Ja, det är intressant med fruktgenetik! Undrar om Åsa eller annan har något bra litteraturtips? Det är ju ett projekt på gång som syftar till att göra en genkarta över alla våra sorter. Jag minns inte vem som driver det och när det ska bli klart, men Pomologiska föreningen har ett finger med i spelet (www.svepom.com).
Päron ser man sällan med tornar, sant. Päronträd är över huvud taget inte så villliga att sätta sig på vilken grundstam som helst. Vissa trivs på kvitten, andra på fröstam.
När man talar med äppelproducenter som experimenterar lite så säger de att äpplesorterna är lite mer varierade än det verkar i handeln, där alla kronträd sitter på A2 grundstam. Vissa sorter låter sig inte så lätt ympas på denna och växer ojämnt på den också.
Kanske är det något man märker när man håller på med fler sorter än de relativt få som finns i handeln.
Generellt tycker jag att ju mer jag kommer i kontakt med päron (i samband med beskärning, sjukdomar, odling, ympning) desto mer helt olika äpple ter de sig. Den gamla devisen stämmer - man ska inte blanda ihop dem!
Esperens Herre - trivs på kvitten
Gråpäron - trivs inte på kvitten
Carola - trivs både på fröstam och kvitten