Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ni som är proffs på sticklingsförökning, Finns det något hopp?
          gulmåra
          Inlägg 06-04-2009, 20:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Jag var så glad i november. Sticklingarna var så gröna och fina. Jag fick en jättebra idé, tyckte jag då, varför inte ha en växtloppis i skolan så kanske vi inte behöver sälja ett berg av salami. rolleyes.gif (Sonen ska på klassresa)
          Rossticklingar bland tomater, pumpor och luktärtor. Men nu i mars blir bara allt svartare och svartare trots massor med ljus och 10 graders värme. -cry-.gif Är 10 grader för kallt??
          Många sticklingar har jag redan slängt, men hur är det med dem som är tämligen svarta men med synliga vita rot-trådar? Finns det hopp där eller är det bara dödsprocessen som är lite mer utdragen? unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 06-04-2009, 21:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Tja, det beror väl på vilka rosor du stuckit. Normalt ska de kunna stå ute (helst väl skyddade/täckta) hela vintern, om det inte är kinkputtar förstås. Däremot är det nog naturligt att räkna med ett visst svinn. Min erfarenhet, som visserligen är tämligen begränsad men ändå, är att minst hälften av sticklingarna brukar dö. Men då står de som sagt ute över vintern, och jag daltar inte utan låter Darwins princip råda (Survival of the fittest). Ska kanske tillägga också att det är vintersticklingar som jag tar från vårklippet.
          /S

Även pinnar som svartnat kan bryta nya skott från marken.

Redigerat av Stiffe: 06-04-2009, 21:23

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 20:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon