|
Rödgröna röran leder fortfarande |
|
|
|
10-06-2010, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vågar man starta en ny infekterad partidebatt här? GP. Personligen är det pest eller kolera för mig. Tycker alliansen har försämrat för många men det vete 17 om de rödgröna är bättre. Mitt förtroende för Sahlin är lågt, hon bara pratar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-06-2010, 14:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Även om jag inte sympatiserar med miljöpartiets politik så tror jag att Maria Vetterstrand skulle vara en alldeles utmärkt statsminister. Henne har jag verkligen fortroende för. Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 14:18
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 15:06)  Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte. Det är det få som gör. Det har märkts tydligt sedan hon blev partiledare, att sossarnas stöd sjunker kraftigt så fort hon visar sig i TV-rutan. Sedan, när hon håller sig undan, så ökar stödet sakta mot normalnivåer igen. Det bästa sossarna kan göra i valkampanjerna är att hålla henne dold och låta Maria Wetterstrand dra de rödgrönas lass.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 14:36
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står mellan arbetstagare och "entrepenörer" - och vem som skall ha mest nytta av en valvinst. Jag är en förlorare under denna valperioden, och kommer inte att bidra till, att förnya förtroendet för dem, som redan har fått för mycket ur vår gemensamma kassa!
Media gör allt för att framhäva huvudpersonernas för- och nackdelar, och dom är väldigt duktiga att belysa det senare. Journalisternas enda mål i livet är att göra ett scoop, då har dom gjort sin lycka. De kallas den tredje statsmakten, men med den genomslagskraft som bl.a. TV har, så finns det ingen sammanlagd kraft, som äger mer makt än dessa "murvlar". Varför skapar dom inte ett eget parti? Dom anser sig ju ojämförligt bäst att regera, oavsett hausse eller baisse. Alla riktiga svar finns ju hos dessa "messerschmittar" - skvallertanter!
|
|
|
|
|
10-06-2010, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 15:36)  Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står mellan arbetstagare och "entrepenörer" - och vem som skall ha mest nytta av en valvinst. Jag är en förlorare under denna valperioden, och kommer inte att bidra till, att förnya förtroendet för dem, som redan har fått för mycket ur vår gemensamma kassa!  Tänkte just detsamma.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
10-06-2010, 14:46
|

Medlem

|
Det är nog mera sällan som man röstar på ett parti utan det är förgrundsgestalterna allt fokuseras på. På gott eller ont, sossarna har valt ett sänke.
--------------------
|
|
|
|
|
10-06-2010, 14:54
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ja, kanske det, Ruda. Populismen har sitt pris. För min del kan jag inte förlikas med Reinfeldts koögon - det påminner mig om Marty Feldman, men hade ju komik som yrke. Melodramatik på statsministernivå är bara ynkligt.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 15:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 15:46)  Det är nog mera sällan som man röstar på ett parti utan det är förgrundsgestalterna allt fokuseras på. På gott eller ont, sossarna har valt ett sänke. Det tror inte jag, Partihörigheten går väl i första hand, sedan har nog partiledaren/talrör blivit mera viktigare med åren tyvärr måste jag säja, och det är ju inget nytt det började väl med Yngve Holmberg. Ang Mona så är det nog så att hon inte är riktigt populär bland alla sossar och många ser henne som ett andrahandsval. Jag kan delvis förstå det.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 15:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller Valet står ju tyvärr mellan två block som står väldigt nära varandra. Det ser ut som en enhetlig röra med riksdagspartier tycker jag, fast de käbblar ju med varandra men politiken de för är väldigt likartad. Högern har väl gynnat höginkomstagarna mer, men inget av blocken har i praktiken visat något stöd för de som har det sämst ställt. Jag skulle önska en 2% spärr istället för 4%. Min önskan är att få in flera vågmästare. Blockpolitiken är svintråkig. Jag själv väljer att avstå från att rösta på det parti jag helst vill bara för att jag inte vill stödja blockets politik.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 16:08)  Valet står ju tyvärr mellan två block som står väldigt nära varandra. Det ser ut som en enhetlig röra med riksdagspartier tycker jag, fast de käbblar ju med varandra men politiken de för är väldigt likartad. Högern har väl gynnat höginkomstagarna mer, men inget av blocken har i praktiken visat något stöd för de som har det sämst ställt.
Jag skulle önska en 2% spärr istället för 4%. Min önskan är att få in flera vågmästare. Blockpolitiken är svintråkig. Jag själv väljer att avstå från att rösta på det parti jag helst vill bara för att jag inte vill stödja blockets politik. Ja blockpolitik är inget bra, och jag tror att vi får ett annat problem kanske nästa gång det är val, dom små partierna dör sotdöden och då blir det mera likt ett system med bara två partier att rösta på, det är nog bättre om partierna kan hitta sina egna profiler, nu blir partierna mer och mer lika varandra, och folk vet inte vilka dom skall rösta på. Då röstar man på blocket.
Redigerat av andersen: 10-06-2010, 15:25
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 15:50
|

Medlem

|
Blockpolitiken leder mot ett tvåpartisystem som i USA eller England. Å andra sidan har småpartierna ofta väldigt lite att säga till om. Om de inte blir vågmästare men då tycks övriga partier vilja kohandla. Beträffande att rösta på ett parti hellre än på en partiledare så gäller nog det mest för partifolk och partierna tappar ständigt folk. Kommer inte ihåg hur Yngve Holmberg skapade sin image, jag kommer först ihåg Westerberg-effekten.
--------------------
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:08
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 15:39)   Tänkte just detsamma. JO men det är mycket personerna som driver sina partier, få vågar säga emot sin partiledare och i stort vågar ingen säga emot sin partiledare om denna också blivit statsminister. Göran P är ett bra exempel som drev mycket sin egen politik mer än gammelsosse-politik och höll man inte med så var man vingklippt och kunde glömma sin framtida politiska karriär. Skulle gärna bara rösta på ett parti men som sagt så är det mycket förgrundsfigurerna som i stort sett bestämmer framtiden mer än själva partiet och dess medlemmar...tyvärr må jag säga. Sverige är väl ett av få länder där man officielt röstar på parti/partiledare för i många andra länder röstar man ju på en person och dess parti tex USA o England Måste vara jobbigt att vara Sahlin om hon blir statsminister och veta att ca 70% av svenska folket vill inte ha henne som statsministern och inom Socialdemokraterna så har Reinfeldt större förtroende som statsminister än Sahlin. Sedan att man inte var första valet, andra valet eller ens tredje valet kan ju inte göra saken mer skoj. "Tja jag blev statsminister men ingen tycker om mig ändå...."
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 15:06)  Även om jag inte sympatiserar med miljöpartiets politik så tror jag att Maria Vetterstrand skulle vara en alldeles utmärkt statsminister. Henne har jag verkligen fortroende för. Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte. Kommer att rösta på Mp denna gången, vilket uteslutande beror på att jag har stort förtroende för Maria W men tyvärr väldigt lite för Mona S. Politiskt står S mig mycket närmre..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:41
|

Medlem

|
Man skulle lite elakt kunna påstå att Mona blev vald till partiledare på en enda premiss, hon är kvinna. "Det är dags för en kvinna" skallade ropen inom partiet. Då fick man ta den bäste av det könet som ville ställa upp och hon blev vald. Inte för att det kanske fanns någon bättre manlig då, det var ganska glest bakom Göran P.
--------------------
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
de lär bli ett jämt val i höst
|
|
|
|
Meriona
|
10-06-2010, 16:52
|
Gäster

|
CITAT (aanderss @ 10-06-2010, 17:48)  de lär bli ett jämt val i höst Det vet man ju aldrig förrän det är dags. Men kanske ska man för en gångs skulle sitta uppe och kolla på valvakan... Håller med om att det är partiet man röstar på inte partiledaren, men när man pratar med folk sådär om valet så är det många som stör sig på resp. partiledare, så säkerligen inverkar det.
|
|
|
|
|
10-06-2010, 16:54
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
skulle inte förvåna mig om de blir så jämt att sd avgör valet om de kommer in i riksdagen. dvs sd blir vågmästare
|
|
|
|
Meriona
|
10-06-2010, 16:56
|
Gäster

|
Nä det hoppas jag verkligen inte!  Det partiet går fet-bort hos mig!
|
|
|
|
|
10-06-2010, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 15:36)  Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står Så borde det ju givetvis vara men både S och M saknar visioner och mål. Det handlar mer om att varje block vill fortsätta att förvalta vad de har skapat innan snarare än att skapa något nytt och då blir ledarens ledaregenskaper och förtroende viktigare än visionerna.
--------------------
|
|
|
|
|
10-06-2010, 17:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Protesterar mot det nedsättande begreppet "rödgrön röra", som Bildt myntade för att ge sken av att partierna till vänster inte kan samarbete på ett konstruktivt sätt.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|