|
som jag skrivit innan så kan inne hibiskusar både stå svalt ca +10c och stå varmt ca +20c +25c och extra ljus. jag har några av mina varmt och några svalt.
att den tappat bladen kan vara en chock av att komma in varmt från svalt. är den grön under barken så kommer det nya blad längre fram i sommar. du kan sätta ut den under sommaren så bryter den lätt nya blad och knoppar, mina är redan ute och har också börjat att växa ute.
den andre är väl den som såg ''vissen'' ut i vintras? jag tro redan då att den torkade ihjäl i vintras. för när jag glömmer att vattna mina så torkar dom in jätte lätt. har 5st plantor som jag inte klarat i vinter av att jag glömt att vattna dom.
det finns många känsliga hybrider nu (jag köpte en massa ovanliga hybrider/arter för ca 2tusen kronor förra året och dom tycker jag är svårare än andra). men dom äldre sorterna är tåligare. men det gäller att inte torka ut dom för mycket och soligt och varmt på våren-sommaren-hösten och så ev extra ljus om dom står varmt på vintern . har du dom svalt så vattna efter temp är det ca +10c +15c så vattnar du ca 10-15gånger under vintern.
risken med att sätta plast påsar på dom är att dom kan ruttna vid stambasen vid jordytan. dom vill inte ha instängt, fuktigt men inte instängt. när dom har blad behöver dom både Co2 och Syre. .
Redigerat av flaxss: 10-04-2009, 12:33
|