Hej, jag skulle behöva råd kring hur jag ska gå tillväga med följande projekt.
På sydvästsidan om vårt hus som finns en ca 6x5 m stor yta där vi tänker anlägga köksträdgård. Problemet är att matjordslagret bara är 10-15 cm tjockt, därunder ligger fyllnadsmaterial (sand är det enda jag hittat hittills, hoppas jag slipper obehagligare fynd) Jag vill ju inte höja marken för mycket så jag antar att jag måste forsla bort en hel del sand vilket i sig lär bli ett rejält projekt, men sedan kommer problemet jag vill ha hjälp med.
Ny planteringsjord! Att köpa såna mängder planteringsjord på påse lär bli ganska dyrt. Den egna komposten kommer inte förslå långt. Sopstationen säljer kompostjord nästan gratis, men jag antar att den framförallt kommer från kompostering av ris, och jag oroar mig för att föra in en massa smittor i landet innan det ens kommit igång, är denna oro befogad? Hur tjockt lager bör jag ha om jag vill kunna odla rotfrukter etc?
När jorden väl är på plats, beroende av vilken källa jag valt, bör jag då odla några särskilda växter i jorduppbyggande syfte, i så fall vilka (och gärna varför)?
Mvh Calle - Som är mycket entusiastisk över den blivande köksträdgården
|