Hej!
Jag är nybörjare här på forumet (första inlägget, roligt att hitta ett sådant här forum) men dock inte nybörjare vad gäller villaträdgård, vi har haft en sådan i 14 år nu ...
Jag har några intressanta frågor kring Thuja Smaragd som jag tänkte ta upp i denna tråden, det är inte riktigt nybörjarfrågor då vi haft en Thuja Smaragd "häck" (kanske synd att säga häck för de är satta på rad en bit i från varandra) i 12 år nu. Dessa har nu nått en höjd på cirka 3.5 m och de börjar gå emot varandra så det börjar bli en som en grön vägg med en massa toppar på - mycket snyggt. MEN några enstaka buskar har stannat av i växten på höjden och ligger nu mellan 0.5 - 0.8 m efter i växten...
FRÅGA nr 1: Kan man och hur gör man bäst för att få igång en avstannad Thuja Smaragdbuske? (Hörde av trädgårdskille som en gång sa att man kan "skrämma igång dem" genom att klippa dem men det är väl också så att klipper man toppen så växer den inte mer lika snabbt utan breder ut sig istället.)
Anm: Ett par av dessa buskar fick vi byta ut efter ett ungdomssabotage för några år sedan men ett par buskar är aldrig rörda. De två buskarna vi bytte togs upp innan sugrötterna hade kommit igång den gången (4 år sedan).
Edit: Rättat stavfel.
Redigerat av GrönaGräsmattan: 07-04-2009, 15:13
|