Jag blir lite förvånad varje gång jag läser om round up i det här forumet. Varför blir folk så upprörda? För mig är det självklart att trädgård och ekologi hör ihop. Att gräva och rensa ogräs (för hand) hör ihop med trädgård lika mycket som att sitta och njuta i syrenbersån med kaffe och kakor. Att bo med trädgård är ett privilegium (om man är intresserad av natur och odling av egna grönsaker), annars kanske man hellre borde bo i lägenhet...? I dagens samhälle ska allt gå så snabbt, nyanlagda gräsmattor ska vara gröna på en gång, rabatter fyllda av perenner och absolut ingen ogräs får vara synlig! Jag tycker att det räcker med alla miljögifter som redan finns och som man är tvingad att andas in och jag kan inte förstå hur en del frivillgt kan spruta gifter i den egna trädgården. Den borde få vara en fristad och så miljövänlig som möjligt. Kirskål går faktiskt att rensa bort för hand (det går inte på en halvtimme som det skulle ha tagit med besprutning), men att vårda en trädgård ska ta tid. Det är liksom det som är meningen med en trädgård, tycker jag.
|