CITAT (Azur @ 14-04-2009, 10:07)

Jag såg inga spinn, men jag tycker också att det ser ut som ett spinnangrepp, så jag duschade av den och sprayade med en blandning av såpa och matolja i vatten. Vet inte om det biter på spinnet, men det funkade i alla fall bra som bladglans...

Vad är speciellt med citrusjord? Högre lerhalt? Jag har gött den här citronen (det
är en citron va?) rätt hårt med vanlig krukväxtnäring, men näringsbristen kvarstår, så jag antar det är nåt speciellt som saknas? Flaxss, du pratade om järn, och det verkar stämma med att det är ljusare mellan bladnerverna, hur kan man förbättra jordens förmåga att hålla järn?
jag tror inte olja är så bra att ha på bladen, växter hatar ''bladglans''. ett enkelt sätt att bli av med spinn är att dränka växten och allt i ca 20-30min i 42gradigt vatten, om det nu går att dränka.
annars som maria skrev spola av bladen med kallt vatten (en rätt så hård stråle) det tål den växten men inte spinnet.
det speciella med citrusjord är att den är väldränerad och järnrik. citrusar gillar INTE LERA, däremot lergranulat eller små bitar av lera. vilket citrus jord också innehåller sedan finns där grus, leca för att dränera bort överflöd av vattnet.
du ska inte göda den hårt, det förstör jorden. däremot ska du ge den näring regelbundet. jag ger mina ca 2-4gånger med näring i månaden beroende storlek, ålder, växtfas m.m. det funkar på mina och det ger jag under tillväxt perioden. en del krukväxt näring innehåller faktiskt kalk.
planterar du den i citrusjord så gör den jorden att växten kan ta upp järnet bättre/mer.