Jag var dum nog en gång för länge sedan och planterade parkslide vid vår terass. Det gjorde att parksliden tog sig allt vidare svängar och varje vår försökte jag hejda den. Till slut tröttnade jag på den, då hade den kommit under terassen och trängde sig upp underifrån.
Jag grävde upp de stora vedartade rötterna och planterade annat där, jag trodde att det skulle vara frid och fröjd med det. Men tji fick jag, det fanns hur mycket små rottrådar kvar som producerade nya skott.
Okej, grävmaskinen kom och grävde ca 1 m djup och grävde även bort av gräsmattan, ca 10 kubik jord, som sen sållades tillbaks. Trots det fanns det ännu lite små rottrådar som jag fick plocka bort följande år. Hur jag gjorde under terassen, skall jag inte berätta för där tog jag till icke tillåtna metoder.
Parksliden är en fin grön växt, men tänk dig verkligen för var du sätter den. Den kan verkligen sprida sig och invadera allt och då menar jag allt. Ute i gräsmattan där man klipper runt, kan det vara okej. Men den är lite jobbig med alla sina pinnar som skall tas av varje vår.
Jag vill nog ge en liten varning för denna växt.
I ICA förlagets perenn bok står skrivet: "Parkslide, Reynoutria japonica. Jord: Växer utan problem på alla jordar. Beskrivning: En gigantisk växt, som sprider sig raskt med hjälp av underjordiska utlöpare. Får ogräsartad utbredning där den trivs riktigt. Användning: Med eftertanke och försiktighet. Planteras som solitär, gärna i stora grupper."
--------------------
zon 3-4
|