|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Gossen Ruda
10-06-2010, 13:56
Vågar man starta en ny infekterad partidebatt här? GP. Personligen är det pest eller kolera för mig. Tycker alliansen har försämrat för många men det vete 17 om de rödgröna är bättre. Mitt förtroende för Sahlin är lågt, hon bara pratar.
Solstorm
10-06-2010, 14:06
Även om jag inte sympatiserar med miljöpartiets politik så tror jag att Maria Vetterstrand skulle vara en alldeles utmärkt statsminister. Henne har jag verkligen fortroende för. Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte.
Huggorm
10-06-2010, 14:18
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 15:06)  Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte. Det är det få som gör. Det har märkts tydligt sedan hon blev partiledare, att sossarnas stöd sjunker kraftigt så fort hon visar sig i TV-rutan. Sedan, när hon håller sig undan, så ökar stödet sakta mot normalnivåer igen. Det bästa sossarna kan göra i valkampanjerna är att hålla henne dold och låta Maria Wetterstrand dra de rödgrönas lass.
Bengalow
10-06-2010, 14:36
Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står mellan arbetstagare och "entrepenörer" - och vem som skall ha mest nytta av en valvinst. Jag är en förlorare under denna valperioden, och kommer inte att bidra till, att förnya förtroendet för dem, som redan har fått för mycket ur vår gemensamma kassa!
Media gör allt för att framhäva huvudpersonernas för- och nackdelar, och dom är väldigt duktiga att belysa det senare. Journalisternas enda mål i livet är att göra ett scoop, då har dom gjort sin lycka. De kallas den tredje statsmakten, men med den genomslagskraft som bl.a. TV har, så finns det ingen sammanlagd kraft, som äger mer makt än dessa "murvlar". Varför skapar dom inte ett eget parti? Dom anser sig ju ojämförligt bäst att regera, oavsett hausse eller baisse. Alla riktiga svar finns ju hos dessa "messerschmittar" - skvallertanter!
*Stintan*
10-06-2010, 14:39
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 15:36)  Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står mellan arbetstagare och "entrepenörer" - och vem som skall ha mest nytta av en valvinst. Jag är en förlorare under denna valperioden, och kommer inte att bidra till, att förnya förtroendet för dem, som redan har fått för mycket ur vår gemensamma kassa!  Tänkte just detsamma.
Gossen Ruda
10-06-2010, 14:46
Det är nog mera sällan som man röstar på ett parti utan det är förgrundsgestalterna allt fokuseras på. På gott eller ont, sossarna har valt ett sänke.
Bengalow
10-06-2010, 14:54
Ja, kanske det, Ruda. Populismen har sitt pris. För min del kan jag inte förlikas med Reinfeldts koögon - det påminner mig om Marty Feldman, men hade ju komik som yrke. Melodramatik på statsministernivå är bara ynkligt.
andersen
10-06-2010, 15:02
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 15:46)  Det är nog mera sällan som man röstar på ett parti utan det är förgrundsgestalterna allt fokuseras på. På gott eller ont, sossarna har valt ett sänke. Det tror inte jag, Partihörigheten går väl i första hand, sedan har nog partiledaren/talrör blivit mera viktigare med åren tyvärr måste jag säja, och det är ju inget nytt det började väl med Yngve Holmberg. Ang Mona så är det nog så att hon inte är riktigt populär bland alla sossar och många ser henne som ett andrahandsval. Jag kan delvis förstå det.
Solstorm
10-06-2010, 15:08
CITAT Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller Valet står ju tyvärr mellan två block som står väldigt nära varandra. Det ser ut som en enhetlig röra med riksdagspartier tycker jag, fast de käbblar ju med varandra men politiken de för är väldigt likartad. Högern har väl gynnat höginkomstagarna mer, men inget av blocken har i praktiken visat något stöd för de som har det sämst ställt. Jag skulle önska en 2% spärr istället för 4%. Min önskan är att få in flera vågmästare. Blockpolitiken är svintråkig. Jag själv väljer att avstå från att rösta på det parti jag helst vill bara för att jag inte vill stödja blockets politik.
andersen
10-06-2010, 15:22
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 16:08)  Valet står ju tyvärr mellan två block som står väldigt nära varandra. Det ser ut som en enhetlig röra med riksdagspartier tycker jag, fast de käbblar ju med varandra men politiken de för är väldigt likartad. Högern har väl gynnat höginkomstagarna mer, men inget av blocken har i praktiken visat något stöd för de som har det sämst ställt.
Jag skulle önska en 2% spärr istället för 4%. Min önskan är att få in flera vågmästare. Blockpolitiken är svintråkig. Jag själv väljer att avstå från att rösta på det parti jag helst vill bara för att jag inte vill stödja blockets politik. Ja blockpolitik är inget bra, och jag tror att vi får ett annat problem kanske nästa gång det är val, dom små partierna dör sotdöden och då blir det mera likt ett system med bara två partier att rösta på, det är nog bättre om partierna kan hitta sina egna profiler, nu blir partierna mer och mer lika varandra, och folk vet inte vilka dom skall rösta på. Då röstar man på blocket.
Gossen Ruda
10-06-2010, 15:50
Blockpolitiken leder mot ett tvåpartisystem som i USA eller England. Å andra sidan har småpartierna ofta väldigt lite att säga till om. Om de inte blir vågmästare men då tycks övriga partier vilja kohandla. Beträffande att rösta på ett parti hellre än på en partiledare så gäller nog det mest för partifolk och partierna tappar ständigt folk. Kommer inte ihåg hur Yngve Holmberg skapade sin image, jag kommer först ihåg Westerberg-effekten.
theseraphim
10-06-2010, 16:08
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 15:39)   Tänkte just detsamma. JO men det är mycket personerna som driver sina partier, få vågar säga emot sin partiledare och i stort vågar ingen säga emot sin partiledare om denna också blivit statsminister. Göran P är ett bra exempel som drev mycket sin egen politik mer än gammelsosse-politik och höll man inte med så var man vingklippt och kunde glömma sin framtida politiska karriär. Skulle gärna bara rösta på ett parti men som sagt så är det mycket förgrundsfigurerna som i stort sett bestämmer framtiden mer än själva partiet och dess medlemmar...tyvärr må jag säga. Sverige är väl ett av få länder där man officielt röstar på parti/partiledare för i många andra länder röstar man ju på en person och dess parti tex USA o England Måste vara jobbigt att vara Sahlin om hon blir statsminister och veta att ca 70% av svenska folket vill inte ha henne som statsministern och inom Socialdemokraterna så har Reinfeldt större förtroende som statsminister än Sahlin. Sedan att man inte var första valet, andra valet eller ens tredje valet kan ju inte göra saken mer skoj. "Tja jag blev statsminister men ingen tycker om mig ändå...."
Aqvakul
10-06-2010, 16:15
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 15:06)  Även om jag inte sympatiserar med miljöpartiets politik så tror jag att Maria Vetterstrand skulle vara en alldeles utmärkt statsminister. Henne har jag verkligen fortroende för. Mona Sahlin sänker hela socialdemokraterna, byter kanal när hon kommer på TV, jag tål henne inte. Kommer att rösta på Mp denna gången, vilket uteslutande beror på att jag har stort förtroende för Maria W men tyvärr väldigt lite för Mona S. Politiskt står S mig mycket närmre..
Gossen Ruda
10-06-2010, 16:41
Man skulle lite elakt kunna påstå att Mona blev vald till partiledare på en enda premiss, hon är kvinna. "Det är dags för en kvinna" skallade ropen inom partiet. Då fick man ta den bäste av det könet som ville ställa upp och hon blev vald. Inte för att det kanske fanns någon bättre manlig då, det var ganska glest bakom Göran P.
aanderss
10-06-2010, 16:48
de lär bli ett jämt val i höst
Meriona
10-06-2010, 16:52
CITAT (aanderss @ 10-06-2010, 17:48)  de lär bli ett jämt val i höst Det vet man ju aldrig förrän det är dags. Men kanske ska man för en gångs skulle sitta uppe och kolla på valvakan... Håller med om att det är partiet man röstar på inte partiledaren, men när man pratar med folk sådär om valet så är det många som stör sig på resp. partiledare, så säkerligen inverkar det.
aanderss
10-06-2010, 16:54
skulle inte förvåna mig om de blir så jämt att sd avgör valet om de kommer in i riksdagen. dvs sd blir vågmästare
Meriona
10-06-2010, 16:56
Nä det hoppas jag verkligen inte!  Det partiet går fet-bort hos mig!
Piccante
10-06-2010, 17:06
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 15:36)  Men halleda, det är väl inte personerna ni röstar på, även om dom s.a.s. hängs fram? Är det inte de politiska målen och visionerna som valet gäller? Valet står Så borde det ju givetvis vara men både S och M saknar visioner och mål. Det handlar mer om att varje block vill fortsätta att förvalta vad de har skapat innan snarare än att skapa något nytt och då blir ledarens ledaregenskaper och förtroende viktigare än visionerna.
Aqvakul
10-06-2010, 17:10
Protesterar mot det nedsättande begreppet "rödgrön röra", som Bildt myntade för att ge sken av att partierna till vänster inte kan samarbete på ett konstruktivt sätt.
Huggorm
10-06-2010, 17:11
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2010, 18:10)  Protesterar mot det nedsättande begreppet "rödgrön röra", som Bildt myntade för att ge sken av att partierna till vänster inte kan samarbete på ett konstruktivt sätt. Det är väll ännu mera aktuellt nu än det var när begreppet först myntades?
Meriona
10-06-2010, 17:12
Blåbärssoppa då på andra kanten kanske?
Aqvakul
10-06-2010, 17:17
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 18:12)  Blåbärssoppa då på andra kanten kanske?  Antagligen...
Huggorm
10-06-2010, 17:18
Hellre död än röd
Meriona
10-06-2010, 17:21
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 18:18)  Hellre död än röd  Var det inte tvärtom?  Eller tänker jag på Wilmer X:s Kör dig röd kör dig död?  Fast det låter ju inte heller så bra...
Bengalow
10-06-2010, 17:21
Markus H: Har du försökt att sätta dig in i vilka visioner och mål de olika partierna har? Den rödgröna röran, som Bildt sa, är nog en hälsosam motsats till den blågröna, smetiga algblomningen som sitter där nu. Att bara tänka sig en sådan som Maud Olofsson i ytterligare en regering är vanvettigt. Låt henne stanna hemma och mjölka geten!
Huggorm
10-06-2010, 17:32
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 18:21)  Markus H: Har du försökt att sätta dig in i vilka visioner och mål de olika partierna har? Den rödgröna röran, som Bildt sa, är nog en hälsosam motsats till den blågröna, smetiga algblomningen som sitter där nu. Att bara tänka sig en sådan som Maud Olofsson i ytterligare en regering är vanvettigt. Låt henne stanna hemma och mjölka geten! Maud Olofsson har gjort en hjälteinsats i SAAB-affären. Sossarna hade garanterat inte haft is i magen, utan vräkt ut miljarder på förlustaffären.
Piccante
10-06-2010, 17:56
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 18:32)  Maud Olofsson har gjort en hjälteinsats i SAAB-affären. Sossarna hade garanterat inte haft is i magen, utan vräkt ut miljarder på förlustaffären. Maud är onekligen bäst när hon inte gör något det kan jag hålla med om
Bengalow
10-06-2010, 17:59
Att kalla hennes agerande i SAAB-affären för hjälteaktigt...huuu, då måste man vara hjärntvättad, eller inflyttad från landet! Dina senare tankar om vad andra ev. hade gjort står bara för dig själv, och dina tokroliga (minus -rol) slutsatser. "-Om inte om funnits, så hade käringen stångat tjuren", om du förstår vad jag menar.
aanderss
10-06-2010, 18:02
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 17:56)  Nä det hoppas jag verkligen inte!  Det partiet går fet-bort hos mig! mig med
Piccante
10-06-2010, 18:03
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 18:21)  Markus H: Har du försökt att sätta dig in i vilka visioner och mål de olika partierna har? Oh ja, och jag vidhåller om att sossarna sällan har visioner om något. De lever på nostalgi från 70-talet.
Huggorm
10-06-2010, 18:07
CITAT (Bengalow @ 10-06-2010, 18:59)  Att kalla hennes agerande i SAAB-affären för hjälteaktigt...huuu, då måste man vara hjärntvättad, eller inflyttad från landet! Dina senare tankar om vad andra ev. hade gjort står bara för dig själv, och dina tokroliga (minus -rol) slutsatser. "-Om inte om funnits, så hade käringen stångat tjuren", om du förstår vad jag menar. Vad anser du att hon borde ha gjort annorlunda? På vilket sätt kunde affären ha slutat, som vore bättre än som det nu blev?
theseraphim
10-06-2010, 18:10
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 18:11)  Det är väll ännu mera aktuellt nu än det var när begreppet först myntades? De har ju inte direkt kunnat samarbeta tidigare så det återstår och sem om Vänsterpartiet med Ohly i spetsen kan finna sig i rollen som lakej-parti för att kunna ge sossarna och Mp majoritet.
Huggorm
10-06-2010, 18:15
CITAT (theseraphim @ 10-06-2010, 19:10)  De har ju inte direkt kunnat samarbeta tidigare så det återstår och sem om Vänsterpartiet med Ohly i spetsen kan finna sig i rollen som lakej-parti för att kunna ge sossarna och Mp majoritet. Ohly kräver nog platsen som finansminister om han skall vara med och bilda regering. Det blir fyra spännande år
ingrid fuxwall
10-06-2010, 18:33
Många tycker dåligt om Mona och är därför tveksamma mot att rösta på S - men röstar på Fredrik och glömmer vilka som står bakom honom och som i själva verket bestämmer.
Partiledaren är bara ansiktet utåt och har lite att säga till om när landet ska styras.
Har ingen uttalad åskikt om vem som ska styra landet - är för dåligt uppdaterad men som sjuk och som anhörig till ännu sjukare har jag blivit väldigt medveten om försämringar i vården och även när det gäller mediciner.
I snart 20 år har jag ätit Waran, en blodförunnande medicin som är ganska billig men sedan beror det ju på medicineringen och nu när denna livsuppehållande medicin inte längre omfattas av högkostnaden blir det en kostnad på nästan 1 500 kronor per år för mig, mina andra mediciner gör att jag väldigt fort får frikort.
Skulle kunna skriva sidor om alla försämringar i vården men vem vet om inte de rödgröna gjort samma nerdragningar - vill alltså inte ta partipolitisk ställning på ett forum
herkules
10-06-2010, 19:22
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 19:15)  Ohly kräver nog platsen som finansminister om han skall vara med och bilda regering. Det blir fyra spännande år  tror han skulle bli en utmärkt socialminister, med solidaritet och empati som ledord.
Ang MP och deras språkrör, är det inte så att Maria W och Peter E inte får vara kvar som språkrör efter valet enligt partiets stadgar? Deras mandattid går ju ut nu. Eller har dom ändrat stadgarna så att "di gamle" kan sitta kvar? Nej, jag gillar inte MP. Kan inte förlika mig med tanken att ett parti som stöds av drygt 4% av befolkningen vill bestämma även över de övriga 96%-en!
Meriona
10-06-2010, 20:20
CITAT (Bee @ 10-06-2010, 21:18)  Ang MP och deras språkrör, är det inte så att Maria W och Peter E inte får vara kvar som språkrör efter valet enligt partiets stadgar? Deras mandattid går ju ut nu. Eller har dom ändrat stadgarna så att "di gamle" kan sitta kvar? Nej, jag gillar inte MP. Kan inte förlika mig med tanken att ett parti som stöds av drygt 4% av befolkningen vill bestämma även över de övriga 96%-en! Hur skulle de lyckas med det menar du?
Huggorm
10-06-2010, 20:56
CITAT (Bee @ 10-06-2010, 21:18)  Ang MP och deras språkrör, är det inte så att Maria W och Peter E inte får vara kvar som språkrör efter valet enligt partiets stadgar? Deras mandattid går ju ut nu. Eller har dom ändrat stadgarna så att "di gamle" kan sitta kvar? Nej, jag gillar inte MP. Kan inte förlika mig med tanken att ett parti som stöds av drygt 4% av befolkningen vill bestämma även över de övriga 96%-en! Att dom måste sluta som språkrör hindrar inte att de fortsätter som ministrar. Sedan är det ju lite mer än 4% som röstar på MP, det ligger snarare runt 10% enligt de senaste opinionsundersökningarna. Och i slutänden kommer ett gäng bestående av tre eller fyra partier som inte ens fått 50% av rösterna tillsammans att bestämma över hela befolkningen. Så fungerar det i en demokrati.
Meriona
10-06-2010, 21:04
Jo men ett enskilt parti som har 4 procent styr ju inte landet på nåt vis, möjligen kan de påverka sina alliansbröder i vissa frågor, men inte sjutton styr de?
Huggorm
10-06-2010, 21:08
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 22:04)  Jo men ett enskilt parti som har 4 procent styr ju inte landet på nåt vis, möjligen kan de påverka sina alliansbröder i vissa frågor, men inte sjutton styr de? I en vågmästarroll får dom ganska mycket makt
Meriona
10-06-2010, 21:14
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 22:08)  I en vågmästarroll får dom ganska mycket makt I nån enstaka fråga kanske, men bara om de allierade inte är HELT oense, inte går de med på nåt som är tvärtemot inte. Jag förstår inte varför folk triggar upp sig på att små partier är med och blockbildar, den lilla marginella skillnaden som MP eller KD gör är ju knappast nåt som avbildar sig på världskartan. Inte ens i nån grundlagsändring....
Piccante
10-06-2010, 21:23
CITAT (Bee @ 10-06-2010, 21:18)  Ang MP och deras språkrör, är det inte så att Maria W och Peter E inte får vara kvar som språkrör efter valet enligt partiets stadgar? Deras mandattid går ju ut nu. Eller har dom ändrat stadgarna så att "di gamle" kan sitta kvar? Nej, jag gillar inte MP. Kan inte förlika mig med tanken att ett parti som stöds av drygt 4% av befolkningen vill bestämma även över de övriga 96%-en! 10,7% kan inte avrundas till 4. 4%-partier är KD, C och kanske V idag. V backar betydligt i vissa mätningar på senare tid. MPs stadgar säger 3 mandatperioder som längst på samma uppdrag och de stadgarna skrev 1981 när mandatperioden fortfarande var 3 år (alltså 3*3 år). Idag är mandatperioderna 4 år men stadgarna har inte anpassats till 12 år.
Huggorm
10-06-2010, 21:24
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 22:14)  I nån enstaka fråga kanske, men bara om de allierade inte är HELT oense, inte går de med på nåt som är tvärtemot inte. Jag förstår inte varför folk triggar upp sig på att små partier är med och blockbildar, den lilla marginella skillnaden som MP eller KD gör är ju knappast nåt som avbildar sig på världskartan. Inte ens i nån grundlagsändring....  Det är trots allt en del skillnader i åsikterna mellan MP, S och V, förmodligen större skillnad än mellan de blå partierna. Alla tre röda partier måste vara överens, annars kan dom inte få igenom någonting, och eftersom MP är längre åt höger än de båda andra skulle dom kunna liera sig med borgarna i många frågor där de är oense med S och V.
Har aldrig och kommer aldrig att rösta på partiledare ... röstar på parti som står mig politiskt...ideologiskt närmast.
Ang Mona Sahlin ... tycker att hon är en otroligt duktig/kunnig ledare även fastän hon talar lågmält. Bara för att man är kvinna så ska man inte behöva höja rösten för att höras.
Faktiskt så tycker jag det är rentav korkat att välja parti beroende på dess ledare.
Aqvakul
10-06-2010, 21:29
CITAT (netha @ 10-06-2010, 22:27)  Har aldrig och kommer aldrig att rösta på partiledare ... röstar på parti som står mig politiskt...ideologiskt närmast.
Ang Mona Sahlin ... tycker att hon är en otroligt duktig/kunnig ledare även fastän hon talar lågmält. Bara för att man är kvinna så ska man inte behöva höja rösten för att höras.
Faktiskt så tycker jag det är rentav korkat att välja parti beroende på dess ledare. Kan du inte förstå motsatsen heller - att man inte kan rösta på ett parti som har en ledare som man starkt ogillar?
Piccante
CITAT (netha @ 10-06-2010, 22:27)  Faktiskt så tycker jag det är rentav korkat att välja parti beroende på dess ledare. men tyvärr leder dagens mediafixering till att partiledarna blir mer av "kändisar" som säljer ett budskap. Givetvis borde budskapet stå i centrum.
Huggorm
CITAT (netha @ 10-06-2010, 22:27)  Ang Mona Sahlin ... tycker att hon är en otroligt duktig/kunnig ledare även fastän hon talar lågmält. Jag tycker hon låter som om hon försöker förklara något för ett barn varje gång hon gör ett uttalande, som om hon försöker vara pedagogisk men överdriver fundamentalt. Att hon pratar lågmält har inte med saken att göra, det är hennes sätt att prata som jag stör mig på.
Aqvakul
10-06-2010, 21:31
CITAT (Huggorm @ 10-06-2010, 22:29)  Jag tycker hon låter som om hon försöker förklara något för ett barn varje gång hon gör ett uttalande, som om hon försöker vara pedagogisk men överdriver fundamentalt. Att hon pratar lågmält har inte med saken att göra, det är hennes sätt att prata som jag stör mig på. Fast S hade väl knappast varit ett alternativ för dig oavsett vilken partiledare de haft, så varför bryr du dig?
Huggorm
10-06-2010, 21:32
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2010, 22:31)  Fast S hade väl knappast varit ett alternativ för dig oavsett vilken partiledare de haft, så varför bryr du dig? Om de röda vinner valet kommer man få se henne på nyheterna i princip varenda dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|