Gråsuggorna ligger ner med hålrummen vertikalt och sedan är det puts utanpå, eftersom denna typ av sten består mest av luft är det lite knepigt att fästa något i dem. Skall jag gjuta en plintrad närmast huset måste jag ta bort en del av den öländska sandstenen och det var ju det jag inte ville eftersom varje sten väger nå´t otroligt då de inte består av tunna skivor utan är säkert ett par dm tjocka på mitten, vet det eftersom jag lyfte på en sten för ett antal år sedan då jag höll på med ett annat projekt. Vet att det finns (fanns...?) en slags gummiexpander som skulle kunna funka men var får man tag i sådana, har inte sett dem på åratal. Skall åka till Bygg Max och till Bauhaus endera da´n och se vad de har att erbjuda och sedan kanske man kan få några goda råd där också. Långa spikplugg kan eventuellt funka, radhusföreningen där jag bor satte upp plankor som stötskydd på gaveln av den allmänna garagelängan mha. sådana för flera år sedan då vissa som parkerade där inte visste när deras bilar tog slut och dunkade in i väggen. Dessa plankor sitter fortfarande fast bra men jag tror att underlaget bestod av massivt tegel och inte gråsuggor som i mitt fall.
Ett annat "problem" är att jag inte kan fästa bärlinan direkt på grunden är att förra ägaren av huset har satt upp en slags plastmatta mot grunden för att skydda källardelen mot fukt. Då hade man knackat bort putsen ända in till stenen längst ner, satt på mattan och sedan lämnat det så vilket har retat mig ända sedan jag flyttade hit (-87) eftersom det ser bedrövligt ut.
grund.JPG ( 46.81k )
Antal nedladdningar: 52Tänkte att jag skulle sätta upp vertikala reglar på grunden och sedan fästa själva bärlinan i dem, sedan kan man täcka eländet med panel och ha en avrinningsplåt högst upp.
Redigerat av malcolm: 16-06-2010, 11:18
Bifogade fil(er)
grund.JPG ( 191.04k )
Antal nedladdningar: 54