Kan rekommendera alba-rosor.

De växer fort, och blir relativt stora. Riktiga snygga buskrosor. Visst, de blommar bara en gång, men desto rikligare, och dessutom - vilka andra träd och buskar blommar mer än en gång? Celeste och Mme Plantier kan varmt rekommenderas. De blommar rikligt, doftar ljuvligt, och bildar stora riktiga buskar.
Annars med sandjord så är pimpineller och rugosor torktåliga rosor. Gallicor trivs också med relativt torr och mager jord. Engångsblommande rosor är tåligare mot torka och mager jord än remonterande. Har du god tillgång till vatten och gödsel så spelar det mindre roll.
Pimpineller och rugosor har egna distinkta bladverk. Om du inte ska plantera nu på stört skulle jag rekommendera ett besök på Fredriksdals rosarium, så kan du skaffa dig en egen uppfattning. Vill du kolla in pimpinellerna, och det viktigaste av allt - lukta på dem, så bör du vara där i början av juni. Annars är det slutet av juni/början av juli som gäller för de flesta rosor.
Om du bara sätter tre rosor så välj de största du kan hitta. Jag hade nog spettat ner 6-8 rosor på 4m. Vad gäller storleken som Kajsa, och LÅG, anger så måste jag göra något fel,

för mina rosor tycks aldrig bli mer än hälften så stora, (med något enstaka undantag

).
Staket sa du, hmm..., en klätterros hade nog inte varit så dumt. Alltså en klätterros
också, utöver buskrosorna. Kan aldrig bli fel.

Kanske Ayrshire Splendens, el Blairii no 2, el Coupe de Hebe, el Bourbon Queen?
/S
PS Krukodlade rosor säljs och planteras mitt i sommaren. T ex i samband med rosdagarna, 1:a helgen i juli, på Fredriksdal. Om de händelsevis inte har just de rosor du vill ha, så ligger ju Flora Linnea intill, och Cedergrens några stenkast söderut i Råå.
Redigerat av Stiffe: 10-04-2009, 21:27