter men i ett sådant här fall kan det vara berättigat under några dagar men katter är "vilda djur", rovdjur vad vi än säger och deras naturliga instinkt är att jaga. Jag gillar inte heller när vår katt dödar fåglar och när jag ser att det är ett "mord" på gång försöker jag stoppa det hela. Min åsikt är dock att katter skall få var ute och jag har installerat en kattlucka i vår altandörr så kissen skall kunna komma och gå som hon vill som värsta tonåring. giggle.gif

Katter ska helst vara ute på landet där de gör nån nytta. jag skulle inte ens tänka mig ha en katt som husdjur innanför min dörr. Jag tycker inte om kattdjur, föredrar hundar, men alla få ha sin smak i sitt hem, även jag ... angel_not.gif Fuchian

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 15-06-2010, 23:07
          Länk hit: #10

Medlem

Katter gör ingen nytta i en svensk natur, ingen annan natur heller för den delen än den natur de hör hemma i.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-06-2010, 13:43
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 16-06-2010, 00:07) *
          Katter gör ingen nytta i en svensk natur, ingen annan natur heller för den delen än den natur de hör hemma i.

Jahaa, men då kan vi ju utrota dom så då blir det mindre beskymmer både för natur och människa.
          Eller skicka dom till fattiga länder, kanske de behöver en extra matbit..... giggle.gif Fuchian

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-06-2010, 13:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Så vi ska utrota alla Lodjur då eller ? Kanske finns fler kattdjur i våra skogar som vi ska utrota ?

Redigerat av mamamaggan: 16-06-2010, 14:00

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-06-2010, 13:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Orkidétjuven @ 16-06-2010, 00:07) *

Jag kan hålla med om att sällskapskatter inte hör hemma i svensk natur. Nu har jag ju hittekatt men posta henne till Egypten kanske inte är aktuellt whistling.gif men flera katter blir det då inte efter henne.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-06-2010, 15:09
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 16-06-2010, 14:50) *
          Så vi ska utrota alla Lodjur då eller ? Kanske finns fler kattdjur i våra skogar som vi ska utrota ?

Det är mycket möjligt att det finns faror som vi inte kan möta, en varg el. en björn. Så har ju våra förfäder agerat mot det som har hindrat deras bosättning, så det behövs inte gå så långt tillbaka i tid.
          Det finns gott om katt-älskare liksom hund-älskare och deras åsikter kan krocka. Jag hade en liten yorkshire-terrier och det gick inte ha den lös hemma på gården. Katterna gav sig på hunden, även att hon inte hade gjort nåt. En gång, inne i stugan, rev en kattf...an med sina klor rakt över nosen på min hund. Som tur var räddades ögonen, men jacket mellan ögonen och pannan fick sys. Faasen vad arg jag blev! Jag anföll den kattf...n så att den inte visade sig mer i närheten av oss så länge vi stannade där. Jag hadde en hink med stora stenar på altanen för att grannens kattf..n gjorde sina behov på vår tomt och ville anfalla hunden.
          Efter 2 somrars stenträffar försvann den katten och jag kunde ha min hund i fred.
          Jag hatar dom!!!! thumbdown.gif och var beredd att knäcka den... ok. nu har vi andra grannar och inga katter har synts till ..... angel_not.gif Fuchian ..

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-06-2010, 15:47
          Länk hit: #15

Gäster

Två kattfröknars försvarstal;

Jag heter Tara men min matte kallar mig för Taralina Tuttefina Teckenberg. För 12 år sedan kom jag till min matte och husse...har inte haft det så bra om man säger så. En man som drack så mycket alkohol att han glömde bort mig och att jag behövde lite mat ibland också, var min husse då. En snäll tant som var vår granne ringde till polisen som hämtade mig och jag fick komma till katthemmet...jag var så rädd.

Där hittade min matte mig och jag fick flytta hem till henne. Min matte är snäll, hon vet att jag blir så rädd om det är tomt i kattmatskoppen så hon ser till att det alltid finns mat. Jag har aldrig jagat fåglar, är nog lite för långsam (och lite tjock) och en enda gång har jag fått en näbbmus men då blev matte inte glad. Nää...jag bryr mig bara om att det finns mat i koppen och så vill jag vara med matte i trädgården hela dagarna - går aldrig längre bort.

Och jag heter Jammakatt fast matte kallar mig alltid för Fisse naughty.gif

I höst blir det tio år sedan jag hittade min matte. Det var höst, november - kallt och blåsigt. Jag var bara tio veckor ungefär och någon tog mig från min mamma och slängde ut mig i skogen. Jag var sååå rädd och så hungrig. Jag hittade mattes altan där ute i skogen och hon hörde hur jag jamade där ute i regnet och mörkret. Men jag blev så rädd när hon försökte fånga mig så jag sprang iväg. Då hämtade matte köttbullar som hon satte i en rad och när jag skulle ta din sista ur hennes hand fick hon fast mig.

Jag är ff rädd för främmande människor och jag älskar bara min matte - lite grann husse också förstås. Jag har tagit två fåglar som matte vet om iaf! Det var fågelungar - dom vuxna är lite för smarta för mig. Min matte håller koll på när det är dags för småfåglarna att flytta ut och då får jag husarrest under någon vecka. Jagar sork gör jag förstås men matte blir inte glad och brukar ta dem från mig - hon är lite lustig, tycker att allt utom liljebaggar ska få leva.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-06-2010, 15:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

wub.gif wub.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Mollis
          Inlägg 16-06-2010, 15:53
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Vad jättefint skrivet Gunilla wub.gif

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-06-2010, 16:27
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 10-06-2010, 22:34) *
          Bra initativ. Önskar fler kunde göra så. Föredrar innekatter, men utegångsförbud är bättre än inget.

Japp, det är inte kul alls att grannarnas katter använder vår tomt som sin "toalett". Det blir man fly f... av och sedan gnälls det när man påpekar det. ..... thumbdown.gif Obs. Vattenslangen är bra mot dom, har prövat ...
          Fuchian ..

CITAT (Gunilla T @ 16-06-2010, 16:47) *
          Två kattfröknars försvarstal;

Jag heter Tara men min matte kallar mig för Taralina Tuttefina Teckenberg. För 12 år sedan kom jag till min matte och husse...har inte haft det så bra om man säger så. En man som drack så mycket alkohol att han glömde bort mig och att jag behövde lite mat ibland också, var min husse då. En snäll tant som var vår granne ringde till polisen som hämtade mig och jag fick komma till katthemmet...jag var så rädd.

Där hittade min matte mig och jag fick flytta hem till henne. Min matte är snäll, hon vet att jag blir så rädd om det är tomt i kattmatskoppen så hon ser till att det alltid finns mat. Jag har aldrig jagat fåglar, är nog lite för långsam (och lite tjock) och en enda gång har jag fått en näbbmus men då blev matte inte glad. Nää...jag bryr mig bara om att det finns mat i koppen och så vill jag vara med matte i trädgården hela dagarna - går aldrig längre bort.

Och jag heter Jammakatt fast matte kallar mig alltid för Fisse naughty.gif

I höst blir det tio år sedan jag hittade min matte. Det var höst, november - kallt och blåsigt. Jag var bara tio veckor ungefär och någon tog mig från min mamma och slängde ut mig i skogen. Jag var sååå rädd och så hungrig. Jag hittade mattes altan där ute i skogen och hon hörde hur jag jamade där ute i regnet och mörkret. Men jag blev så rädd när hon försökte fånga mig så jag sprang iväg. Då hämtade matte köttbullar som hon satte i en rad och när jag skulle ta din sista ur hennes hand fick hon fast mig.

Jag är ff rädd för främmande människor och jag älskar bara min matte - lite grann husse också förstås. Jag har tagit två fåglar som matte vet om iaf! Det var fågelungar - dom vuxna är lite för smarta för mig. Min matte håller koll på när det är dags för småfåglarna att flytta ut och då får jag husarrest under någon vecka. Jagar sork gör jag förstås men matte blir inte glad och brukar ta dem från mig - hon är lite lustig, tycker att allt utom liljebaggar ska få leva.

Inga försvarstal hjälper då jag kommer på att de skiter i mina rabatter. Det finns ju lagar för hundägare, men inte till katter. Jag skulle kanske leda min hund att skita på deras altan ..... en tanke ...Fuchian

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-06-2010, 16:36
          Länk hit: #19

Gäster

Jaa, katter är kloka djur...

Citera
          Mollis
          Inlägg 16-06-2010, 16:40
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Gunilla T @ 16-06-2010, 17:36) *
          Jaa, katter är kloka djur...

Ja visst är dom, synd att människor inte alltid lika kloka....

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 09:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon