CITAT (Söttok06 @ 13-04-2009, 20:06)

Den hade stått sedan november sa tjejen, alltså antar jag att den brunnit klart. Men det är inte ren mylla. Utan man ser tydligt bitar av hästbajset i torven.
Hällde ut några påsar mellan mina buskar (som jag planterade i höstas) samt på de platser där jag ska odla lök, sallad och lite annat. Tänkte låta det ligga där tills jorden reder sig. Jag bor i Stockholm och antar att det dröjer ett par veckor till. De andra säckarna låter jag vara tills jag har grävt om jorden där jag ska sätta potatis.
Är det något jag ska tänka på? Måste jag mylla ner gödslet? Är det för starkt? Har det brunnit klart?
Ovanpå tänker jag lägga ett lager, ca 3 cm; Barkmull så att finishen ser bättre ut. Och det kanske är bra för jorden också.
Ett halvår är i minsta laget för att det ska ha hunnit brinna klart, och som du själv sa kan du ju se att det inte är helt nerbrutet. Det innebär att det är väldigt starkt fortfarande. Dessutom går det åt kväve i nedbrytningsprocessen, så om du lägger ut det i landen kan du få helt motsatt effekt än du tänkt dig - det kan faktiskt orsaka kvävebrist hos växterna.
Det du har lagt ut bör du mylla ner ordentligt, och resten ska du kanske låta stå ett tag till (eller lägga lite djupare ner i jorden, där det kan få brinna klart och göra nytta samtidigt).